Hjälp! Jag har anmält oss till vår första tävling!

qwerty

Trådstartare
Aaaaah! Paniiiik!

Hur göööör man!?!??!?! När jag kommer till tävlingsplatsen, ska jag gå till sekretariatet då och säga att jag har kommit dit? Vad ska jag visa för papper? Hästens pass, något mer?

När och hur vet jag vilket nummer hästen har fått, samt vilket startnummer jag har fått?

Ojojoj, pirrigt värre, kommer säkert fler frågor snart..

/En nervös

Sv: Hjälp! Jag har anmält oss till vår första tävling!

för det första, ta det lugnt och andas :D jag gjorde min första tävling förra året så jag vet hur du känner ;)

Några dagar innan tävlingen så kommer preliminära startlistor ut, där kan du se när du startar samt vilket nummer din häst har. Ryttarmeddelande brukar också komma ut några dagar innan, där kan du läsa t.ex. när sekretariatet har öppet. Kvällen innan brukar de lägga ut de slutgiltiga startlistorna. I dressyren brukar det oftast vara fasta starttider, så då är det lätt att veta när man ska rida.
Jag brukar vara på tävlingsplatsen 1,5 h innan jag ska starta, tycker att det är lagom.
När du kommer dit så går du till sekretariatet och vissar upp vaccinationsintyg och talar om att du har kommit. Efter det får du lasta ut hästen (tänk på att du inte får lasta ut i grimma, utan måste ha träns)

Hoppas att det var svara på några av dina frågor, bara fråga mera om du har några fler :)

Först går du till sekreteriatet och visar vaccinationsintyg, det måste göras innan hästen lastas ur. Startlistor publiceras på föreningens hemsida och i den listan står även ditt hästnummer du ska ha på nummerlappen. Startlistorna brukar komma upp ett par dagar innan tävlingen börjar, glöm inte läsa ryttarmeddelandet också samt kolla starlistan innan du åker iväg så du har koll på om startlistan ändrats.

kl

Tack för era svar! Jisses, är verkligen inte nervös för själva ritten utan istället allt runtomkring. Ritten "skiter" jag nästan i, bara att vi är på en tävlingsplats är nog för oss ;) Har inga prestationsförväntningar eftersom att hästen aldrig varit på en dressyrtävling, och själv har jag aldrig tävlat utan bara varit där som åskådare.. Någon måste ju komma sist också ;)

MEN!! Hästen har problem att fatta vänster galopp om jag slarvar med hjälperna. Känner på mig att jag kommer slarva massor inne på dressyrbanan, så om hon skulle fatta fel galopp, vad händer då? Givetvis kan jag ju bryta av och försöka fatta en ny, men förmodligen kommer hon fatta fel igen eftersom vi båda kommer bli lite uppspelta. Om hon fattar fel första gången och fattar rätt när jag gör om, då borde det väl vara ok eftersom domaren sett att jag upptäckt problemet och rättat till det. Men om hon fattar fel första gången och fattar fel igen andra gången, ska jag försöka fatta ny ända tills hon fattar rätt eller ska jag galoppera i fel galopp? Det är en LC:2 vi pratar om så galoppmomentet är ju inte överdrivet långt. Hur skulle det påverka domarens poäng på oss om jag hade fel galopp i ena varvet? Får vi 0:or då, eller får vi någon enstaka poäng ändå eftersom vi ändå kan utföra själva momentet (i fel galopp..)? Haha är sååå förvirrad och vet inte hur jag ska lösa problemet om det skulle uppstå.

Du måste se till att få rätt galopp. Skulle det bli fel galopp flera gånger så lägg en volt, fatta rätt galopp och fortsätt ditt program. Du ska verkligen inte rida igenom hela galoppdelen i fel galopp. Hellre avdrag för volten än avdrag på alla punkter där du rider i fel galopp. Domaren vill kunna se att du försöker rätta till vad som blir fel om en sådan situation skulle uppstå.

Ok!

En till sak.. måste man ha plastrong på en lokal dressyrtävling?

Du måste inte ha plastrong:) Går bra med skjorta eller tröja/t-shirt som är ljus och har krage. Finns i de flesta häst affärer till en hyffsat billig peng. Finns iofs svindyra också men det är ju en helt annan histora:angel:

Lycka till med tävlandet!:)

Pust!

Har fler frågor nu då startlistan och ryttarmeddelandet kommit..

1. I ryttarmeddelandet står att det max får vara 6 st på framridningen samtidigt. Jag startar som nr 7. Betyder det att jag inte får gå och börja värma upp innan!? Hade gärna velat skritta hästen en stund innan jag värmer upp ordentligt, men nu kommer det ju inte hinnas? Hur lång tid ska man förvänta sig att det tar per person att rida ett LC-program?
2. Hur vet jag om det är collecting ring? Eller om jag ska rida in på banan och börja direkt, eller om jag får rida omkring inne på tävlingsbanan en liten stund innan jag vänder upp och börjar programmet?

Hoppas någon har svar!

När startnummer 1 går in på banan så får du komma in på framridningen, där har du ca en halvtimme på dig då programmen ligger på 4-4½ minut. Finns där möjlighet så kan du ju skritta fram nånstans utanför framridningsbanan innan du får komma in.
När du blir kallad av funktionär från framridningen så brukar de säga till dig om du får komma in och rida runt på banan innan start samt om du ska starta innanför staketet eller om du måste ut igen. Säger de inget så bara fråga.

1: När det är LC brukar det stämma ganska bra med 7 ekipage i timmen, så du hinner nog skritta ska du se :) Programtiden är ca 4,5 minuter, men det tar även tid att färdigställa protokollet efter ritten och sånt. (Det är ganska vanligt också att det dyker upp starttider någon dag innan tävlingen)

2: Om du ser tävlingsbanan från framridningen kan man kolla hur de andra gör medan man skrittar t.ex., alternativt så frågar man i sekretariatet eller den funktionär som står vid insläppet.

När jag tog Grönt kort lärde vi oss inget sånt här. Vi fick slå i TR och svara på frågor om regler, bett och sånt. Lastning ingår ju nu, men rent praktiskt detaljerat hur det går till på en tävling sades det inget om. Så där kan man nog känna sig ganska osäker.

Så var det för mig också, och jag tog det ändå väldigt nyligt (2-3 år sedan). Hur mycket man än slår i TR så hittar iallafall inte jag någonting om rutiner på tävlingsplatsen.. :)

Till er andra: Imorgon gäller det! Pirrigt, men det ska nog gå bra! Någon måste ju som sagt komma sist också ;)

Det gick jättebra! Är supernöjd! Hästen var supercool på tävlingsplatsen (och jag med för den delen :O). Hon fattade rätt galopp där jag trodde att hon skulle fatta fel, vi fick dessutom våra högsta poäng på det momentet! XD Totalt kom vi 10:a av ca 20 starter så jag är otroligt nöjd med tanke på att det var debut för oss båda! Och alla nya rutiner gick bra, jag kom till tävlingen lite drygt 1,5h innan min start och det var lagom! Tack för er hjälp! :)

Vad kul att det gick såpass att du känner dig nöjd! Låter ju som att det blev en lyckad första start :banana:

Jag blev inte skrämd av tävlandet iaf så har faktiskt anmält till några fler nu under höstens gång ;)

Fast nog sjutton lärde du dig väl att man visar pass, vaccination och (iaf förut) licenser?
Och vad som gäller med plastrong, vit krage på skjorta etc? Det står ju i TR.
Resten av frågorna, fine, men mycket hittar man i TR av det som svarats på här.
Kanske kan vara en bra idé att innan man börjar tävla åka iväg och titta på hur det går till o.s.v.,
nu gick det ju bra för TS o allt sånt där men jag blev rätt nervös bara av att läsa tråden haha...

Javisst, men hästens vaccination står ju i passet och det är därför jag blev förvirrad över vad jag egentligen skulle visa upp. Har varit och tittat på många tävlingar innan men aldrig fått vara med om alla rutiner runtomkring, med just uppvisandet osv. När jag ändå startade en frågetråd så tänkte jag att jag lika gärna kunde fråga om plastrongen här och få ett snabbt svar, hade ingen svarat så hade jag ju givetvis kollat upp det själv. :)

Förlåt för att det finns orutinerade tävlingsmänniskor här i världen! Alla är vi nybisar på något någon gång. Och nu har jag ju provat, och lärt mig = kommer aldrig mer behöva göra en sådan här nervös, besvärande tråd igen ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 793
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 553
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka