Hjälp mig med matten

Magiana

Trådstartare
Mina matematikkunskaper är inte särskilt höga så då frågar jag så klart Buke ;).

Om en vara kostar 100 kronor inklusive moms och momsen är 6%, hur vet jag då vad varan kostar utan momsen? (Ja, det är ju inte 94 kronor i alla fall för då hade varan kostat 99,64.) Hur ser formeln ut för att räkna moms baklänges?

Som du säger så drar man ju inte av "moms procenten" av priset, istället lägger man på moms på ursprungspriset:
Pris utan moms * moms = Pris med moms
Pris utan moms * 1,06 = 100kr

Så om man flyttar runt i formeln så blir det:
Pris utan moms = Pris med moms / moms
Pris utan moms = 100kr / 1,06
Vilket då blir 94,34kr

Tänk vilket sammanträffande, jag fick fråga en kollega om hjälp med exakt samma sorts uträkning idag! Jag har heller aldrig varit någon fena på matte, men ibland är det enklare än man tror :)

Mina matematikkunskaper är inte särskilt höga så då frågar jag så klart Buke ;).

Om en vara kostar 100 kronor inklusive moms och momsen är 6%, hur vet jag då vad varan kostar utan momsen? (Ja, det är ju inte 94 kronor i alla fall för då hade varan kostat 99,64.) Hur ser formeln ut för att räkna moms baklänges?
100 dividerat med 1,06

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka