Hjälp med att välja ras!

Z

Zarah.Q.

Jag har planer på skaffa hund i framtiden (förhoppningsvis snart). :d Men jag kan inte bestämma mig för vilken ras. Jag står och väger mellan Golden retriever, Flat coated retriever och Hovawart. Vad tycker ni om dom olika raserna, erfarenheter och tips!? Jag har erfarenhet av hoffarna och golden, men inte flattarna, men jag tycker de verkar vara mysiga, aktiva hundar. Jag har tänkt använda min hund till att följa med på ridturer, träna spårning och sök, vara med på valpkurser, lydnadskurser osv osv.

Sv: Hjälp med att välja ras!

Ingen som har några råd eller erfarenheter? :( Jag kan tillägga att det blir min första egna hund, men är uppväxt med hund, mest jakthundar.

Har inga vettiga svar men eftersom du är i avsaknad av svar ;) skriver jag något litet ;)

Jag tycker du verkar ha sunda föreställningar om raser och vad du vill ha hunden till så go for it! Hundar är underbara! (Vilket du ju redan vet, men ändå.)

Howawarten är väl lite mer krävande än de två andra raserna så vitt jag förstår. Men alla raserna är ju fina och gillar vatten. Jag skulle nog välja Flat eller Howawart till bruks.
Själv skulle jag kanske köpt en flat istället för spaniel för fyra år sedan om jag nu överhuvudtaget hade köpt en engelsk hund med facit i hand till den jakt jag bedriver. (Är såld på de tyska hundarna personligen).
Flaten kallas ju ferrarin bland retrivers, fungerar bra både i skog och över fält (Spanieln bara över fält som jag ser det), simmar som en utter och är en finfin apportör.

Mvh
Björn

Har inte just några vettiga svar jag heller, men:

Uppfattningen jag har fått om Flattar är att dom är väldigt aktiva, spralliga, fulla av energi och att det alltid ska hända något. Jag personligen skulle inte orka med en sån hund.
Golden å andra sidan (som jag har mycket mer erfarenhet av) är en hund som även den gillar att jobba, men som även har det lugna i sig. Golden är en lyhörd, följsam, har stabil mentalitet och en medfödd arbetsvilja.
Hovawart har jag ingen erfarenhet alls av, så där tänker jag inte uttala mej.. ;)

Jag skulle välja en golden, men läs mycket om raserna, ta kontakt med uppfödare och se till att få träffa och umgås med olika raser så kommer du säkert snart att se vilken som passar just dej!

Lycka till med ditt val av valp!

LadyBlue skrev:
---------------

Uppfattningen jag har fått om Flattar är att dom är väldigt aktiva, spralliga, fulla av energi och att det alltid ska hända något. ---------------

Det stämer nog! :)

/B

ska du syssla med jakt och apportering också kan du även kika lite på jaktlabradorer. jag tycker att goldens, flattar och hoffar har ganska lite gemensamt förutom utseendet. titta mer på specifika egenskaper och mindre på utseendet!

cillamuffins skrev:
ska du syssla med jakt och apportering också kan du även kika lite på jaktlabradorer. jag tycker att goldens, flattar och hoffar har ganska lite gemensamt förutom utseendet. titta mer på specifika egenskaper och mindre på utseendet!

:bow:

En av mina vänner föder upp hovawart. I mina ögon är de både förarveka men något självständiga. Jag har inte riktigt fått kläm på hur de egentligen är, då jag personligen inte riktigt får kontakt med min väninnas hundar.

De är fina att se på, visst - men de känns lite "okoncentrerade" - alltså, de är uppmärksamma på mycket runt omkring, och kanske inte alltid matte eller husse. Samtidigt så upplever jag att denna kennels hundar mest gillar matte och därför är lite reserverade mot sådana som mig, som inte riktigt räknas... :D Vill du verkligen ha en hovawart så skulle jag rekommendera dig att logga in på Västerviks brukshundklubbs hundforum. Där finns en särskild rubrik om hoffen. Människor som gillar och kan rasen kan ge dig långt mycket mer information än vad du hämtar här. Jag vet också att hovawarten är utsatt för en del sköldkörtelproblem.

Flattar, tror jag, precis som Björn skriver, har denna håll-i-gång-stil mest hela tiden. Jag skulle inte vara så betagen i det, men jag tror också att de flesta flattar är lite understimulerade. jag tror att det är en ras som har en otrolig potential och hunden kommer bäst till sin rätt när den får arbeta mycket. De lugnaste flattar jag har träffat är de som tävlat elit lydnad och bruks, samt är aktiverade med jaktprov. DE flattarna skulle jag kunna ta hem och ha flera stycken, men vilket jobb!

Vad gäller golden så har jag sett två sorter (på brukshundklubbarna). Den sorten som vill arbeta hela tiden och den flegmatiska typen. Jag tror det är svårare att hitta rätt golden än en flat, då flattarna (enligt min amatörutsago) verkar vara mer homogena i sitt temperament..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 837
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix