Hjälp! Greenguard ...

Sv: Hjälp! Greenguard ...

Håller på att vänja min häst med GG nu. Är det verkligen meningen att hästar ska gnaga på plasten när de äter av gräset? Jag menar det kommer ju ge problem med tänderna eller är det för att den är felanpassad, ska jag sätta den lösare? Någon som har haft samma problem? Syns tydliga märken i masken nu och det hörs när hon knaprar på den för att komma åt gräset.

Jag började med munkorg till min ponny. Det är inte samma sak som en gg utan mer som en hink eller helt enkelt en korg av plast som hästen sticker in mulen i och sedan är resten av den som en grimma. Hon accepterade den ganska snart. Efter några månader köpte jag en gg för jag tänkte det kunde vara bra med omväxling. Men denna lyckades hon inte vänja sig vid. jag tycker att gg verkar bättre, mkt friare på ngt sätt, men det tyckte inte hästen.

Håller på att vänja min häst med GG nu. Är det verkligen meningen att hästar ska gnaga på plasten när de äter av gräset? Jag menar det kommer ju ge problem med tänderna eller är det för att den är felanpassad, ska jag sätta den lösare? Någon som har haft samma problem? Syns tydliga märken i masken nu och det hörs när hon knaprar på den för att komma åt gräset.

Det kan bli så i början innan de fått in tekniken. I början kör de mer på vilja än på teknik. Sen lär de sig tekniken och slutar våldsknapra på ggn (om gräset bara är långt nog).

Min lilla accepterade aldrig hinkmodellen, men accepterade greenguarden direkt. Första dagarna gnagde han mest plast (och fick grymma skavsår på mule/läppar) och försökte med våld & vilja få fatt i gräset.

Efter några veckor hade han lärt sig tekniken så bra att jag fick tejpa igen ggn lite. Nu blir det inga repor i plasten osv utan han äter som han ska.

Min större tog ett bra tag att få in tekniken med hink men åt sen så det sjöng om det med den. När han fick gg var han så van att äta med hink så han fattade ggn på ungefär en halv dag, alltså fick in tekniken.

Ang tillpassning så får man trixa lite tills man hittat rätt för den hästen. Mina har de lösa och med ganska mycket 'häng'. Originalgrimman underlättar STORT.

SÅhär sitter ggn på den ena
frnmobil030.jpg

Och den andra
hage10062127.jpg

Senast ändrad:

Har provat den modellen som du skrev om men nej, den kommer inte på min häst igen. Mycket dålig passform måste jag säga. I storlek full var den för stor och i cob för liten, dessutom så ska man inte skära upp hålet på masken då gummit försvagas. Har man en häst som gärna gnager hårt (som min) så går den sönder fort. Dessutom krängde hon av sig den rätt fort :angel:
Tanken med hinkmodellen typ globus är för hästar som är extra känsliga för stora foderintag / foderbyten och då ska man ju inte modifiera för att man tycker synd om hästen och ändra på hålets storlek. Hursom min häst trivdes inte alls i den så den åker ut på blocket nu till sommaren. GG däremot betar hon gärna med och jag har ingen fånghäst så hon får beta men inte så mycket som om hon skulle gå utan vilket är hela grundidéen.

Toppen med bilder! Du gav mig en idé för att motverka ev skav. Sätta betesbegränsaren i nosluddet. Ska definitivt pröva. Verkar inte ha något problem att beta nu iallafall, så länge den håller sig på plats och inte far snett. Känns bra inför sommaren faktiskt :-) men funderar på att köpa en specialgrimma så att den sitter mer rätt fram och inte glider från sida till sida när hon bökar runt bland gräset.

*kl*
Ni som har GG, upplever ni att den verkligen begränsar något? Jag tycker det ser ut att vara mest hål i den och väldigt lite begränsande?:p
Tänkte att jag skulle åka och köpa mig en, fast det känns ju som lite mycket pengar att bara prova med ifall det inte funkar alls.
Har tidigare haft både Globus och *hjärnsläpp* den andra som är så gott som likadan.. Men det fick jag lägga ner eftersom hästen såg ut som köttfärs i hela ansiktet efter ett par dagar:(

Håller på att beta in min häst men visst begränsar den intaget. Det syns redan nu faktiskt. De får inte lika mycket i en tugga vilket också är tanken dvs de ska kunna äta men inte helt fritt. Har dessutom märkt att min häst går mer mellan varje tugga med GG på än om hon skulle beta utan, extra motion alltså :laugh: men jag kommer nog inte att kunna utvärdera hennes GG förrän vid installningen till hösten. Tanken är att hon inte ska gå upp i vikt lika mycket som ifjol, lättfödd...

Kanon! Då blir det att prova en sån.. Kanske går att stänga för åtminstone ett par av hålen om han skulle lyckas komma på en alltför bra teknik:idea:

*kl*
Ni som har GG, upplever ni att den verkligen begränsar något? Jag tycker det ser ut att vara mest hål i den och väldigt lite begränsande?:p (

Tror den hinkmodell du hade var för liten? Det ska vara gott om utrymme för mule och över nosryggen.

Men ang GG så ja den begränsar. Hur mycket beror på gräs och häst.

Hade den största som finns och den är ju gigantisk:( Men kan hända att det var för litet ändå, herrn är lite av en tjockskalle:p

Hej alla!

När ni pratar om Greenguard - vilken av modellerna menar ni då?

Den gamla modellen lyckades min pålle snabbt tränga ut mulen i hörnet som inte var ihop liksom.

Men nu har jag haft min nya Greenguard i tre veckor och den är verkligen kanonbra! :bump:

Har ingen bild på min egen häst med den på men här är en annan: http://i54.photobucket.com/albums/g112/Siggebus/Greenguard.jpg

Förra sommaren hade jag hinkmodellen men den bet han itu i nederkanten - i remmarna där botten sitter fast, och sen kunde han vräka i sig ändå.

Han har absolut inget skav någonstans och den funkar skitbra till honom.

Nu köpte jag förstås till greenguards egen grimma med extra säkerhetsremmar men använder inte alla.

Denna är kanske inte lämplig till en mycket känslig fånghäst men till min är den perfekt.

Någon frågade om den begränsar? Ja absolut! Han kan givetvis äta (jag är ingen djurplågare) men han kan inte VRÄKA i sig i racerfart.

Ha ha svarade visst på ett inlägg som skrevs för läääääänge sedan - tog bort det :)

Senast ändrad:

Har köpt min begagnad så det är den äldre modellen på den dvs det sticker ut en "flärp" rätt ut inte den nya korgliknande.

*KL*

Jag har idag satt på Dinah hinken men gjort typ 2 extra streck på varje sida om hålet .

Hon stog och tjurade ett tag men går nu med huvudet i backen efter ett par timmar .

Dock väntar jag på greenguarden som jag skickat efter med korgmodellen för den ser så öppen och bra ut och den känns som pålle kan gå med med gott samvete .

Mia

Hej alla!

När ni pratar om Greenguard - vilken av modellerna menar ni då?.

Den gamla. Jag tror dock mer på den nya. Jag har storlek full till båda btw, både shettisen och D-ponnyn. Shettisen skulle tveklöst pilla ut mulen och äta utanför på gamla modellen i storlek ponny, så är medvetet val välja en stor.

Men jag tror som sagt mer på den nya 'korgiga' modellen - men eftersom de gamla funkar fint till mina så får det vara tills det är dags att köpa ny - vilket verkar dröja, slittåliga de där.

Dock är det dags att limma för springorna i shettisens, gjorde det förra sommaren med, limmade mjuk gummimatta på undersidan, utskuren så han bara får TVÅ springor kvar att äta igenom.

Jag håller på att vänja in hästen på gräs coh tyvärr växer nacken i takt med betandet. Hade hon gått för fullt hade problemet inte existerat men med långsam igångsättning efter en gaffelbandsskada så är saken som den är. Jag har idag inhandlat en begränsare modell hink än så länge kommer hin vara beta dagtid och då är det inget problem men snart måste hon gå ut även på natten och då vill jag inte ha den på jämt utan tänkte ha antingen dag eller natt. Betesmässigt känns det som om natt vore smartast eftersom de gärna står och sover dagtid men hur är det sockermässigt med gräset? Rent spontant borde sockehalten vara lägst på morgonen iom att det ar förbrukat socker under natten.
Hästen har hosta och kan inte äta hö så det alternativet skippar vi direkt.

Dock är det dags att limma för springorna i shettisens, gjorde det förra sommaren med, limmade mjuk gummimatta på undersidan, utskuren så han bara får TVÅ springor kvar att äta igenom.
Kan du inte posta bild? Gärna en mer utförlig beskrivning av material också:bump:
Inte för att det lär bli nåt jag ska pyssla med inom en snar framtid, GG slut hos leveratör och kommer tidigast att komma om typ en månad:(

Så det får nog bli en chansning med hinkmodell till att börja med, så tips på vaddering av själva hinken mottages tacksamt:bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 048
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 474
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka