Hjälp mig att dämpa "suget"

Lill76

Trådstartare
Jag är så otroligt sugen på att skaffa hund, men min man håller igen. Han gillar också hundar, men menar på att det är för mycket jobb.
Vi bor på gård, har 2 barn, hästar och katt. Jag jobbar halvtid (iofs 2 långa dagar och en halv dag.)
Jag behöver nu alla era argument MOT att skaffa hund.:D Jag vill höra allt det där som är jobbigt och tråkigt med att ha hund för jag måste verkligen bli av med det här "suget"

Sv: Hjälp mig att dämpa "suget"

När du har valp får du räkna med söndertuggade prylar - trots att du konstant tror dig ha koll på den.
Du kommer även få räkna med valpkiss och ibland skit inomhus till en början. Har du otur så får du en äckelvalp som äter sin egna skit också - inte mysigt.

De allra flesta raser hårar = mer städning + hår på kläder hela tiden. (visserligen hade du väl redan katt, men det kanske är utekatter?)

De kostar pengar.

Hm.. Äh, jag kommer inte på mer.

Svårare att resa bort.

Hästarna kan man klara med tillsyn (speciellt när de går på bete på somrarna), kattvakt är lättare att hitta än hundvakt (de sköter sig själva).

Men en hund kräver mer. Promenader och sällskap. Och har du otur får du en neurotisk rackare som inte klarar att bli bortlämnad.

Och jag säger bara en sak, och den är FÖR hund *retas* :D

Tänk så mycket glädje man har av en hund :banana: :bump: :banana:

De har alldeles för kort livslängd, det kommer garanterat sluta i tårar...

Tack för den!!
Ser denna tråden som ett test ifall jag är redo att ev skaffa hund (behöver ju isåfall övertala mannen först)
Men har ganska bra svar på det mesta.
-Hundar fäller - har en vit långhårig innekatt, så jag vet vad hår är
- Att resa bort - vi är ganska hemmakära och när vi åker på semester är det med husvagn och där kan hunden följa med.
- Valpkiss och bajs - pga långhårskatt torkar jag spyor hur ofta som helst.
Ni får komma på värre saker ;)

Jo, det är alldeles sant, men så är det ju med alla djur eller hur?
Det är nackdelen, man fäster ju sig så mycket vid dom!!

-Dom skäller och lever i allmenhet om mycket!!
-Biter dina barn!!
-Äter upp katten!!
-Och jagar dina hästar bara den ser dom!!

(Fast ja gillar hundar så ja skulle oxå vilja ha en vovve när vi inte bor i lägenhet.)

Hehehee...

*börja med att slita sönder soffan i tusen bitar och sprid ut stoppningen i heeela huset!

*blanda apelsinsaft och häll ut lite här och var i stoffet som du spritt ut.

*ta en rasp och en skruvmejsel och gå lös på matsalsmöbeln (främst benen) och bordet och stolarna i köket - häll ut lite saft på dom prylarna med.

*ta en rutten råtta och lägg i din säng, häll gärna lite saft där med.

*ta en disktrasa och blöt den ordentligt i regnvatten blandat med lite mjölk, det som läcker från råttan och ett par mosade sniglar och dutta runt om i huset för att simulera valpnos efter promenad.

*slit sönder din favorittröja och ha ner soppterrinen från gammelfarmor i golvet.

*erbjud din lokala ridskola att vinterklippa hästarna och sprid ut pälsen i huset under veckan.

*skicka ut barnen och samla småsmå stenar, gräsklipp, pinnar, bär, snusprillor, cigarettfimpar, små bitar av använda servetter och vad de kan hitta i dikesrenar och gångvägar. Plocka lite med dom i ett glas vatten för att simulera urskrapning ur mun och sprid ut i huset, kanske främst i hallen...

*ta en badhandduk doppad i samma blandning som disktrasan och kasta den över dig så får du en fin känsla för vad det är att välkomna en liten valp hem efter kvällskissen.

Nu vet du nästan vad det är att ha en valp :idea:

En valp eller vuxen hund..
Biter sönder allt..
Kissar inne
Bajsar inne
Den måste gå ut i alla väder
Borstas och badas
Skitar ner inne,hår och grus
Svårt att åka på sista minuten resa,ingen hundvakt
Direkt hem från jobbet,fort,för hunden vill ut,så inget fika på stan..
Veterinärkostnader
Försäkringskostnader
Bilbyte,måste ju ha kombi,dyrt
Måste fostras,kan bli dyrt med skitiga kläder/bitna hundar

Ja,det var vad jag kom på nu!

:eek: :D Ja det var verkligen avskräckande det där. Tack så mycket!! Suget är dämpat just för tillfället

kan ni inte "låna hund" då?? typ helgmatte lr något lite ibland så dämpar du ju suget men behöver inte ha lika mkt ansvar som att ha egen på heltid...

En valp eller vuxen hund..
Biter sönder allt..
Kissar inne
Bajsar inne
Den måste gå ut i alla väder
Borstas och badas

Skitar ner inne,hår och grus
Svårt att åka på sista minuten resa,ingen hundvakt
Direkt hem från jobbet,fort,för hunden vill ut,så inget fika på stan..
Veterinärkostnader
Försäkringskostnader

Bilbyte,måste ju ha kombi,dyrt
Måste fostras,kan bli dyrt med skitiga kläder/bitna hundar

Ja,det var vad jag kom på nu!

det enda jag kan hålla med om är

Jag kan erbjuda dig att komma till dom norrländska skogarna och hämta en tämligen galen unghund som du kan låna en vecka, i slutet av veckan bör du vara tillräckligt avskräckt för att inte fundera på en hund igen förrän om några år. ;) :D

Ännu en unge att uppfostra. En unge som inte kan lämnas på dagis/skola, inte kan roa sig själv, biter sönder inredningen, skriker och bråkar så fort en fågel landar på tomten, äter upp din vackra katt (vill ha länk till avskräckningstråden också?), och inte blir vuxen förrän den blir en gammal skröpplig tant/gubbe.
Dessutom extra utomhusvistelse i iskallt ösregn utöver hästarna.

Tänk såhär: ibland är det trevligt att drömma utan att drömmen nödvändigtvis måste slå in!

Hehehee...

*börja med att slita sönder soffan i tusen bitar och sprid ut stoppningen i heeela huset!

*blanda apelsinsaft och häll ut lite här och var i stoffet som du spritt ut.

*ta en rasp och en skruvmejsel och gå lös på matsalsmöbeln (främst benen) och bordet och stolarna i köket - häll ut lite saft på dom prylarna med.

*ta en rutten råtta och lägg i din säng, häll gärna lite saft där med.

*ta en disktrasa och blöt den ordentligt i regnvatten blandat med lite mjölk, det som läcker från råttan och ett par mosade sniglar och dutta runt om i huset för att simulera valpnos efter promenad.

*slit sönder din favorittröja och ha ner soppterrinen från gammelfarmor i golvet.

*erbjud din lokala ridskola att vinterklippa hästarna och sprid ut pälsen i huset under veckan.

*skicka ut barnen och samla småsmå stenar, gräsklipp, pinnar, bär, snusprillor, cigarettfimpar, små bitar av använda servetter och vad de kan hitta i dikesrenar och gångvägar. Plocka lite med dom i ett glas vatten för att simulera urskrapning ur mun och sprid ut i huset, kanske främst i hallen...

*ta en badhandduk doppad i samma blandning som disktrasan och kasta den över dig så får du en fin känsla för vad det är att välkomna en liten valp hem efter kvällskissen.

Nu vet du nästan vad det är att ha en valp :idea:

Jösses, gör verkligen era valpar/hundar allt det där?
Väldigt lite av det ni skriver kan jag hålla med om. och detta med rumsrenhet är ju det minsta problemet.

Jösses, gör verkligen era valpar/hundar allt det där?
Väldigt lite av det ni skriver kan jag hålla med om. och detta med rumsrenhet är ju det minsta problemet.

Jag har inte ens nån hund :devil: undrar varför :angel: men jag passar just nu min kompis sexmånaders labrabor... han är jättesnäll, han bara kissar lite inne om han inte behagade göra det "klart" ute.

Det där är hopplock av vad jag fått veta att ANDRAS hundar har gjort...

Sen var det väl skrivet med en del humor också ;)

jag brukar fundera på vad jag vill ha för hund. Sen ser jag scenariot som är precis tväremot :rofl:

jag kommer alltså få en hund som

Inte äter
absolut inte går att ha lös
jagar ALLT
hatar allt som har med träning att göra
varken har godis eller lekintresse
som vill motioneras minst 4 timmar per dag MINST
inte kommer överens med andra hundar

hua vilken mardröm :crazy:

Ja det är det stora kruxet med djur...Fast om du skaffar en landsköldpadda och tar hand om den efter konstens alla regler så kanske det blir tvärtom, den överlever dig...O så är problemet väck! ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 408
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka