Sv: Hjälp med att välja ras!
cillamuffins skrev:
ska du syssla med jakt och apportering också kan du även kika lite på jaktlabradorer. jag tycker att goldens, flattar och hoffar har ganska lite gemensamt förutom utseendet. titta mer på specifika egenskaper och mindre på utseendet!
En av mina vänner föder upp hovawart. I mina ögon är de både förarveka men något självständiga. Jag har inte riktigt fått kläm på hur de egentligen är, då jag personligen inte riktigt får kontakt med min väninnas hundar.
De är fina att se på, visst - men de känns lite "okoncentrerade" - alltså, de är uppmärksamma på mycket runt omkring, och kanske inte alltid matte eller husse. Samtidigt så upplever jag att denna kennels hundar mest gillar matte och därför är lite reserverade mot sådana som mig, som inte riktigt räknas...
Vill du verkligen ha en hovawart så skulle jag rekommendera dig att logga in på Västerviks brukshundklubbs hundforum. Där finns en särskild rubrik om hoffen. Människor som gillar och kan rasen kan ge dig långt mycket mer information än vad du hämtar här. Jag vet också att hovawarten är utsatt för en del sköldkörtelproblem.
Flattar, tror jag, precis som Björn skriver, har denna håll-i-gång-stil mest hela tiden. Jag skulle inte vara så betagen i det, men jag tror också att de flesta flattar är lite understimulerade. jag tror att det är en ras som har en otrolig potential och hunden kommer bäst till sin rätt när den får arbeta mycket. De lugnaste flattar jag har träffat är de som tävlat elit lydnad och bruks, samt är aktiverade med jaktprov. DE flattarna skulle jag kunna ta hem och ha flera stycken, men vilket jobb!
Vad gäller golden så har jag sett två sorter (på brukshundklubbarna). Den sorten som vill arbeta hela tiden och den flegmatiska typen. Jag tror det är svårare att hitta rätt golden än en flat, då flattarna (enligt min amatörutsago)
verkar vara mer homogena i sitt temperament..