HJÄLP! Lasta 2 årig hingst för första gången (hämta hem, långköning)

H

hastsko

Hej!

Det lutar åt att jag ska hämta hem en 2 årig arab hingst som för tillfället går ihop med sin halv bror i hagen. Han har aldrig blivit lastad och är inte så värst mycket hanterad i stall gången nu under sommaren.

Nu till min fråga: Är det någon som har erfarenhet av liknande situation?
Jag ska köra honom en bra sträcka (ca 4-5 timmar) och han har aldrig blivit lastad tidigare! Dessutom skiljs han från sin bror som han delat box med fram tills ett halvår sedan och lekt medi hagen varenda dag i 2 år nu..

Kan någon komma med tips? Infallsvinklar? Någonting?

Jag är en väldigt lugn och bestämd person i närheten av djur och väldigt insatt i hur just unghästar och hingstar beter sig och hur man ska bete sig i närheten av dom. Men har aldrig varit med och lastat en så pass ung hingst som knappt är hanterad på så pass lång tid..

Kommer troligtvis hyra en vanlig trailer, då lastbilar är svindyrt att hyra! Tänker också på att försöka hitta en med fram lastning, det har hjälpt mig med tidigare svår lastade hästar. Men som sagt - har ju ingen aning om hur han kommer reagera. Kanske blir lätt som en plätt - eller pannkaka!!

Sv: HJÄLP! Lasta 2 årig hingst för första gången (hämta hem, långköning)

Beroende på hästen så kan det ju gå toppen, det gjorde det när vi hämtade vår typ ohanterade 3-åring.
Skulle man vara helt på den säkra sidan så skulle jag beställa transport med ett av transportföretagen. De är sjukt hästvana, hästen står bra, har sällskap och dessutom behöver du inte släpa både bil och släp tomma på vägen dit.
Visst, det kanske kostar några extra kronor. Men det känns värt det om man får stanna 3 timmar hemifrån med en helgalen unghäst som ligger uppochner framför bommen typ.

OM du ändå absolut vill köra hästen själv, så är mitt råd att fixa en skiva att sätta framför bommen så att du kan fylla upp framför med hö/halmbalar utan att de kan trilla in under hästen. Då KAN han iaf inte bli liggande uppochner.

Hämtade hem min 1-åring i söndags. Hon hade aldrig åkt transport. Vi hade mamman vid sidan av släpet och lockade faktiskt med en hink med kraftfoder. Hon hade fått lite lugnande innan också. Fick stå lös i transporten i en boogie där vi öppnat upp mellanväggen så hon hade bredare att stå. Hon gick in på under 10 min. Vi åkte direkt vi stängt luckan så hon inte han börja hoppa runt. Allt gick jättebra, hon hade vänt på sig bara, vilket jag tror var till hennes stora fördel.

Hoppas det går bra!

Jag säger som föregående: beställ "hemkörning" med lastbil. Så gjorde jag när jag skulle ta hem min unghäst.. det gick jätte smidigt, han stod bra och var inte alls "påverkad" eller skakig efter den långa resan. Hästarna står mycket bättre i lastbil och det är absolut värt det! De står bra och de finns mycket mindre risk för att hästen skadas fysiskt eller psykiskt under transporten.

Vill du ändå absolut köra själv så håller jag med föregående: ha något framför bommen så hästen inte kan krypa under. Jag skulle också ta bort mellanväggen. För om hästen får lite panik så rör den sig i såfall i sidleds. Har man däremot en mellanvägg så ser hästen tyvärr ofta den ända flyktvägen : att hoppa över bommen.

Men som sagt; jag rekommenderar STARKT att du anlitar en lastbil. Det är värt vartenda krona..

Tack för era svar!
Vi kommer inte anlita en chaufför pga. 1: det är för kort varsel. 2: alldeles för dyrt med tanke på alla utgifter vi redan har och kommer ha (renoverar hus, bygger stall, köper häst, installning + foder under vintern/våren dessutom har vi tre hundar osv osv.. ungefär! ;)
Däremot än min mamma yrkes chaufför (lastbil) och har kört hästar tidigare, men vi får som sagt inte tag i en lastbil varken med eller utan chaufför på så kort notis den långa sträcka vi ska köra. Så det får blir en boogie! Jag ska absolut följa era råd och sätta en skiva framför. Någon som vet ungefära mått, ni som gjort detta nyligen?

Tusen tack för era svar och kom gärna med fler!

Visst kan du köra med en vanlig boggie:) Jag hämtade hem min unghäst förra vintern och jag hade samma funderingar som du om hur ja skulle lasta honom. Ja körde honom lös i strippat släp. Dvs ta ut all inredning som går att ta ut, på så vis kan han själv hitta en egen åkställlning som passar honom bäst.

Vanligt är att dom efter en stund ställer sig med rumpan i färdriktningen för på såvis lättare kan hålla balansen. Så stod vår kille halva resan, resten av halvan låg han och sov :laugh:

När man kör med strippat släp är det viktigt att du kan låsa fast skötardörren från utsidan med något, jag tog spännband. Viktigt är att han inte kan få upp dörren inifrån.

Anledningen till att jag valde som jag gjorde beror på följande: En häst som aldrig transporterats vare sig ensam, eller van att vara uppbunden därför körde ja honom lös för att minska ner på alla risker för panik. Mellanväggen och frambomen tog jag bort helt för att slippa riskera att han bli hängande på ett eller annat vänster vilket ja hade riskerat om han åkt lös.

Uppbunden var inget alternativ för jag ville inte introducera just att vara uppbunden på de viset, skulle han få panik inne i transporten och dessutom vart uppbunden så hade han troligtvis förknippat att vara uppbunden med både rädsla och negativitet.

Att vara uppbunden ska vara nåt positivt och de tränar ja hellre hemma under lugnare och trevligare former.

Idag är han en riktig filbunke, och har goda tankar om att åka transport, han förknippar det inte med rädsla och numer står han med mellanvägg och även då givetvis uppbunden. Klarar det galant, jag är glad att jag mjukstartade med att åka lös i ett strippat släp.

tänk på att det är viktigt att du får bort både mellanvägg och frambom.

tänk på att det är viktigt att du får bort både mellanvägg och frambom.

Men hur stabilt blir släpet då, egentligen? Jag har kört avvanda föl på det viset, men jag skulle aldrig våga köra nån lite större häst så.

jag tror att det blir tillräckligt stabilt. Men en tanke är väll kanske att TS diskuterar saken med säljaren i förväg, kanske har denna person något bra tips att komma med.

Jag hade aldrig vågat köra en okänd, ohanterad unghingst i ett vanligt släp för första gången. Framförallt inte så långt. Men visst, det kan ju gå bra... Eller så blir det mycket dyrare än att hyra lastbil/anlita firma.

Aldrig någonsin ta bort frambommen till något större än möjligen ett föl, dels är det lag på att ha den, dels är det den som håller ihop väggarna, och det är dessutom det som bromsar hästen från att fara ut genom framväggen vid en kollision/häftigare inbromsning.
Dessutom får man inte köra med lasten "lös" 450 kg häst som flyttar sig i en hästtransport kan få förödande konsekvenser på bilen. Det står faktiskt tom i lagen att hästen skall vara uppbunden (enda undantaget är föl).

Ang att låta de gå med transportföretag så brukar det faktiskt vara billigare än bensinkostnaden att köra dubbelväg för att hämta dem själva. Bor man inte i någon udda del av sverige helt off så brukar man kunna få dem transporterade inom några dagar. Så om du inte har kollat det alternativet och vad det skulle kosta med några olika företag så gör det, många tror att det är jättedyrt men det är det som sagt inte.

jag tror att det blir tillräckligt stabilt.

Det tror inte jag. De flesta släp är ju inte direkt några rymdkapslar, utan bågnar rätt fort om en häst snor runt lös i kärran.

Håller med. Jag vet folk som kört typ 3-åringa islänningar löst utan inredning, men det skulle jag inte våga.

Beroende på hur släpet är byggt så kan man kanske behålla mittstolpe och frambom, och bara ta bort mellanväggen. Och sedan skiva framför bommen med balar längst fram?

TS: det är bäst att mäta det släpet ni ska köra, så att skivan passar.

Bra att fler håller med. Man kan ju baxna över en del konstiga råd som dyker upp i en del trådar.
En sak som jag heller aldrig i livet skulle göra är att stapla halmbalar framför bommen.
Fattar folk hur mycket ett balsnöre kan skära sönder i ett hästben om balarna rasar?

Kan bara hålla med och skulle aldrig själv en tänka tanken att köra någon häst alls utan fram bommarna i en släp. Skulle det dessutom röra sig om en av den nyare lättviktssläparna i glasfiber, ja då hade jag knappt velat köra en ohanterad unghäst alls i den. De har väldigt lätt att gå sönder om en häst verkligen tar i. Har sett flera som gått på den minan med nya släpen när en häst verkligen tar i och sparkar i väggen. Ja då går väggen åt h---vete och väldigt svår att laga igen.

Ibland måste man verkligen tänka efter och sätta sin och andra trafikanters säkerhet före hästens. Att lasta en tvååring lös i en släp gör att man missar totalt allt vad som gäller lastsäkring och trafiksäkerhet. Kan helt klart bli fråga om ett antal brott mot trafikförordningen och indragna körkort.

Som redan skrivet så kostar det nästan till 100% mer att köra själv med släp om det är långa avstånd än att låta en professionell transportör ta hand om transporten. De jag har använt har hittills alltid kunnat ta hästen samma vecka eller veckan efter jag beställt den. Då till en kostnad som legat långt under vad jag själv hade kunnat köra för. Då har vi ändå både en bra släp och en lastbil själv men det är inte alltid försvarbart att köra själv rent kostnadsmässigt ändå.

Man kan ju inte lägga balarna lösa framför bommen, man måste ha en skiva så att de inte kan trilla in under hästen.
Men snörena hade jag inte tänkt på faktiskt, OM nu hästen ändå skulle vara uppe där och böka. Men då är det ju lätt gjort att packa balarna och sedan skära upp och ta bort snörena :idea:

Skuggi: Vilken bra idé! Hoppas att Ts kan hitta ett sådant släp så att hon iallafall får bort mellanväggen.

Att ha balar längst fram hårt packade brukar min bekant göra, hon gillar inte heller att ta ur allt, just för att hon också brukar vara orolig för att släpet ska svikta annars.

Ja vet dock inte hur hon brukar fästa balarna.. spännband kanske? Viktigt är ju att balarna inte kan glida bak till hästen.

Ts har ju uppgett att transportera med lastbil inte är ett alternativ?

Ja skulle aldrig få för mig att binda upp en unghäst i ett släp och sedan sätta mig i godan ro och köra. Hästen har ju va jag förstått aldrig stått uppbunden?

Är det ett trevligt sätt att introducera momentet att vara uppbunden på? Det tycker iallafall inte jag. Tycker det är som upplagt för panik jag.

Men självklart är de optimala att hyra in en transportfirma, men de verkar inte som om den möjligheten fanns.

Så du menar att det är försvarbart att sätta trafiksäkerheten urspel bara för att man inte har tränat hästen på att vara uppbunden?
Jag som trafikant vill i alla fall inte möta det ekipaget i trafiken. Det är farligt nog ändå att ge sig ut på vägarna.

Kan man inte lösa det med lastbil eller på ett annat säkert sätt, ja då får man helt enkelt vänta med att transportera tills hästen är färdig tränad för det.
Hur tror nu det kommer att kännas om man själv överlever en olycka som skett p g a man kör en lös otränad häst i en släp? En olycka där andra kanske blir invalider eller i värsta fall dör. För att inte tala om vilka risker man utsätter sin häst för när den står där. Det är ju inte helt riskfritt att transportera någon häst och detta fallet är ju en verklig högrisk.

självfallet hade det mest optimala vart att träna hästen att vara uppbunden innan, vilken sund hästmänniska hade inte föredragit det?

Ofta har dom ju fullt upp med att stå på benen och hålla balansen när dom är ovana att åka. Jag skulle dock aldrig övervägt att åka med en såpass stor häst lös i trailern :eek:
Om du nu absolut inte vill överväga att anlita lastbilsbolag (vilket jag nog också skulle rekommendera) så några förslag för att underlätta:
Rejält, tungt boggiesläp och bra dragbil
Be nuvarande ägaren binda upp hästen på stallgången några ggr innan du hämtar så det inte är helt nytt :idea:
Ta med minst en hästvan, resolut person, gärna två, när det är dax. Det är en ren mardröm att vara ensam på vägarna om nåt händer...
Ev ge hästen lugnande innan.
Se till att allt är klart så ni kan åka direkt luckan är uppe, helst utan längre paus än nån minut då o då för att kolla att allt är ok.

En av mina hästar köpte jag som relativt ohanterad 9-åring...han hade visserligen haft grimma på sig och stått uppbunden nån gång, men aldrig åkt transport eller öht lämnat gården han föddes på. DET var en pirrig resa (grovt halvblod på 170+) men gick faktiskt jättebra. Man kan göra sig en massa föreställningar innan, men inte veta säkert förrän man har provat...dock är det väl bra att vidta så många försiktighetsåtgärder man bara kan...

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA