HJÄLP! Lasta 2 årig hingst för första gången (hämta hem, långköning)

Sv: HJÄLP! Lasta 2 årig hingst för första gången (hämta hem, långköning)

Först och främst tack till alla som la ner tid på att ge mig tips och råd, det uppskattas verkligen!

Updatering om resan:
Det började med att vi skulle hyra en trailer själva, en boogie. Men tyvärr fick vi återbuda på den.
Sedan fick vi (efter att ha ringt varenda transportör i hela sverige, inklusive några i norge) tag i en som kunde köra honom. Men oturligt nog drog han sig ur i sista sekund. Till slut fick vi tag i en liten häst lastbil som vi kunde hyra och köra honom i själva. MYCKET BRA SLUT säger jag bara.
Iom att den var ljus och rymlig stod han jätte bra i den hela vägen upp!
+ i kanten att man inte behövde sätta höbalar + skiva bakom bommen då det redan fanns en skiva där.
- med bilen var att rampen låg ca 8-10 cm ovanför marken, vilket han hade lite problem med, det blev ju dessutom liite brantare än på en vanlig trailer..

Men allting gick faktiskt bra, vi började lasta kvart över 21.25 och var klara 01.01 så 2tim 35 minuter tog det totalt.
Han fick titta och lukta lite och vi pressade honom inte alls i början.
Sedan flyttade vi hovar vilket var det som funkade bäst. Stod bakom honom och "höll i" så han inte kunde backa tillbaka när han väl stod på rampen.
Fick använda hingst kedja efter en stund,då han reste sig på bakbenen när vi bara hade ett vanligt grimskaft.
Band upp honom i två grimskaft och så fick han sitt hö nät som han kunde tugga på och hålla sig sysselsatt under resan.
Tillslut tog han ett litet skutt in i transporten, and off we went! ;)

Han kickade till ett par gånger i början, det var i samband med att bilen "vajade" lite när marken var ojämn (körde endast i 20-30 då det var precis ut från stallet)
och han verkade lite irriterad på det bara. Försökte ställa sig upp på bakbenen två gånger också under de första 3-4 minutrarna av resan, men slutade när han förstod att han inte kom någon vart.

När vi kört i 20 minuter och allt verkade lugnt där bak stannade vi för att titta till honom och pussa lite. Då märker jag att fläktarna som sitter i taket precis ovanför honom är i full fräs och låter som IN åth*lvete.. Det märkte ju inte jag eftersom det blåste så dant när vi lastade på honom... Förstår ni vilken cool och fin pojke jag har fått hem?? Inte undra på att han verkade lite små sur i början och ville resa sig.. Ha ha.
Så nu har jag lärt mig att för guds skull kolla hur fläkten fungerar, hur den låter osv innan man kör... Nu hade jag tur att han är så lugn i psyket men hade det varit en nervig häst hade det kanske inte gått lika bra som det gjorde i mitt fall.
Det dumma med den fläkten var att man inte kunnde höja eller sänka "blåset" utan det var antingen av eller fullt ös inget mellanting så att säga!

Avlastningen gick suuuuper! Lät honom titta lite och lukta innan han självmant trippade ner från rampen och ner på gårdsplanen. :bow:

Im in looove:love:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA