Hjälp fort! min häst kan inte äta!

Sv: Hjälp fort! min häst kan inte äta!

Jag har följt denna tråden i bakgrunden och om du visste vad jag är glad för din och din hästs skull. Jag vågade knappt öppna tråden, men nu blev jag glad!

Jag har följt denna tråden i bakgrunden och om du visste vad jag är glad för din och din hästs skull. Jag vågade knappt öppna tråden, men nu blev jag glad!

Jag med! Höll på att sätta hjärtat i halsgropen!

TS: Lycka till!

Min ena häst fick samma problem som din med att tugga efter att han fått foderstrupsförstoppning en kväll. Det hela löste sig ganska fort men de två dagarna efter så kunde han inte tugga sitt hö utan gjorde precis som din. Antagligen gjorde det ont i halsen.

Det jag fick göra då (var på kvällen den 23/12 så jag kunde inte få tag på lucern hackat strå som annars hade varit ett perfekt alternativ) var att klippa allt hö i små-bitar. Då kunde han äta det utan problem.

Det tog ganska lång tid att klippa (mga blåsor på fingrarna men snälla sambon + påhälsande släktingar hjälpte till :D) och om jag skulle ha behövt göra det i fler dagar så skulle vi använt en elektrisk häcksax men eftersom att han på dag 3 kunde äta som vanligt igen så behövdes det inte.

Men du kan ju prova samma med din tjej och se om det hjälper. Det är ganska troligt att det gör det. Men det klart, har man tillgång till att kunna ge fritt av hackad lucern så är det ännu bättre.

hon äter ju hösilaget, dock sakta.

men höet rör hon knappt. funderar på att köpa hem lite hackad lucern tills hon äter bättre så hon inte faller ur...

men dricker gör hon jättebra nu i alla fall! :)

om du läser HELA tråden så ser du att hon står på djursjukhuset.

å fortfarande, 38,6 är inte temp för mig. jag jobbade i ett travstall, å där alla de flesta en normaltemp på 38,2.

jag anser att en normaltemp ligger runt 37,0-38,5.

men det är skitsamma nu. hästen har ingen temp.

Fast det är ju exakt därför man ska ha koll på sin hästs normaltemp. Så man vet när den har feber. Och om din häst var nere på 37.7 från att ha haft 38.6 då skulle jag helt klart ansett att den hade feber vid 38.6.

Samma sak med människor. Jag har t ex feber redan vid 37.0 grader pga att jag just nu har en normaltemp på 36.0 grader.

Och så gäller det att hålla sig till en termometer. Och se till att den termometern inte hoppar mycket upp och ner utan anledning.

/Maria

ja, visst vet jag att man ska ha koll på normaltempen, men som jag sagt innan så räknade inte ens vet. 38,6 som temp. dessutom var den opålitlig då jag tog den på eftermiddagen. det vet alla att det höjs lite då.

*kl*

vad ska jag ge min dam att äta?

hon ratar lucernpelletsen... (blöter dom)
betfor var inte så gott det heller...
sin musli vill hon fortfarande äta, men med de värderna på hösilaget behöver hon få i sig protein!

hon ratar sitt hö, men som jag skrev innan så äter hon hösilaget.

vilket är bäst lucern hack eller mix?
testade att ge henne lite mix å det åt hon (fick lite av en vän).

men det skulle bli en riktigt dyr historia om jag ska föda henne på det, hon hade lite proteinbrist innan detta hände, därav lucernet. men nu vill hon ju inte äta det :crazy:

jag hade ju föredragit om hon hade velat äta höet med tanke på att det har mycket bättre värden, men jag kan ju inte tvinga i henne det...

tillägger att hon inte druckit så mycket som hon brukar nu heller... å inget alls när jag åkte från stallet innan ikväll. får se hur mycket hon druckit imorgon...

Attans att hon inte tycker betforen är något vidare, annars hade det kanske varit en bra ide att hänga in en vattenhink med mycket vatten och liiite svälld betfor i, brukar dom ju gärna dricka.. men det funkar ju inte då..

Min pojke äter inte heller lusernpellets så gärna, dock gillas strå.

Krafft protein då? Eller soja, är inte det proteinrikt? Och det är väl även rätt billigt. Hmmm.. är ingen foderexpert precis :o

Soja är jättebra tycker jag. Jag har haft det till min häst rätt länge. Nu har han dock fått proteinknölar för det blev för mycket av det goda:-) När han får fullt får han ca 4 dl om dagen ( halvblods stor häst) . Skönt att höra att din häst blivit bättre. Ett tips för hästar som dricker dåligt är att hälla outspädd äpplejuice i vattnet. Ca 2 dl / hink brukar vara lagom. Det kan få den mest otörstiga häst att dricka:bump:
Hälsningar
Christina

Det dröjer nog inte så många da´r innan hon kan äta som vanligt.
köp ngt proteinrikt- typ bra müsli eller alfa alfa.
Det kan du ju ge lite av även senare.

skönt att det var en "bagatell":smirk:

det är ju ingen bagatell om hon inte kan äta. hon behöver sitt protein...

hon har redan börjat falla ur, å har det väl börjat så är det inte lätt att få tillbaka den gamla formen...

Jag menar att det " bara" var ett tandproblem, som går över.
Läs det övriga jag skrev istället för att barareagera på det.
Menar nog inte som du tolkar det- sorry:bump:

Tycker hon om groov då? Det brukar väl vara smakligt. Fast om hon inte gillar betfor så.. Hm..

Har följt tråden och hoppas att allt löser sig för er.

okej, då missförstod jag dig lite...

ja, det blir till att köpa in något proteinrikt, krafft protein finns ju, men den borde ju inte vara så jätte lättuggad...

alltså, hon gillar betfor. men nu vill hon inte äta det :crazy:
samma sak med lucernen, den har hon ätit innan men inte nu trots att den är genomblöt å lättuggad...

höet kan jag förstå att det inte är lättare att tugga än hösilaget.

*kl*
finns det soja på GG?

Min superkräsna häst älskar soja med kli, så då får hon det:D

Den ENDA müslin hon äter är Hestekraft- så den får hon oxå:angel:
Den innehåller 175 g råprotein/ kg

Glömde.
visst har dem soja.

Senast ändrad:

Håll koll på att hon dricker ordentligt. Det är det viktigaste, så att hon inte blir uttorkad eller får kolik av den anledningen.

Du kanske kan testa att skiva / grovriva morötter och blanda i betforen? Fodermorötter är ju inte så dyrt och morötter gillar ju de flesta hästar. Du kan ju testa lite först och se om det funkar.

Lycka till!

det ska jag testa :idea:

ja, det vore ju roligt värre om hon får kolik på det här :crazy:

ska ha koll på vattnet å se om lite äppeljuice kan hjälpa...

min äter eggersmann, gillar nog alla deras muslisorter så det är ju bara att köpa den med mest protein i nästa gång... i denna sort hon äter nu är det inte jättemycket protein, men det var tanken med den också då jag köpte den... nu behöver jag ju extra mycket...

något ska jag nog hitta :D finns ju hur mycket som helst på fodermarknaden...

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 454
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 981
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation