HJÄLP! Lasta 2 årig hingst för första gången (hämta hem, långköning)

Sv: HJÄLP! Lasta 2 årig hingst för första gången (hämta hem, långköning)

Allmänt: Skaffa ett stadigt släp, ljust o fräscht, som ligger bra på vägen. Ha en bra dragbil. Se till att ha reservdäck o grejer med till att byta däck vid punktering. Ha riktigt transportgrimskaft med panikhakar. Använd lädergrimma. Ta med extra grimma o grimskaft, en vass kniv, kraftfoder, äpplen, mobiltelefon etc.

Lastning:

Var tre personer. En leder, en på var sida. Tålamod. Tålamod. Tålamod. Stäng lugnt och åk direkt.

Körning: Kör lugnt o stadigt. Var uppmärksam på stampande o krängande i transporten; stanna o titta till hästen om det är stökigt därbak. Stanna ändå o kolla minst varannan timme.

Lycka till.

Det beror ju helt på hästen...men det kanske kan vara värt att ge den lugnande eller ha med om det skulle bli trassel längs vägen. Det finns lugnande som man kan ge i munnen. Om jag var i din sits och transportfirma inte var ett alternativ så skulle jag se till att ha lugnande med mig i alla fall.

Så du menar att det är försvarbart att sätta trafiksäkerheten urspel bara för att man inte har tränat hästen på att vara uppbunden?
Jag som trafikant vill i alla fall inte möta det ekipaget i trafiken. Det är farligt nog ändå att ge sig ut på vägarna.

Kan man inte lösa det med lastbil eller på ett annat säkert sätt, ja då får man helt enkelt vänta med att transportera tills hästen är färdig tränad för det.
Hur tror nu det kommer att kännas om man själv överlever en olycka som skett p g a man kör en lös otränad häst i en släp? En olycka där andra kanske blir invalider eller i värsta fall dör. För att inte tala om vilka risker man utsätter sin häst för när den står där. Det är ju inte helt riskfritt att transportera någon häst och detta fallet är ju en verklig högrisk.

+1 på den!

Dessutom som sagt, hur trevlig upplevelse blir det för hästen att aldrig blivit uppbunden, eller kanske inte ens hanterad förut?

Oj vilken fart det blev i tråden! Det tackar jag hjärtligt för!
Vet inte om jag varit lite otydlig angående hästen, men han ÄR hanterad, har varit upp bunden, borstad, hovslagaren kommer ju regelbundet och verkar dessutom och då är han jätte snäll, hans psyke beskrivs som "cool lugn" MEN han är KNAPPT hanterad det senaste halvåret då han gått på sommarbete med brorsan!

Nu ska jag fortsätta läsa era svar.. Återkommer

Det beror ju helt på hästen...men det kanske kan vara värt att ge den lugnande eller ha med om det skulle bli trassel längs vägen. Det finns lugnande som man kan ge i munnen. Om jag var i din sits och transportfirma inte var ett alternativ så skulle jag se till att ha lugnande med mig i alla fall.

Lugnande kommer inte vara ett alternativ. Jag har rådfrågat en veterinär då jag själv ställer mig väldigt tveksamt till sådana metoder om det inte verkligen, verkligen är nödvändigt och en kortare sträcka!
Men 1: han är väldigt ung. och 2: som sagt.. det är en lång resa på 6 timmar kan ju tillägga att hästen exporteras till norge..

Senast ändrad av en moderator:

Läs innan svar.. Tack! :)

Hej!

Det lutar åt att jag ska hämta hem en 2 årig arab hingst som för tillfället går ihop med sin halv bror i hagen. Han har aldrig blivit lastad och är inte så värst mycket hanterad i stall gången nu under sommaren.
Nu till min fråga: Är det någon som har erfarenhet av liknande situation?
Jag ska köra honom en bra sträcka (ca 4-5 timmar) och han har aldrig blivit lastad tidigare! Dessutom skiljs han från sin bror som han delat box med fram tills ett halvår sedan och lekt medi hagen varenda dag i 2 år nu..

Kan någon komma med tips? Infallsvinklar? Någonting?

Jag är en väldigt lugn och bestämd person i närheten av djur och väldigt insatt i hur just unghästar och hingstar beter sig och hur man ska bete sig i närheten av dom. Men har aldrig varit med och lastat en så pass ung hingst som knappt är hanterad på så pass lång tid..
Kommer troligtvis hyra en vanlig trailer, då lastbilar är svindyrt att hyra! Tänker också på att försöka hitta en med fram lastning, det har hjälpt mig med tidigare svår lastade hästar. Men som sagt - har ju ingen aning om hur han kommer reagera. Kanske blir lätt som en plätt - eller pannkaka!!

Ofta har dom ju fullt upp med att stå på benen och hålla balansen när dom är ovana att åka. Jag skulle dock aldrig övervägt att åka med en såpass stor häst lös i trailern :eek:
Om du nu absolut inte vill överväga att anlita lastbilsbolag (vilket jag nog också skulle rekommendera) så några förslag för att underlätta:
Rejält, tungt boggiesläp och bra dragbil
Be nuvarande ägaren binda upp hästen på stallgången några ggr innan du hämtar så det inte är helt nytt :idea:
Ta med minst en hästvan, resolut person, gärna två, när det är dax. Det är en ren mardröm att vara ensam på vägarna om nåt händer...
Ev ge hästen lugnande innan.
Se till att allt är klart så ni kan åka direkt luckan är uppe, helst utan längre paus än nån minut då o då för att kolla att allt är ok.

En av mina hästar köpte jag som relativt ohanterad 9-åring...han hade visserligen haft grimma på sig och stått uppbunden nån gång, men aldrig åkt transport eller öht lämnat gården han föddes på. DET var en pirrig resa (grovt halvblod på 170+) men gick faktiskt jättebra. Man kan göra sig en massa föreställningar innan, men inte veta säkert förrän man har provat...dock är det väl bra att vidta så många försiktighetsåtgärder man bara kan...

Tack för ditt svar! Jag pratade med uppfödaren i veckan och hon skulle hålla på så mycket hon kunde med honom nu i helgen, och som jag tidigare nämnt är han hanterad, men under sommaren är det inte mycket. Men han binds upp när hovslagaren kommer och då är han jätte snäll. Den största oron ligger egentligen i hur det ska gå att lasta honom.. Då han aldrig tidigare lämnat gården och nu skiljs ifrån sin bror.
Jag tar med min mamma som är hästvan och haft egna hästar, och sen är det uppfödaren och även hon är så klart duktig med hästar. Men naturligtvis vill jag ju undersöka så mycket jag kan och lyssna på andra vettiga häst människor.

Uppskattar era tips, allihopa! Förutom att vissa kan försöka läsa ordentligt innan de svarar ;) :angel:

Då var det helt klart en annan femma;) Är han hanterad och van att stå uppbunden så hade jag kört honom med mellanvägg (så han har något att ta stöd av ) samt bunden ganska kort i grimskaft fram antingen om du vill använda dig av ett hösegel alternativt ingen mat alls beroende på vad du tror blir bäst för just honom.

När jag hämtade min åring så körde ja som sagt lös och utan foder, jag är lite nojig med foderstrupsförstoppning mm.:o

se till att stanna med jämna mellanrum och kolla så han inte fått för sig att hänga på bommen, som någon annan tipsat om här tidigare så kan det vara en smart ide att använda sig av en skiva framtill samt hö/halmbalar så han ej har möjlighet att upp och klättra. Ha med dig en vass kniv i bilen som nödverktyg vid krissituationer.

Du har ingen väldigt trygg häst som är veteran när de kommer till att åka transport? Isåfall kanske den skulle fungera som sällskap?

Jag hämtade min ett-åring i sommras ca 35 mil bort,han hade aldrig åkt vanlig transport innan,utan bara lastbil,lastningen gick bra,och vi rullade iväg lite sakta,vid första stoppet så vart han lite halvt hysterisk i släpet när vi öppnade dörren för att kika till han,tack och lov så hade jag min bästa vän med mig som är jätte hästvan,haft många unghästar,ridit in och utbildat själv,så hon har varit med om det mesta.

Hon lugnade mig rejält och sa bara "låt han hålla på,han kommer ingenstanns,sen går du in och kollar till han när han är lugn igen!" Han höll väll på att frusta och stampa och låta i ca 15 minuter,sen vart han lugn,jag gick in och gav han en morot,sen åkte vi strax efter igen. Efter det så stog han som ett ljus! Vi stannade till flera ggr för att checka läget/gå på toa/köpa dricka,och han bara stog och sov eller tuggade lite hö.

Nu har vi åkt några ggr under sommaren,och det är INGA problem alls att ha han i transporten,lastningen har krånglat lite,men nu kan jag stå brevid och skicka in han. Han bryr sig inte ett dugg i att stå i släpet,kan stå still hur länge som helst utan att ens märka att han är med,i bland funderar man faktist på om man glömt han hemma! :D

Tänk på att binda han så kort så han inte kommer varken över eller under bommen. Ha med dig ett par stycken,jag hade med mig min bästa vän,samt min sambo,och hennes sambo,vi hade jättetrevligt,vart som en liten utflykt! :D Se också till att ha med minst en extra grimma/grimskafft, och kniv,och att batteriet i mobilen ska vara fullladdat,ta med longerlina,ifall något händer och ni måste lasta ur,sen inte får in han igen.

Den största oron ligger egentligen i hur det ska gå att lasta honom.. Då han aldrig tidigare lämnat gården och nu skiljs ifrån sin bror.

Om det går så backa intill stalldörren, "spärra av" sidorna av lämmen...bäst är om stalldörrarna når fram, annars funkar tex longerlinor eller halmbalar, allt för att enda tänkbara vägen ska vara in i släpet...som såklart har framdörren öppen för ljus. Ge inte hästen någon tid att tänka o ev krångla, utgå bara från att den ska in som något helt självklart...men utan att stressa och härja, kanske en havrehink i handen om det är en matglad pålle.
Väldigt många ovana hästar kliver på snabbt o lugnt om man gör så här.
Sen bör ni vara färdiga att hoppa in i bilen o åka direkt, för det är när luckan åkt upp som det kan bli livat därinne.

Du har inte någon lugn, transportvan gammal ponny som kan få följa med? Sådant sällskap kan vara guld värt för en nervös unghäst.

Så gör jag. Vi lastar iväg runt 10 ettåringar varje höst, som aldrig åkt kärra. ALLA kliver in utan att tveka, nån enstaka stannar till några sekunder, och då är de inte alls mycket hanterade innan. Men de har lärt sig att följa den som leder.

6 timmars resa för en unghäst - då hade jag definitivt satsat på lastbil, oavsett hur resvan den är.

Jag tycker visst ts har förutsättningar att ordna med ett transportföretag som kör hästen. Anledningen till att ts inte ville det var såvitt jag förstår ekonomisk, men det är knappast gratis att själv köra tur och retur....

För mig är det helt obegripligt att man vill utsätta en så ung och oerfaren häst för den resan i ett vanligt släp, när det faktiskt finns bättre alternativ.

KL

När jag hämtade min på våren som 2-åring hade han varit uppbunden 2 ggr/dag i lösdriften men inte JÄTTEmycket hanterad i övrigt. Såklart verkad regelbundet och tränad att stå ensam i stallet kortare stunder.

Han hade åkt 1 gång som 1-åring, halvtimmes resa t/r.

När vi lastade (uppfödaren ledde på) så gick han på direkt, band upp ganska kort i både halsrem och grimma, mellanvägg i, fullt hönät med hösilage och så åkte vi.
Stort ljust släp med boggie, resan tog ca 8 timmar, med ett flertal färjor på vägen. Hästen stod som ett ljus förutom när maten stod slut, då började han gräva med frambenet. Bara att stanna och fylla på;).
Var jättepigg när han kom fram och har åkt ett flertal gånger efter det, både längre och kortare resor. NU just krånglar han lite med lastningen men det är 3-års trots, med en lina bakom går han snällt in:grin:.

Tror inte man ska göra så stor grej av det, hästen vet ju inte att den ska åka långt och lämna brorsan för gott! :idea: Tror inte hästar tänker så riktigt.

Dessutom brukar ovana unghästar ha fullt upp att hålla balansen, första halvtimmen kan de kanske härja lite men åker man bara på brukar de inse att man inte kommer nånstans ändå och stå lugnt.

Tusen tack för alla svar!! Nu börjar det dra ihop sig.. Vi hämtar trailern (boogie) i eftermiddag och kör ner redan ikväll för att få lite sömn emellan körningarna. För säkerhetens skull.
Jag kommer att låta uppfödaren lasta, och hon tror inte det kommer bli nåt problem bara vi tar det lugnt. Vi kommer vara tre stycken, som alla är vana vid ung hästar och hingstar.
Lädergrimman på, binder upp honom så kort jag bara kan utan att det blir obekvämt för honom. Han får sin lilla hö påse (valde en från hööks med ett runt litet hål i istället för nätet då jag är livrädd för flygande framben som kan fastna i den varianten..
Sedan tar vi med oss höbalar och en skiva som vi ställer bakom bommen så han inte får för sig att försöka kliva under, eller över.

Sedan stannar vi till minst en gång/ timma, bara snabbisar för att ge vatten och fylla på i höpåsen om det behövs. Ge lite godis och pussa lite på nosen..

HÅLL TUMMARNA FÖR OSS NU!! Återkommer på lördag kväll/ söndag för en uppdatering, för er som är nyfikna och för framtida frågeställare i samma kolumn..

OJ vad nervös jag känner mig just nu, (lugn angående lastningen tack vare er, veterinär och uppfödare) men nervös för det känns som jag ska föda barn och ska få se och träffas för första gången.. Var ju några år sedan jag hade egen polle.. Och då var det maxad c-ponny hingst. Nu är han visserligen fortfarande klassad som D-ponny, men för mig som är gammal ponny ryttare och hanterare så är detta ett stort steg att köpa blivande HÄST!

:-D Kram!

Om det går så backa intill stalldörren, "spärra av" sidorna av lämmen...bäst är om stalldörrarna når fram, annars funkar tex longerlinor eller halmbalar, allt för att enda tänkbara vägen ska vara in i släpet...som såklart har framdörren öppen för ljus. Ge inte hästen någon tid att tänka o ev krångla, utgå bara från att den ska in som något helt självklart...men utan att stressa och härja, kanske en havrehink i handen om det är en matglad pålle.
Väldigt många ovana hästar kliver på snabbt o lugnt om man gör så här.
Sen bör ni vara färdiga att hoppa in i bilen o åka direkt, för det är när luckan åkt upp som det kan bli livat därinne.

Du har inte någon lugn, transportvan gammal ponny som kan få följa med? Sådant sällskap kan vara guld värt för en nervös unghäst.

Vet än så länge inte hur stallet ser ut, men jag ska absolut ha det i åtanke om det finns möjlighet! Så gjorde vi på min mammas gamla arabsto som var ett rent helv*te att lasta.. Tog TIMMAR att få på henne på transporten då hon varit med om en olycklig lastning som liten, innan vi fick henne. Nej tyvärr har jag ingen häst idag alls, inte min kära mor heller. Annars hade vi naturligtvis kunnat gjort på det viset! Tack för dina tips, jag känner mig betydligt lugnare idag än för en vecka sedan.. ;)

Ser att du har fått många bra tips i tråden, jag var i samma situation själv för 1,5 år sedan när jag köpt mig en ohanterad 2 åring som skulle transporteras hem (4 h..). Jag var också mkt orolig för vad som skulle hända, hur hon skulle reagera etc. Jag fick faktiskt plegg (oralt) utskrivet av min veterinär som jag gav henne en stund innan vi lastade. Det var guld värt! Det tog "udden" av rädslan och hon stod som ett ljus hela vägen! Jag körde henne i ett "vanligt" boggisläp med bommar och mellanvägg. Min erfarenhet är att en häst som är osäker på att köras blir tryggare av att inte kunna röra sig alltför mycket, motverkar att de försöker vända sig, krypa hitan och ditan etc.
Lycka till med transporten!

Glöm inte att låsa skivan ordentligt (inte bara klämma den mellan bommen och balarna) och fundera på hur ni ska komma in och ut genom skötardörren med balarna framför.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar