Hjälp! Greenguard ...

Sv: Hjälp! Greenguard ...

Jag håller med dig. Jag låter inte min ponny ha munkorgen på sig hela dygnet runt. Hon får faktiskt stå inne ensam i stallet på natten av den anledningen (eftersom vi nu bara har tre hästar). Jag tycker dessutom att det är ganska svårt att veta hur mycket hon egentligen får i sig när hon går med den i hagen.

Kanske en dum fråga, men varför skulle det vara bättre att stå inne ensam på nätterna än att gå ute med kompisar, men med betesbegränsare på sig?

Kanske en dum fråga, men varför skulle det vara bättre att stå inne ensam på nätterna än att gå ute med kompisar, men med betesbegränsare på sig?

Det kan man klart undra. Det är nog olika för olika hästar, olika ägare, olika typer av begränsare.

Min ponny har haft greenguard men det funkade inte alls. Hon har i stället munkorgsmodellen. Jag tror inte att det är bra för henne att gå med den alltid. I alla fall så vill jag att hon ska kunna beta ordentligt en timme per dygn (vilket hon gör varje kväll i en ganska nerbetad hage). Jag vill också att hon ska kunna äta hö/halm utan munkorgen och få vila sig från den delar av dygnet. Dessutom vill jag ha koll på hur mycket och vad hon äter.

Hon hade ett otäckt fånganfall för två och ett halvt år sedan. Jag är ganska säker på att anledningen till detta var att hon var insulinresistent. I alla fall så behandlar jag henne som en sådan häst. Jag har hittat ett sätt som fungerar och fram till för en vecka sedan stod hon inne varje natt med en häst som sällskap. Jag vill inte bryta det matmönster som jag har byggt upp och vet att det fungerar. Det vågar jag inte pga risken för ökad IR. Så när vi nu bara har tre hästar kvar (en togs bort pga ålder och sjukdom) så har jag helt enkelt bestämt mig för att testa att ha henne inne själv. Det fungerar än så länge.

Jag är inte den som anser att det är synd om en häst som går med gg. Alternativen som fetma och fång är mycket värre.

Blir nog att hon får beta på med GG:en då och skippa "stödutfodringen". Grimman åker av vid skötsel / ridning. Rider som vanligt även sommartid. Lättfödd häst som sagt :)

Jag ger mineraler och salt en gång per dag via hink då grimman ändå är av vid skötsel av hästen.

*kl*

Nu har jag slutligen insett att jag inte lyckas hålla hästens vikt i schack med enbart motion. Trots daglig motion blir hon bara tjockare. Så från och med idag har hon en Greenguard på sig.
Hon har inte riktigt fattat hur hon ska äta än, står mest och ser ledsen ut. Ibland sätter hon ner nosen i backen och försöker lite i en halv minut men sen ställer hon sig och bara står igen. Nu är grejen den att jag ska åka bort fredag-lördag. De andra hästägarna ska givetvis titta till henne åt mig men säkert inte lika petnoga som jag hade gjort själv.
Men nu till frågan, törs jag låta henne ha greenguarden på sig medan jag är borta? Tänk om hon inte äter någonting på hela fredagen och hela lördagen? Hur lång tid tog det innan era hästar fattade hur man skulle äta? Hur hård törs man vara, eller är det bättre att ta av den och sätta på den igen när jag kommer hem och kan ha stenkoll på henne?:confused: Hjälp...

Har också insett att enbart motion ej hjälper. Min häst ökar i omfång var dag. Så nu har jag också köpt en greenguard. Munkorgsmoodellen passade inte henne även i x-full. Men min häst verkar heller inte förstå hur hon ska göra. Första timmen försökte hon, sen gav hon upp. Hur har det gått med din häst?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 048
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 474
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka