Jag har själv satt på graman på stegrande hästar, men först efter en noggrann utvärdering av hästen och varför den stegrar, hur den reser sig, i vilka situationer och hur hästen reagerar.
Att sätta på en inspänningstygel av fast typ hade jag ALDRIG I LIVET GJORT. Aldrig. Fullständigt livsfarligt, oavsett om det är 1 eller 100 som gjort så och kommit undan med livet i behåll.
Innan jag sätter på något skarpare hjälpmedel testar jag detta utan ryttare, för att om möjligt se vad en provokation gör. Ibland handlar det just om ryttare, och då går det inte att framkalla under longering men det är en del i utvärderingen innan fullskalig test.
Man kan (och bör, kan jag tycka) också utvärdera hur hästen tar hjälperna och då också ev hjälptygel avsuttet. Man tar dem för hand och ser hur hästen reagerar vid alla hjälper, i olika form och i olika rörelser och gärna även fler gångarter. Är den inte safe där sätter inte jag mig på en som jag VET reser sig och slår över.
Sen måste man ju se till att framåt funkar. Så man i värsta fall kan gasa. Och se till att det funkar att flytta hästen sidvärts för innerhjälper. De kan inte resa sig om bakbenen måste röra sig. Men då måste man ju veta att det funkar iaf avsuttet.
Jag tycker inte graman brukar behövas. Jag vill kunna lösa såna här problem utan inspänningar. Men ska man använda graman bör man som du gör kolla hur hästen reagerar avsuttet.
Sen är det ingen garanti för att den inte flippar uppsuttet med graman.
Man kan ju ha missat smärta som uppkommer i just vissa lägen med ryttare. Och de därför flippar rejält då.
Just därför tycker jag inte gemene man ska ge sig på problemlösning a la graman på hästar som just faktiskt går över redan utan inspänning.
För man behöver på vissa vara så satans snabb att dra in dem i en väldigt tight form för att blocka resande. Och är man lite osäker på vad man gör är det inte ovanligt att man tvekar någon hundradel. Det kan vara en hundradel för länge. Och hästen hinner slå sig fri och resa sig och är då också i det läge att den ska slå emot inspänningen. Det kan tom hästar som inte brukar slå över råka välta av. De kan satsa fullt just för att slå sig fria och då vara i för mycket kraft bakåt/uppåt och gå över.
Det kan ryttaren dö av, om de får hästen på sig.
Det här vet ju säkert du. Men det kan vara ett bra tillägg för andra att läsa..
Och det finns som sagt så många andra sätt att få hästar att sluta resa sig. Som jag anser vara trevligare än graman. Och också ger mindre negativa effekter, som jag anser finns i gramanen. Oavsett är sån här svår problematik inget man bör råda folk att laborera med via nätet. Sånt bör proffs ta. Och ev kanske en vet..