Hjälp fort! min häst kan inte äta!

Sv: Hjälp fort! min häst kan inte äta!

*kl*

än har dom inte ringt mig... börjar bli lite orolig nu. ska se om jag får tag på dom efter lunch.

vill ju ha hem min flicka :(

Edit: ringde dom precis, men hon jag pratade med visste inget så jag skulle återkomma senare...

Senast ändrad:

det låter precis som min gamla häst jag hade som hade en bruten käke. hon var pigg och glad å åt allt som var upp blött men så fort hon försökte äta hö så gick de ej. så hade hon hållt på sedan vi fick hene å ringde gamla ägaren å han sa att han sparkat henne i huvet när hon ej ville lyssna på honom vid lastningen. så vi åkte å kollade henne på djursjukhuset å visst var den av =(. den fixades med stål tråd eller vad det var och efter det kunde hon äta normalt

Foderstrupsförstoppning? Dricker hästen? Ätit något alls sista tiden?

Feber kan också minska matlusten men de brukar ju dricka och äta hö..

38,6 -då hade alla våra hästar räknats ha feber iaf. Tempade 16 hästar konstant i 4 veckor när vi hade förkylning på stallet. Den som har absolut högst normaltemp ligger på 38,1 oavsett täcke el.dyl. Den som låg lägst hade 37,0 normaltemp. De flesta ligger på 37,7-37,8. Tempar dem regelbundet annars också eftersom de presterar på så hög nivå.

Veterinär?!

/Katrin

om du läser HELA tråden så ser du att hon står på djursjukhuset.

å fortfarande, 38,6 är inte temp för mig. jag jobbade i ett travstall, å där alla de flesta en normaltemp på 38,2.

jag anser att en normaltemp ligger runt 37,0-38,5.

men det är skitsamma nu. hästen har ingen temp.

Men hellre att det är en bruten käke än botulism...
Hoppas att allt ordnar sig för din tjej!

men hästen var okej 3 dagar efter vet besöket å vi fick börja rida efter ca 1 mån eller fick börja tidigare men hon ffick extra lång vila eftersom hon var gammal. det kan hända så lätt att dom brýter käken. min kompis ponny skulle vända sig i boxen å gjorde det för fort så den drog i under käken å den gick av =(

det är sant...

ska ringa tillbaka om 10 min, då borde dom vara tillbaka från lunchen...

Det hände något liknande med en häst i vårt stall 2006. Den stod på djursjukhus närmare en vecka innan den kom igång och började äta och dricka ordentligt igen. De hittade inget fel på hästen överhuvudtaget trots att mängder med undersökningar gjordes och prover togs.

Mycket otillfredställande att inte få veta vad som är fel men hästen klarade sig och har inte haft några återfall.

Men vad skumt det ser ut på filmen, hästen tuggar inte en enda gång såvitt jag kan se... Skulle spontant tänka att det gör ont att tugga. Hoppas allt löser sig för hästen din!

*kl*

ringde dom precis. vet. höll på att undersöka min häst i skrivande stund. men så fort han var klar så skulle han ringa mig.

dom trodde att hon skulle få åka hem idag också :)

å fortfarande, 38,6 är inte temp för mig. jag jobbade i ett travstall, å där alla de flesta en normaltemp på 38,2.

Nä skit-sammma :) Fast i mitt inlägg hade vi mätt morgontempen. Tar man senare kan den stiga lite -0,2 till 0,3 högre. Beror på hästen.

Ang. tempen:p
38,2 är vad jag anser vara max på em.
Som morgontemp är det för högt.
38,6 är något förhöjd temp på vilken häst som helst, även om det är lite.

nu hade den väl bara så en dag.
hoppas att du får ngt besked snart:crazy:

foderinpackningar eller sprucken tand kan det kanske vara.

Hoppas på det bästa!!! Kul om hon får komma hem iallafall.:banana:

självklart hade vi också tagit morgontempen på de hästarna ;)

men inte på min dam, hennes första temp tog jag vid 4-5 på eftermiddagen...

38,6 är något förhöjd temp på vilken häst som helst, även om det är lite.

Inte på föl och unghästar. :D

Sen varierar faktiskt temp-resultatet mycket på vilken termometer man har. Jag har två olika och det skiljer 0.5 grad.

Inte på föl och unghästar. :D

Sen varierar faktiskt temp-resultatet mycket på vilken termometer man har. Jag har två olika och det skiljer 0.5 grad.

Det kan jag hålla med om.
Har slängt alla som visar variabler:mad:

*kl*

men guuuud vilken olidlig väntan...kan han inte ringa snart...

har fixat med pengar nu, ska bli roligt å se vad denna räkning hamnar på, not!

gissar att jag kanske får köpa hem lite annan mat till henne nu med så hon kan dricka i alla fall, dvs. betfor i vattnet...

*kl*

nu har dom ringt!!

jag ska åka upp nu på en gång å hämta hem min tös :banana:

veterinären skulle prata med mig sen när jag kommer upp, få mer info då om vad det är å vad jag ska göra.

så uppdatarerar mer senare!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 454
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 981
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka