Hjälp mig! Vet inte hur jag ska göra.

Sv: Hjälp mig! Vet inte hur jag ska göra.

Säger som så många andra: Vill du ha hunden - ta den.

Du bor själv - därmed måste du vara vuxen. Därmed är det ditt liv och du som bestämmer.

Vet inget om din situation men det jag vet är att man väljer inte sina föräldrar och man behöver inte sluta tycka om dem. MEN man väljer hur mycket och på vilka villkor man som vuxen umgås med dem, både när och hur länge.

Ett alternativ om du inte får åka till dem med tre hundar är ju att de kommer till dig - är det då deras uppfattning att du även då endast ska ha två hundar? Har du funderat i de banorna och frågat vad de då anser? Det kan vara ett sätt att få en annan diskussion.

Som sagt ta hunden om du vill och anser att du klarar av det. Träffa föräldrarna kan du alltid lösa på något sätt.

Tack för era svar.
Hade ett långt samtal med min mamma igår och det var inget roligt samtal. :(
Uppfödaren kommer och hämtar hunden imorgon och jag går sönder inuti....

*kram* Så jobbigt! Vill du inte berätta hur din mamma resonerade? Det hade varit intressant att försöka förstå.

Jag håller med de resterande i tråden! Vill du ha hunden, så behåll den! När man är vuxen dikterar man själv villkoren för sitt liv, föräldrarna har ingenting med ens val att göra då. Det finns alltid andra sätt att hitta passning på om så skulle krävas!

Tack för era svar.
Hade ett långt samtal med min mamma igår och det var inget roligt samtal. :(
Uppfödaren kommer och hämtar hunden imorgon och jag går sönder inuti....

Men jag förstår inte, passar dina föräldrar dina hundar mycket?? Annars borde det ju mest påverka dig faktiskt.

Tack för era svar.
Det är så här att mina föräldrar har hjälpt mig med ganska mycket och en del pengar när det gäller gårdsköp mm. Detta är jag givetvis otroligt tacksam för men det gör också att de i stor utsträckning kan påverka mina val genom att hävda ekonomi mm. Sen är jag en otroligt impulsiv människa som kan ta ogenomtänkta beslut men dessa beslut genomför jag sällan. ;)
Hunden är dock inget ogenomtänkt beslut. Däremot tror jag att de tror att jag ska samla på mig en massa djur som jag inte hinner med. Jag har i nuläget 2 hundar, tre utekatter, tre hönor och fem hästar men där två av hästarna är utlånade, varav en ska säljas nu i veckan. En är en ponny som har en medryttare som sköter den typ alla dagar i veckan, en av hästarna delar jag med min syster och en har jag helt själv sas.
Jag vill absolut inte ha fler djur, snarare göra mig av med något, UTOM hundarna då!!:)

Jag har pratat med min pojkvän som är otroligt fäst vid hunden och även han är jätteledsen. Hade vi bott ihop hade det löst sig men det gör vi inte ännu.

Det är så här att mina föräldrar har hjälpt mig med ganska mycket och en del pengar när det gäller gårdsköp mm. Detta är jag givetvis otroligt tacksam för men det gör också att de i stor utsträckning kan påverka mina val genom att hävda ekonomi mm.

Fast det är ett jättekonstigt resonemang tycker jag. Du är vuxen och du står inte i någon tacksamhetsskuld till dina föräldrar oavsett hur tacksam du än är.

Det är väldigt lätt att förbli barn i förhållande till sina föräldrar, men du är vuxen och du fattar dina egna beslut. Även om du självfallet lyssnar på vad dina föräldrar har att säga så torde din sambos önskemål att ha kvar hunden väga tyngre än dina föräldrars önskemål i samma fråga.

Inte som han bör idag, för hundens skull. Blir vi sambos så vill han ha henne. :)
Jättejobbigt.....

Att du lånat pengar av dina föräldrar har inte med saken att göra. Det är oerhört oschysst av dem att använda pengar som ett maktmedel för att kontrollera dig. Säg ifrån!

Vill du ha hunden, ta den. Opponerar sig dina föräldrar, förklara att du är vuxen och fattar dina egna beslut. Använder de då pengarna som ett argument, säg att om de inte känner sig bekväma med lånet så får du börja fundera på ett annat ekonomiskt alternativ exempelvis banklån.

För hur du spenderar dina pengar har de inte med att höra så länge du följer villkoren för lånet. Villkor som ska ha uppgivits då du fick pengarna. Man kan inte hitta på nya i efterhand. Och är de obekväma med lånet, ordna finansiering på annat vis. För då vill de egentligen inte hjälpa utan de vill kontrollera.

Själv hade jag blivit tokförbannad.

Att du lånat pengar av dina föräldrar har inte med saken att göra. Det är oerhört oschysst av dem att använda pengar som ett maktmedel för att kontrollera dig. Säg ifrån!

Vill du ha hunden, ta den. Opponerar sig dina föräldrar, förklara att du är vuxen och fattar dina egna beslut. Använder de då pengarna som ett argument, säg att om de inte känner sig bekväma med lånet så får du börja fundera på ett annat ekonomiskt alternativ exempelvis banklån.

För hur du spenderar dina pengar har de inte med att höra så länge du följer villkoren för lånet. Villkor som ska ha uppgivits då du fick pengarna. Man kan inte hitta på nya i efterhand. Och är de obekväma med lånet, ordna finansiering på annat vis. För då vill de egentligen inte hjälpa utan de vill kontrollera.

Själv hade jag blivit tokförbannad.

+1 på den.

Tyvärr är det inte alltid så lätt. Jag blev också jättearg och det känns som sagt superjobbigt. :(

Visst kan man köpa hund oavsett vad föräldrarna anser, men att tvinga på dem tre hundar vid besök som ett ultimatum verkar otroligt respektlöst. Jag är glad varje gång vi kan ta med en hund till människor vi besöker, och tycker att man får respektera värdens åsikt.

Fast om jag inte skulle ta med mig hunden/arna när jag hälsar på mamma ska dom då vara sköta sig själv då eller jag ha merkostnaden för hundpensinat under helgen-3 veckor vilket varit längsta besöket sedan jag flyttade från skåne?

Ingen av lösningarna är rimlig... så för mig finns det bara en lösning hundarna får följa med om det är besök hos folk som är mer än ett par timmar, eller så får dom som inte kan tänka sig att släppa in hundarna får komma hit och hälsa på istället.

Så jag respekterar värdens åsikter, men det kan också vara så att dom inte får besök av mig just eftersom dom inte kan tänka sig släppa in hunden/arna.

/Camilla

Ta hunden, dina föräldrar lugnar nog ner sig. Låter som tomma hot. Låt inte dem styra ditt liv.

Annars finns det ju alltid hundpensionat :)
Hundpenisonat var också min första tanke. Vill du absolut ha hunden, så ta den. Dina föräldrars inställning kanske ändrar sig med tiden.

Tyvärr är det inte alltid så lätt. Jag blev också jättearg och det känns som sagt superjobbigt. :(
Självklart inte. Och det är alltid lättare att säga si eller så när man inte sitter mitt i smeten. Men jag beklagar, tråkigt att det inte gick att hitta en lösning för en hund du helt klart tycker mycket om. :(

Ja det är ohyggligt och mitt hjärta är i tusen bitar...en och en halv timme kvar....

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 788
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka