Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)
*Jag vill ha en intelligent och lättlärd hund som vill vara till lags och är arbetsvillig.
Våran lilla kille är otroligt lättlärd,arbetsvillig,och vill alltid vara till lags!
*Jag har inga problem med att vara konsekvent och att sätta gränser men jag tycker inte om att ryta eller att behöva bli fysisk.
Vi har aldrig någonsin behövt ryta till våran,räcker att rynka på ögonbrynet så blir han typ: Ok,ok,förlååååt!
*Jag har en ängels tålamod, men hundar som har en allmän f--kyou attityd är vedervärdiga.
Har aldrig varit i närheten av denna attityd!
*Det gör inget om det är en 'enmanshund' som inte älskar allt och alla, så länge den älskar mig
Han älskar oss högre än allt och vill gärna hålla ihop flocken,men han är nog nästan lika förtjust i andra människor med. Han vill gärna hälsa på andra,men det är hos oss han sitter! Sen var han väldigt mammig när han var liten,följde efter mig vart jag än gick i huset,men det var nog bara pga att det var jag som var hemma mest med honom under valpperioden. Nu har han insett att husse faktist gärna busar lite mer än var matte orkar göra,så nu ligger vi nog på samma plats på listan!
*Jag vill kunna ha den lös i skogen och stallet.
Våran går lös en hel del på "säker mark",men där vi riskerar att möta andra har vi koppel på,men det är enbart för att vi faktist varit dåliga att träna!
Han lyssnar jättebra trots det,och har hitils kommit direkt när vi ropat,men eftersom vi inte tränat så jättemycket på tex stanna och hit så vet vi inte vad som händer om vi tex möter något djur eller så,så då får han sitta i koppel. Min mamma har också staffe,hon har henne lös jämt,aldrig något problem.
*Den ska inte ha några problem med katter (mycket viktigt), andra hundar, hästar eller barn.
Katter har han aldrig träffat på,men det är ju en vanesak,tror inte det skule vara några problem alls! Andra hundar är absolut inget problem,vi har ju som sagt en till hund,och sambon brukar ha med sig han till jobbet där flera arbetskompisar har hund,och det är aldrig något problem! Hästar är han tyvär rädd för,men det funkade kanonbra fram tills han var in i elstängslet 2 ggr på 4 dagar,då fick han plötsligt för sig att hästarna var jätteläskiga. Men jag kan samtidigt tycka det är bra,för förut så var han nästan lite väl nära dom och gick,nu håller han sig på avstånd iallafall på några meter. Barn tycker han är skitkul,för dom orkar ju busa hela tiden!
*När vi är inomhus vill jag att hunden ska kunna slappna av och varva ner
och inte bli rastlös eller stressad, då jag är en riktig soffpotatis.
Våran däckar av som en gris när vi kommer in,inte alls som andra hunden som går runt och vandrar lite då occh då,och verkligen lyssnar efter ljud att skälla på. Staffen är verklingen helt lugn och tyst.
*Men ute vill jag att hunden ska vara trygg och stabil, modig, och med på allt.
Trygg stabil och med på allt är våran verkligen,ibland kan han vara lite feg,tex om det ligger en presening och flaxar så kan han liksom krypa ihop lite och stirra på den och smyyyga fram och kasta sig bakåt,men tillslut så vågar han gå fram iallafall. Och det är ju enbart vid extremt konstiga grejer,det är ju aldrig så han springer omkring och är nervös och rädd när vi är ute.
*Jag badar, fiskar, cyklar, grillar, åker inlines, rider, är ute i skog och mark, åker buss, tåg, bil, färja, plockar bär, tar långa promenader, åker skidor, skridskor, spark, pulka, gör snöänglar, träffar vänner och familj etc etc. Hunden ska kunna vara med på allt, och tycka det är roligt.
Våran är med på allt! Och han ÄLSKAR DET! Han brukar t.o.m vara med upp till sambons mormor som sitter på ålderdomshem,och han blir alldeles tossig när han ska in där,han älskar uppmärksamheten han får av damerna,och han vill gärna sitt i knät på dom,och alla har ju så goda bullar hela tiden!
*Jag vill inte ha någon arbetsnarkoman, men jag kan erbjuda mycket och varierande aktivering.
Våran är långt ifrån en arbetsnarkoman,han skulle säkert nöja sig med att ligga inne och soffmysa flera dar om det var så. som sagt så är han me på det mesta vi gör,men det betyder inte alla dagar att han får jättemycket motion,utan det kan vara att sitta still i en båt typ halva dagen,sen sitta i bilen resten av dagen,och han är precis liks lugn som han alltid är efteråt.
*Jag är intresserad av att träna mycket, för min egen skull, men jag är inte, och tror inte jag kommer bli, intresserad av varken tävling eller utställning. Jag har usla nerver.
Som mina nerver då!
*Agility och lydnad är de hundsportsgrenar som tilltalar mig som person mest.
En av mina vänner tävlar i lydnad med hennes ena staffe,och weightpull (stavning) med den andra.
Så lät det i min förra rastråd och det är väl mångt och mycket lika fortfarande, jag vet att det förekommer hanhundsaggressivitet och är något jag är beredd på. Låter det som en staff är ngot för mig?
Jag tycker att det låter helt perfekt med en staffe! Aningsfull här på buke hade ju samma funderingar,och där föll valet på staffen! Det är verkligen en helt UNDERBAR hund! Hanhundsaggresivitet har vi som sagt inte märkt av,då våran staffehane bor med en hane,inte heller när vi varit ute och gått,men vissa människor är TVÄRSÄKRA på att alla staffar har det så dom säger: Vänta bara.... Vissa människor säger tvärt om,att det är vääääldigt sällan dom har det,så jag vet inte... Men det är ju något som du är beredd på,så då ska det väll inte vara någon fara,men som sagt så är det inget vi märkt av.