Hjälp mig.. Det här med hästpass och ägarbyte

D

dockan_

Hejsan

Jo, det är så att min mammas kompis funderar på att köpa ett vblsto på 14 år.
Hästen är finsk-reggad. Den finns inte på atg.se om man söker där. Utan den finns på en finsk sida(jag har tittat)..

Nu till min fråga.
Hur gör man med ägarbyte med detta? Om den ej finns svenskreggad. För på den finska sidan står det inget om ägare, på hästens sida där. De står bara rekord, å att den är finskreggad å så.

Och hur gör man med pass?
Om man inte har pass? Får man inte slakta hästen?
Å går det att fixa pass om man inte har vissa uppgifter? För jag hittar inte alla. :(

Sv: Hjälp mig.. Det här med hästpass och ägarbyte

Den första frågan blir då när kom hästen till Sverige?
Om den kom innan 1995 så finns risk att det finns papper hos tullen som ska lösas med en del avgifter. Det kan vara om hästen t ex kom hit för träning och sedan har stannat i Sverige.

Det mest logiska borde vara att ansöka om finskt pass och sedan överföra hästen till Sverige och STC. Så i ert fall hade hört vad STC har att säga om saken. Kanske även med den finska motsvarigheten.

Den är inte i Finland nu, utan den befinner sig i Sverige. Hästen kom till Sverige förra året. 2006...

Måste fråga också, om man inte har pass, och hästen dör och behöver slaktas, vad gör man då om hästen ej har pass?

Senast ändrad av en moderator:

Enligt alla regler så skulle hästen ha haft med sig ett finsktpass när den kom hit om den kom hit på laglig väg. Med andra ord så har man brutit mot regelverket bl a smugglingslagen när man tagit hit hästen utan pass. Så det är fortfarnde enklast för alla inblandade att skaffa ett finsktpass till den.
Det som händer när hästen inte har pass är att den inte få slaktas på ett slakteri och att man använder köttet efteråt. Den får däremot avlivas om den blir sjuk eller skadad.

Det som skulle kunna hända är att en veterinär som verkligen håller på reglerna nekar hästen vissa behandlingar om den inte har pass. Men jag tror inte att det är så många veterinärer som gör det. Jag har pass till mina hästar men ingen veterinär frågar efter dem vid behandling.

Masse:

Jag frågade ägaren om hon hade ett finskt pass till hästen, men det har hon inte, det gick inte att fixa för att hon var för gammal. Men kan verkligen det stämma? I Finland så kanske, ja.. Jag vet inte

Men vad tycker du? Tycker du att vi gör en dålig affär om vi köper henne? Hästen är jättefin.
Men det är ju lite knasigt att den är finskreggad och så... Å att den inte har pass, o att man då ej kan göra något ägarbyte ev. å så.. :confused:

Det är inga problem att ha en finskreggad häst. Kontakta STC och få numret till HIPPOS i Finland så hjälper dem dig både med pass och ägarbyte. Jag skulle inte svenskregga pga kostnaderna. Har varit billigare för mig att ha min häst kvar som finsk.

Det är inga problem att ha en finskreggad häst. Kontakta STC och få numret till HIPPOS i Finland så hjälper dem dig både med pass och ägarbyte. Jag skulle inte svenskregga pga kostnaderna. Har varit billigare för mig att ha min häst kvar som finsk.

Måste man ringa till Hippos? Lär ju kosta rätt mycket tror jag.
Men måste man göra ägarbyte? Vad händer om man inte gör det? För om man kollar på Sukiposti eller vad det heter,(en finsk sida) så står inte ägaren som är ägare nu som ägare.

Det är inte särskilt kostsamt att ringa Finland och samtalet lär ju inte ta mer än 10 min. Vet inte om man måste, men jag skulle ju inte vilja att någon annan stod som ägare på min häst om det skulle hända något.

Har hon något som bevisar att hon är ägaren eller kan hästen vara stulen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 661
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar