Jag förväntar mig inte att jag ska lämna bort henne 4 veckor och sen ska problemet vara löst. Som jag skrev i första inlägget ville de testa ha henne i 1 månad för att göra en bedömning om de tror att det går att jobba bort beteendet. Kände som jag ville förtydliga
Läst även dina andra trådar och undrar :
Vad är målet du ser framför dig med hästen ?
Du uttrycker att du är trött, frågar om det är ok att ge upp , har tappat ridlusten, spenderat stora pengar på veterinärer, operation av lösa benbitar, hästen har förändringar i lederna av benbitarna , och har detta extrema beteende och du riskerar livhanken varenda gång du försöker rida den osv .
Vad ser du som mål om du ev lämnar hästen en månad hos tillritare men sen tar hem den pga de extrema kostnaderna ? Vad hoppas du kommer vara annorlunda och hur tänker du att vardagen hemma med hästen ska se ut för att du ska orka ?
När jag läser om hur din häst beter sig, och att du ändå ridit den och normalt är att åka av 6 ggr per pass och hästen slår över , får jag rysningar . Du inser att varje gång du åker av har du befäst hästens beteende ytterligare ? Gäller oavsett om den gör så pga ngt som gör ont på den eller om det är en sk. olat . Många resonerar som så att om det är en olat så gör hästen det för att vara dum , men det är en vanföreställning inte sällan, för det är oftast så att hästen som flyktdjur med instinkten att rovdjur hoppar upp på ryggen för att döda , blir så rädd när en människa tappar balansen, hänger och far på den och sen åker av . Då kan beteendet /olaten skapas snabbt pga det som skett, och befästs varje gång till att bli starkare och starkare . Det är inte mänsklig logik men logiskt ur hästens aspekt .
Senast ändrad: