Ja, jag borde nog kolla upp om jag har någon brist, bara för att vara säker. Sen har jag ju haft sömnproblem också men även nu när det blivit bättre tycker jag mig känna skillnad när jag tränar enbart beroende på maten. Samtidigt är det nog delvis psykologiskt, för som jag nämnt innan så äter jag mer när jag är ensam, blir fysiskt hungrigare då och allmänt lite mer seg och nere. Och ensam är jag ju hela tiden.
Och visst påverkar nog själva vikten en del, men jag känner av det när jag cyklar/spinnar också. Inte lika mycket kanske, men jag tycker det (vilket som sagt kan vara helt mentalt också).
Men ja, det hela landar ju på att jag måste äta mindre åtminstone ett tag. Ska försöka blanda ut maten med vitkål och morötter (som jag ju faktiskt tycker om, men det är så tråkigt att riva...), men på något sätt bör jag väl ändå minska portionerna lite. Funderar på att börja med att bara försöka minska de dagar jag inte tränar alls, till en början. Ease into it och så vidare.
Jag kan rekommendera Werlabs för att få koll på egna värden. Vilken ju kan vara intressant om du tänker träna på och ändra kosthållning.
Det enkla är nog att du behöver träna på att äta mindre. Du är van vid stora portioner, magsäcken är van vid stora portioner och hjärnan är lika van som resten av dig. En del, tung del, av ditt projekt är att ändra dina ätvanor. Och det verkar som du under en övergångsperiod får acceptera att träningen behöver läggas på en annan nivå under tiden portionsprojektet pågår.
Jag kan ärligt talat inte se någon annan lösning på ekvationen.