hjälp..hästen blev väldigt konstig.. e lite förtvivlad.

U

Uddatyp

idag när ja skulle rida och skulle ta in hästen så va han helt stirrig.
märkte i hagen att han stog och sparkade mycke med bakbenen mot magen liksom, slog även mycke med svansen.
detta gjorde han medan han stog och åt.

sen när ja tog in honom så ville han inte stå still, blev rädd för allting, och detta är en häst som normalt sätt inte lir rädd för nåt, väldig väldigt trygg häst.

men nu blev han rädd för allt, hoppa runt, okoncentrerad..väldigt väldigt känslig blev han.

han reagerade såhär i höstas..inte lika stirrig men samma sparkande under magen o samma irritation liksom..då tänkte ja att de måste vara älgloppor eller nåt, för sen gick de över, och nästa dag va han normal.

finns de älgloppor nu med?
för idåfall skulle ja kunna tänka mej att de kan ha vart en sån?
kanske?
löslongerade lite i manegen och från lugn trav helt plötsligt exploderade han i några steg, sen lugnare igen..

vad kan ha hänt med min häst?
vill ha tillbaka min lugna harmoniska häst ju :(
finns de någonting jag kan göra för honom?

hoppas någon orka läsa.

Sv: hjälp..hästen blev väldigt konstig.. e lite förtvivlad.

Kolik?
Ont-i-magen symptom - tycker jag

tänkte jag också men han äter massor hela tiden, och skiter hela tiden..iochförsej inte lika mycke idag som han brukar men endå.
3 4 ggr idag iallafall.

kan de va kolik endå?

Kan vara kolik ändå. Kolik är samlingsnamn för många olika sorters magont.

vi har en gammal häst som får samma symptom och det är kolik. Han har inte varit förstoppad och så. Däremot kan det vara gaskolik. På gamla hästar kan det även vara så att tarmludden fungerar sämre, och det kan orsaka kolikattacker.

Norrland

vad kan man göra åt de? kan jag göra nånting?
han verkade väldigt lugn när ja lämnade honom idag i hagen, stog och åt o så.

sen rörde han sej mycke, sprang mycke..de gör dom väl inte när dom har kolik?
har för mej att dom helst står stilla då..

Ja, du kan hålla hästen under uppsikt. Gå ut på promenad om den verkar få ont. Gå i lugn takt 20-30 minuter, den ska inte anstränga sig. Sen kan du upprepa promenaden lite senare. Tänk bara på var du går, håll dig nära hem. Om hästen får ont och det blir svårt att leda den.

Hö kan den få när det onda släppt, och vatten. Men kraftfoder ska den inte ha.

Om det magonda inte gett med sig på en halvtimme, timme så bör du ringa ut veterinär. Då behöver hästen behandling. När det gäller kolik är det bättre att ringa en gång för mycket än en gång förlite. Det kan få allvarliga konsekvenser annars, det är inte att leka med.

Norrland

e ju de att hästen va så lugn o fin när ja lämnade han.
dom skulle ringa från stallet om de va så att han blev orolig.

hästen äter ju inget kraftfoder och har alltid fri tillgång till hö.
så trodde risken för kolik va ganska liten då?
men e ju klart de kan va kolik endå.

finns de någonting annat som de kan vara?
om de e ett litet kolikanfall..om de är bra imorrn..kan man rida som vanligt o så då..?
kan raketer orsaka sånt här? om hästen blir väldigt skrämd o stressad?

de e ju ingen som har ringt så ja antar att han mår bra..
vad kan ha liksom utlöst detta kolikanfall? om de va de..
kan de bli så igen?

har för de mesta fri tillgång till hö och vatten i hagen.
kan man göra nåt mer för att de inte ska hända igen?

sen har han vart lite stirrig innan ridningen dom 2 senaste dagarna faktiskt..efteråt har han vart lugn som vanligt.
kan de va kolik endå?

usch..e så nervös för de..och om de inte är kolik..va kan de annars vara?
kan de va alla raketer även om de inte är många där vi bor..?
kan dom bli lite nervösa/irriterade av sånt?

Vad som utlöser kolikanfall får man ofta aldrig reda på. I vissa fall är det ju solklart, men andra gånger finns där ingen klarr anledning. Men han kan ha ätit något olämpligt i hagen, det kan varit en bal med dåligt foder osv.

Det låter som din häst har de bästa grundförutsättningarna för att inte få kolik, så jag tycker inte du ska oroa dig elelr grubbla för mycket på det.

Och ja de kan bli hispiga av raketerna, och om de inte äter/dricker normalt för att de är lite stressade kan ju det ge kolik.

Känns hästen som vanligt så rid du imorgon, men ta det lite lugnare bara, behöver inte ta något hårt träningspass.

hm, kanske är mycket djur som springer i hagarna just nu? Det är ju en rätt mildvinter och trots det har man sett en hel del :crazy:

ok..får verkligen hoppas att de inte va kolik eller så.
fast har svårt o fatta va de annars kunde vart.

iochförsej skulle de kanske va bra om de va lättare kolik som nu försvunnit så de inte är nåt annat konstigt..eller nä...man ska ju aldri hoppas på nåt sånt..

eller att de är raketerna som gör de.
de kan ju sitta i några dagar om dom blir rädda för dom.

dom har ju inte ringt så de va nog lugnt efteråt när ja hade åkt därifrån..och de va ju ett tagsen.
dom skulle dessutom va i stallet under kvällen/12 slaget..så får verkligen hoppas den lilla hästen är normal imorrn.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 223
Senast: Mickizz
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 864
Senast: BobberiBoo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?