hjälp mig

Sv: hjälp mig

Kan ju faktiskt vara så att boxergirl vill ha en hingst. Alla vill inte kastrera. Har man möjlighet ge hästen ett bra liv med andra hästar så varför kastrera om man gillar hingstar. Om man uppfostrar sina hästar oavsett vad de är för kön så blir det trevliga hästar.
 
Sv: hjälp mig

oj vilken disskusion det kan bli om hingstar....ja jag är ju kanske dum ...men jag tittade inte på kön när jag bestämde mig för hästen ...jag tittade hur han va..man kanske inte ska göra så men så gjorde jag ...sen att han nu "råkade" va hingst, :love: .iallafall så va det inget speciellt kön jag var ute efter ..
 
Sv: hjälp mig

Bill skrev:
En kastrering gör en stor skillnad, då hormonerna slutar att produceras. Hingstar är inga leksaker , och ska han inte användas till avel finns ingen anledning att utsätta sej för de risker som en hingst innebär.
Och varför skulle en hingst som är rätt upfostrad och hanterad vara en större risk än vilken annan häst som helst. Det handlar inte om dom är hingst, sto eller valack det handlar om hur hästen är hanterad.
Hanterar mycke hellre en hingst en tjurigt stoigt sto! Hingsten är ärligare!
 
Sv: hjälp mig

Det är så att vissa nog är allergiska mot hingstar. Du gjorde helt rätt. Du köpte en häst som passade dig. Det är det viktigaste.
 
Sv: hjälp mig

känns bra att höra att man kanske inte då ha ett "odjur" som mga är rädda :bump: lite tråkigt kan jag känna att så mga är negativa ..vart har man fått den erfarenheten ifrån eller är det okunskap.jag har då träffat fler mindre trevliga ston och valacker än hingstar
 
Sv: hjälp mig

Mkt är okunskap men det är ju utan tvivel så att i fel händer blir en hingst farlig (naturligtvis kan ett sto eller vallack oxå bli det) men risken är STÖRRE med en hingst.
Jag som ALLTID har haft hingstar har aldrig haft problem, folk som inte vet att det är hingstar brukar vara tvugna att böja sig ner o kolla.
Men som hingstägare har jag ett JÄTTEANSVAR, jag kan rida ut med andra hästar hur som helts osv och han går i hage med min valack. Men OM han kommer lös och det händer nått kommer det bli ett herrans liv som det absolut inte skulle blivit om samma sak hände när en valack var lös.
Det är synd men så är det och det ligger på oss ägare/ryttare att ha sådan pli på våra hingstar så vi kan börja sudda ut fördomarna....
 
Sv: hjälp mig

toughcookie skrev:
Mkt är okunskap men det är ju utan tvivel så att i fel händer blir en hingst farlig (naturligtvis kan ett sto eller vallack oxå bli det) men risken är STÖRRE med en hingst.
Jag som ALLTID har haft hingstar har aldrig haft problem, folk som inte vet att det är hingstar brukar vara tvugna att böja sig ner o kolla.
Men som hingstägare har jag ett JÄTTEANSVAR, jag kan rida ut med andra hästar hur som helts osv och han går i hage med min valack. Men OM han kommer lös och det händer nått kommer det bli ett herrans liv som det absolut inte skulle blivit om samma sak hände när en valack var lös.
Det är synd men så är det och det ligger på oss ägare/ryttare att ha sådan pli på våra hingstar så vi kan börja sudda ut fördomarna....
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: hjälp mig

boxergirl skrev:
har nyss skaffat mig en 9 årig hingst på 1,67 i mank.Han är lugn och snäll,tränger aldrig,står still boxen ,ej rädd och skvättig.Problemet jag har är att när jah ska borsta han i hagen ....när jag borstar virveln vid bakbenet så piskar han med svansen eller stampa med foten...och sist jag borsta nöp han till mig i armen ,har blivit lite osäker på han nu om han tänker fortsätta bitas .har aldrig gjort ngt annars..
Jag skulle inte köpa en hingst om jag var så dålig på att "läsa av" hästar.
 
Sv: hjälp mig

Wow, du måste vara enormt kunnig :bow: Får jag gå i lära hos dig. :crazy:
 
Sv: hjälp mig

suck .... :crazy: nu var vi där igen......."hingstar" jaja det lär ju stå för dig. tycker "ridfolk" med hingst fobi skall ta träffa lite fler hingstar ...så kanske ni träffar på riktigt trevliga kusar ....och bli nypen i armen lär väl hända alla som håller på med hästar vare sig hingst ,valack sto ... även fast dom kan "läsa hästar" eller är det farligare när en hingst gör det??? Tycker det hänger lite mer än på det...fast det är klart jag är ingen allvetare :D
 
Sv: hjälp mig

Jag både håller med och inte..

En hormonstinn hingst på våren är ju en helt annan sak än den snälla hingst man har under resten av året. Så det är inte *bara* hantering.
 
Sv: hjälp mig

:love: javisst blir man lite konstig när det finns brudar.....fast brudarna är nog lite kollrig dom me ;)
 
Sv: hjälp mig

Om jag var du skulle jag nog sluta borsta honom i hagen och ha honom uppbunden istället.
verkr ju som om han är kittlig och genom att ha honom uppbunden kommer han ju samtidigt inte åt att nafsa dig så du kan känna dig lite säkrare.

de hingstar jag har varit i kontakt med har varit väldigt väluppfostrade ( ska väl tillägga att de flesta hästar jag varit i kontakt med har varit det) men att de hingstarna haft en liten tendens till att nafsa (inte bita/hugga) utan mer att man får hålla lite koll på fingrarna.

Lycka till med din häst :D

Mvh Diabetikern som har att alldeles förbluffande exempel på baggigt sto ;)
 
Sv: hjälp mig

Hingstar är farligare än valacker, det är ett fakta. Alla dessa romantiker som tycker det är ballt med hingstar just för att dom är lite spetsigare och sen klagar över att dom är dominanta. Vill du ha hingst, då krävs det mycket mer av dig än att gulla med den. Anledningen till att man brukligt kastrerar är inte för att man vill ha en "tråkig" häst utan för att man vill ha en häst som är säkrare att jobba med. I USA får inte undomar inte ens tävla på hingstar, jag vet inte hur det är i Sverige? Det finns en anledning till att man kastrerar så därför är jag så trött på att höra "Min hingst är jättesnäll men han stegrar så fort jag går med honom el dy."
 
Sv: hjälp mig

Så sant, så sant, kenneth!
Hingstar är inga "gullegrisar", och de kan vara farliga , särskilt om ägaren inte vet hur en hingst fungerar . Det har faktiskt hänt att ägaren har blivit oprovocerat anfallen av "sin snälla hingst"
 
Sv: hjälp mig

Visst finns det risker med hingstar, det finns en anledning till att min ena är kastrerad, medans de andra två fortfarande är hingstar och lär förbli det med.

Men fungerar de socialt och är hanterbara ser jag ingen som helst anledning till att kastrera, hingsten lider inte av att vara hingst.

Jag har 6 ston, 2 vallackar och 2 hingstar i mitt stall, det är vardag för mina grabbar, de varken brummar eller dummar sig när de passerar stona. Vallacker plus hingstar går ute i flock, alla i samma hage.

Inom travet kastrerar man inte i onödan, anledningen är att hingstar i regel presterar bättre än vallacker, så även om man inte tänker avla, så förblir många hingstar ändå
 
Sv: hjälp mig

boxergirl skrev:
suck .... :crazy: nu var vi där igen......."hingstar" jaja det lär ju stå för dig. tycker "ridfolk" med hingst fobi skall ta träffa lite fler hingstar ...så kanske ni träffar på riktigt trevliga kusar ....och bli nypen i armen lär väl hända alla som håller på med hästar vare sig hingst ,valack sto ... även fast dom kan "läsa hästar" eller är det farligare när en hingst gör det??? Tycker det hänger lite mer än på det...fast det är klart jag är ingen allvetare :D
Jag har inte hingstfobi och ja, vi har hingst i stallet!
 
Sv: hjälp mig

Jag är medryttare på en hingst. Han är 10 år.
Det är stallets snällaste häst. Honom kan man göra vad man vill med. De andra hästarna tycker jag är opålitligare, tar till exempel inte gärna på/av täcken på de andra i boxen, men med "min" pålle är det inga problem alls.
Han bits inte, en enda gång har han nypt mig i armen, men det var inte för att vara elak eller så, utan att tala om för mig att det var något som inte var bra, i det här fallet satt en 5-årig tjej på honom och jag ledde, han undrade vad det var för figur där uppe på ryggen.
Han nafsas eller tigger inte trots att han får godis ur handen efter ridning, bara att säga till honom att nu är det slut.
Klart att han är hingstig på våren, och kan vara lite jobbig, men det glömmer man resten av året när han är som vilken annan häst som helst (utom att han gnäggar lite mer bara). Han särbehandlas inte, han går i vanliga hagar, inga 2 meters staket, på vintern till och med utan el, leds med grimma och grimskaft (på våren kan det behövas kedja eller grimskaft över näsan).

ALLA hingstar är inte monster så som de oftast framställs :mad:
 
Sv: hjälp mig

cirkus skrev:
Jag både håller med och inte..

En hormonstinn hingst på våren är ju en helt annan sak än den snälla hingst man har under resten av året. Så det är inte *bara* hantering.
Jo det har du faktiskt rätt i men ändå tycker jag många gånger att man överdramatiserar det här med hingstar. Men en person som skaffar sin första häst kanske inte ska ha hingst... Men med rätt uppfostran och hantering blir dom ju inga monster :)
 
Sv: hjälp mig

kenneth skrev:
Hingstar är farligare än valacker, det är ett fakta. Alla dessa romantiker som tycker det är ballt med hingstar just för att dom är lite spetsigare och sen klagar över att dom är dominanta. Vill du ha hingst, då krävs det mycket mer av dig än att gulla med den. Anledningen till att man brukligt kastrerar är inte för att man vill ha en "tråkig" häst utan för att man vill ha en häst som är säkrare att jobba med. I USA får inte undomar inte ens tävla på hingstar, jag vet inte hur det är i Sverige? Det finns en anledning till att man kastrerar så därför är jag så trött på att höra "Min hingst är jättesnäll men han stegrar så fort jag går med honom el dy."
Farlig ....hur pass farlig är valacker jämfört med ston.....och hingstar är farligare än dom båda....ja konstigt att folk beblandar sig med dessa "farliga" djur.....Låter som djur som man helst ska sätta i bur.
Och sen tror jag inte att första anledningen till att skaffa häst är för att gulla (skaffar man nog katt) sen det andra påståeendet att min hingst är jätte snäll....innefattar nog alla hästar är bara att läsa ...många skriver nog så...min häst är jätte snäll men......
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp