Hjälp! Greenguard ...

Sv: Hjälp! Greenguard ...

Fanns gott om gg (gamla modellen) på tradera häromveckan iaf.

Kan ta bild sen när jag limmat på den igen, vet inte om jag tog bild förra året (kan kolla hemme sen, är på jobbet nu). Materialet är bara en tunn gummimatta jag hittade i gömmorna.

Den gamla. Jag tror dock mer på den nya. Jag har storlek full till båda btw, både shettisen och D-ponnyn. Shettisen skulle tveklöst pilla ut mulen och äta utanför på gamla modellen i storlek ponny, så är medvetet val välja en stor.

Men jag tror som sagt mer på den nya 'korgiga' modellen - men eftersom de gamla funkar fint till mina så får det vara tills det är dags att köpa ny - vilket verkar dröja, slittåliga de där.

Dock är det dags att limma för springorna i shettisens, gjorde det förra sommaren med, limmade mjuk gummimatta på undersidan, utskuren så han bara får TVÅ springor kvar att äta igenom.

Ja jag är sååå glad för den nya modellen - passar min pålle perfekt och inte ett enda skav har han fått.

Slittåliga är de verkligen så det lite dyrare priset än t ex "hinkmodellen" lönar sig verkligen. :)

Jag gick ju dumt nog och både beställde och betalade på nätet när de var slut i butik:( Tänkte lite naivt att det skulle komma nåt infomeddelande om de ej fanns i lager, men tji fick jag.. Att det skulle ta en evighet fick jag endast reda på tack vare att jag ville lägga till lite i beställningen.. Och hinkmodellen har jag ju en nästan oanvänd från förra året, så tänkte den kunde få en chans till med mer vaddering redan från början..

Kl
Hmm fick lite problem. Hur sjutton ska kraken kunna äta när hålet inte är vid munnen utan mitt på mulen? Hon lyckades peta i sig gräset, med problem, när jag petade in det genom hålet men så kan jag ju inte stå hela dagen.
100404_2.jpg

Brukar den verkligen sitta såhär?

Hålets placering ändras när de tar ner huvudet, så du måste kolla med mulen mot marken i ätställning.

Är det fortfarande 'helt fel' så hur löst/långt ner/etc den sitter gör stor skillnad.

Kan du inte posta bild? Gärna en mer utförlig beskrivning av material också:bump:
Inte för att det lär bli nåt jag ska pyssla med inom en snar framtid, GG slut hos leveratör och kommer tidigast att komma om typ en månad:(

Så det får nog bli en chansning med hinkmodell till att börja med, så tips på vaddering av själva hinken mottages tacksamt:bow:

Bilder utan att den är ditlimmad, jag hade slut på lim. Kan ta nya när den är ditlimmad i helgen. Limmet jag använder är Loctite Super Attack All Plastics.

Men såhär:

limmadgg1.jpg

limmadgg2.jpg

limmadgg3.jpg

:bow::bow:

Är det alltså gummimatta från transport du använder?
Hur har du kommit fram till vilka hål som ska vara kvar?

Nej nån sladdrig tunn gummimatta jag hittade på biltema. Mycket tunnare än transportmatta.

Jag kollade vilka hål som verkade bäst placerade bara och valde.

*delvis knapplån*
Jag har precis skaffat en GG och undrar hur hårt ska man spänna den egentligen?

Första veckorna var jag tvungen att spänna min HÅRT! Hon försökte på alla tänkbara vis bli av med den första dagaran.
Nu när hon vet att den inte går att få av går det att stoppa in ett finger mellan mulen och munkorgen.

Bra tips. Ska komma ihåg det om jag märker att min går upp i vikt, håller stenkoll där nu. Hon ska INTE upp i samma viktklass som för två år sedan (jo, det har tagit tid att få ned henne till bra normalvikt så stor kram till alla som bantar hästar :) ). Ni som har GG ger ni era hästar hö att tugga på efter tex ridning. Enligt tillverkaren så ska det ju inte vara bra att GG 24 / 7 ?

*delvis knapplån igen*
Jag satte den löst först, men det var helt kört. Nu sitter den hårt tycker jag, men den sitter iaf kvar och man får in ett finger emellan :)
Ska testa längre fram om man kan ha den lösare. Kan den sitta på dygnet runt i framtiden?

Hej.. Haha.. Jag är ny här och blev medlem pga. att jag behöver lite tips, nu är problemet att jag inte ens fattar hur man startar en ny tråd.... Hahaha... Någon som skulle kunna förklara?:o

Mina går bara begränsad tid på gräs och har 'bara' GG den tiden. De kan äta silage med GG på den tid de stödfodras i hage.

JAG skulle INTE ha någon betesbegränsare på 24/7, jag tycker de ska ha möjlighet att klia sig/ev kompis med tänderna osv del av dygnet i alla fall.

Däremot så tycker jag inte om hästen verkar få i sig tillräckligt med gräs osv att man nödvändigtvis måste ge hö för att man har GG, utan får hästen i sig nog men inte för mycket med gräs med GG så är det ju utmärkt så och bara dumt lägga på hö.

Jag håller med dig. Jag låter inte min ponny ha munkorgen på sig hela dygnet runt. Hon får faktiskt stå inne ensam i stallet på natten av den anledningen (eftersom vi nu bara har tre hästar). Jag tycker dessutom att det är ganska svårt att veta hur mycket hon egentligen får i sig när hon går med den i hagen.

Hej.. Haha.. Jag är ny här och blev medlem pga. att jag behöver lite tips, nu är problemet att jag inte ens fattar hur man startar en ny tråd.... Hahaha... Någon som skulle kunna förklara?:o

Gå in på den sida där du vill starta tråden tex hästvård. Välj posta ny tråd högt upp på sidan. Skriv en rubrik och skriv sedan i rutan precis som när du svarade på ett inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 048
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 474
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka