Hjälp fort! min häst kan inte äta!

Sv: Hjälp fort! min häst kan inte äta!

Sparkat henne i huvudet? :eek: Vad sade ni om det? Anmälde ni? Idiot-människor det finns!

TS: Lycka till med hästen, glöm inte att uppdatera oss sen när du pratat med vet!

Sparkat henne i huvudet? :eek: Vad sade ni om det? Anmälde ni? Idiot-människor det finns!

TS: Lycka till med hästen, glöm inte att uppdatera oss sen när du pratat med vet!

ja han sa så den jävla hästen ville ju inte gå på så jag lev förbannad å sparkade henne i huvet.. men det förklarade ju varför hon hade ont men hon blev helt frisk =9 som tur e =) vi skällde ut honom som fan å självklart anmälde (det visade sig att gubben hade djur förbud pga att han misshandlat djur inna.

Ja det blir intressant o höra vad det var med hästen.
Min häst har haft feber o varit hängig i flera dagar nu slutade istortsett äta igår förmiddag. Än så länge är avföringen ok iallafall. Men hon har inte rört sin vattenhink på ett bra tag. Antar att hon har ont i magen också, hon ligger ner mkt o är väldigt trött.

Hade veterinär ute nu i eftermiddags, han visste inte heller riktigt vad det var men hon fick febernedsättande spruta. Men i stallet går det en smitta så det är antagligen det hon fått men jag får vänta tills min hästs provsvar kommit. Det är jobbigt när det finns så lite man kan göra o man vill ju att hästen ska bli frisk.

lycka till RIA med din häst

*kl*

nu är min flicka hemma igen :)

lite drygt att åka transport igen tyckte hon men hon gick på efter en liten stund.

fick prata med vet. han hade hittat några tänder som var lite lösa, så han drog ut dom. tror det var 4 st :crazy:

sedan så sa han att det inte var tändernas fel att hon inte drack, utan det berodde på något annat. så jag ska ha stor observation på henne nu å se till att hon dricker.

sedan så passade jag på att ge henne sin 3:e spruta på grundvaccineringen när vi ändå var där, skulle gjorts om en månad egentligen.

min tös äter nu i alla fall, inte hö men kraftfoder i alla fall. lite hösilage har hon fått i sig också.

nu ska vi bara se vem som har rätt å fel angående försäkringen, de ville inte betala... kul när räkningen hamnade på 6300 kr!

Försäkringen ersätter inte lösa tänder tyvärr, så =/

Sen, lite nyfiken men varför kunde vet utesluta att tänderna inte var anledningen att hon inte drack?

Skönt hon är hemma igen!

Hur var det nu:angel:
var den 3½- alltså ska fälla mjölktänder igen.

var det såna som satt löst?

jag undrar nu om det inte är ganska vanligt.
Jag har hittat tänder i krubban:banana:

vet. plus några andra sa att försäkringsbolaget skulle ta hand om detta. de förstod inte varför de inte gjorde det. berodde inte på tänderna sa vet. kommer inte ihåg allt de babblade om :angel:
men de skulle skicka in journalen till försäkringsbolaget så de får se på den...

han sa något om att fastän hästen skulle ha ont så gör det inte ont när den ska dricka. han hade inte varit med om någon häst som inte ville dricka vid tandvärk. tänderna var inte jättelösa utan han fick dra ut dom rätt ordentligt, så han tyckte det hela var jättekonstigt.

dock så visade blodproverna att hon inte var uttorkad som tur var!

självklart vet jag att de ska tappa tänder vid denna åldern, men det jag oroade mig mest för var att hon inte drack, vilket även vet. gjorde.

men nu är hon hemma igen i alla fall :)

*kl*

nu måste jag fodra upp min lilla tjej, hon ser helt insjunken ut vid flankerna (heter det så?)...

någon som har tips? gärna lättuggat :D

Det verkar märkligt om inte detta skulle ersättas av försäkringen. Det är ju inte ens säkert att tänderna är orsaken till hästens problem och även om det nu är det som är problemet kunde det varit något helt annat.
Utredning av en häst som ej äter borde ju försäkringen täcka. Allt beror nog på vad veterinären skrivit för diagnos. Har han skrivit utredning-inappetens så borde ju försäkringen ersätta undersökning och stationärvård men kanske inte tandbehandlingen.
Har han skrivit "tandutdragning" som diagnos täcker förmodligen inte försäkringen.

Fick hon smärtstillande? Om inte så vore nog det bra att prova då kanske hon äter bättre.

Om hon äter uppblött lusern borde det vara det bästa att ge om hon inte får i sig stråfoder.

vet. plus några andra sa att försäkringsbolaget skulle ta hand om detta. de förstod inte varför de inte gjorde det. berodde inte på tänderna sa vet. kommer inte ihåg allt de babblade om :angel:
men de skulle skicka in journalen till försäkringsbolaget så de får se på den...

han sa något om att fastän hästen skulle ha ont så gör det inte ont när den ska dricka. han hade inte varit med om någon häst som inte ville dricka vid tandvärk. tänderna var inte jättelösa utan han fick dra ut dom rätt ordentligt, så han tyckte det hela var jättekonstigt.

dock så visade blodproverna att hon inte var uttorkad som tur var!

Okej, annars så just vid trasiga tänder så kan det ila något enormt, och vet flera hästar som vid tandskador, dock då frakturer, inte velat dricka. Ett par av unghästarna jag har haft har druckit sämre (dock inte slutat dricka), ffa av kallvatten, när de varit på G att tappa tänder. Därför jag var nyfiken.

Vet du vad vet skrev för diagnos? Tänkte på försäkringen.

hon får redan nu 1,5 kg lusern om dagen, men kanske ska öka på lite tills jag ser att hon äter höet.
värderna på höet är 7.5 i energi å 60 i sml.prot.
hösilaget är bara 6,4 i energi å 35 i sml.prot. så hon behöver mer protein i sig...

sedan så köpte jag hem betfor också, ska göra den riktigt blöt så vet jag att hon får i sig vätska.

nej, det vet jag faktiskt inte. vet sa att om försäkringsbolaget krånglar så skulle jag hänvisa till de som tog emot henne å gav sin diagnos då. vilket inte var tänderna då.

så de borde betala, eftersom att de inte räknades som tandproblem när hon kom in. då hade jag kört hem henne igen å tagit ut tandis istället!

vet inte riktigt hur de tänker...

tänkte precis det. ge mer lucern å ge kanske 5 dl om dagen som du blöter i en hel spann med vatten. ge betforen i maten å betfor vattnet i hink så hon får de å dricka. å får jag göra till min härre som ej gillade vatten innan =)

nej, det vet jag faktiskt inte. vet sa att om försäkringsbolaget krånglar så skulle jag hänvisa till de som tog emot henne å gav sin diagnos då. vilket inte var tänderna då.

så de borde betala, eftersom att de inte räknades som tandproblem när hon kom in. då hade jag kört hem henne igen å tagit ut tandis istället!

vet inte riktigt hur de tänker...

Ja då borde de ersätta allt utom tandurdragningen. Kan ju dock vara så enkelt som att diagnosen inte gav tillräckligt mycket information. Dvs att de behöver få in mer information för att ta ställning till det. Det är dock trevligt om de säger det då. Jag fick avslag på en direktreglering en gång, men då hade bolaget varit snäll nog att skriva 'Kan inte direktregleras, be kunden skicka in en vanlig skadeanmälan med skadebeskrivning'. Och då betalade de ut. Men det de fick in för att direktreglera på var bara räkningen med en diagnosrad. (man kan ju tycka att de kunde begärt in journalen direkt istället för att jag skulle skriva och skicka in, men..)

Ge ljummet vatten o om den inte äter hö- ännu mer av det som hon kan äta av.
Det ordnar sig med försäkringen.
nu får vi hoppas att det bara var tänderna. faktiskt ganska troligt:)

ja, precis! så tänkte vet. också!

fattar inte varför de krånglar, men jag slapp i alla fall betala allt idag. de tog 2000 kr i förskott å sen skulle jag få en räkning hem på resterande vad det nu blir. slöinge skulle kontakta försäkringsbolaget imorgon igen.

men som sagt så borde de stå för allt utom min självrisk, vaccineringen samt tandutdragningen...

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 454
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 981
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation