Hjälp med Pumi!

Ebba_A

Trådstartare
Hej! Jag undrar om det är någon som har/är bra på Pumi som skulle kunna säga lite hur de är? Jag har läst på jätte mycket om dem, men alla säger nästan samma sak... Något negatift? Förutom att vissa uppfattar dem som skälliga. Är det en bra nybörjar hund? Någon annan vanlig sjukdom än HD?

Tack!

Sv: Hjälp med Pumi!

Ebba_A! Pumi är en jätte bra nybörjar hund! Men det är en stor hund i en liten kropp, det är därför väldigt viktigt att du motionerar din Pumi och stimulerar den så att den får tänka med det som är I huvudet. Som t.ex. gömma godisar/leksaker. Om din Pumi inte stimuleras blir den skällig. Något negatift med den är nog att den kana vara lite reserverad mot främmlingar. Men börja träna valpen tidigt så ska det inte vara några problem! ¨

/Malin!

Jag tycker det är en väldigt ojämn ras. Har träffat några som varit stabila och trevliga, och några som varit rena nervvrak. De nerviga sakerna har skällt som f*n. Samtliga har varit mycket reserverade mot främlingar och ganska försiktiga av sig i största allmänhet.

Jag har hört att det är en relativt svår ras, att dom kräver en hel del av ägaren. Dock om man hanterar dom rätt, tränar rätt osv så är det en väldigt trevlig typ av hund. Dom jag träffat på har varit helt underbara, gått lösa överallt, vart med i stallet osv. Fast dom har ju ägare som lägger ner mycket tid på dom också.

Jag håller med Cillamuffins, de kan vara både bra och dåliga. Jag vet en som har 2 st och de går lösa överallt och de är jätteduktiga på freestyle bl a. Sen vet jag en familj som skaffade en som sin första hund och den är livrädd för bl a fyrverkerier. Den rymde vid nyår och var borta bra länge. Den hunden har rymt många gånger, ser sin chans så fort ytterdörren öppnas. Väldigt reserverad är den också. Då har man gått både valpkurs och annat.

Jag håller också med Cillamuffins. Har träffat både trevliga och livrädda ångestbitare.

Sen är HD problemet ett stort problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 602
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21