Hjälp fort! min häst kan inte äta!

Sv: Hjälp fort! min häst kan inte äta!

ja, visst vet jag att man ska ha koll på normaltempen, men som jag sagt innan så räknade inte ens vet. 38,6 som temp. dessutom var den opålitlig då jag tog den på eftermiddagen. det vet alla att det höjs lite då.

Ja höjs lite ja. Men knappast en hel grad (om man antar att din hästs normaltemp är 37.7 som den hade sen). Och lite svårt för veterinären att säga om din häst har feber eller inte om du inte vet normaltempen.

/Maria

Får hon smärtstillande? om hon nu har ont i munnen/tänderna så kanske det gör så hon kan äta bättre.

nej, hon får inte det. vet. tyckte hon skulle äta all mat som vanligt å ridas som vanligt...

*kl*

idag har jag varit å införskaffat kraffts gröna musli. såg att den innehöll en stor del med protein :)
å det gillade hon!!

sedan så tvingade jag i henne höet idag, fick inget hösilage alls så nu var hon tvungen att ta höet. känns elakt att tvinga henne till det men det är ju rätt så stor skillnad på värderna...

hon hade druckit ur båda sina hinkar när jag var där idag, superbra!

sedan så åkte vi en sväng till hästaffären å köpte ett hackamore. vill inte sitta med bett i munnen om hon har ont. så testade det en stund i ridhuset idag å hon verkade trivas med det. så nu ska vi nog kunna rida normalt utan att störa henne i munnen :)

betfor hade jag gett henne till både kvällsmat igår och frukost idag å krubban var tom så det verkade som det var godkänt ändå. så nu kör vi på kraffts gröna musli, betfor och en av eggersmanns muslin. den säcken är snart slut å då går jag över helt till kraffts musli om jag inte hittar en från eggersmann som har bra med protein i sig.

*kl*

min tös äter och dricker igen :banana:

å en till sak som är underbart, försäkringsbolaget går in på betalar sin del!! :bump:

alltså undersökningarna å uppstallningen å de där...

jag betalar min självrisk, mina 20% å vaccinationen.

skönt!!!

Vad skönt att höra att det nog "bara" var tänderna som spökade! Så nu äter hon alltså allt som hon ska?

Hej Ria ! Hur har det gått med din häst ?
Hoppas du har hittat orsaken och att hon mår bra nu.
Jag håller tummarna.

hon äter ju inte lusernen längre :crazy:

men hittade en musli som innehöll mer protein än lusernen, nackdelen är ju att det är ett kraftfoder å inte ett grovfoder, men det får gå. hon äter ju i alla fall!

hej!

det finns uppdateringar längre upp i tråden, men hon äter nu å förmodligen var det de lösa tänderna som spökade...

men nu äter hon igen i alla fall :)

Ibland får man ta det som det är, vill inte hästen äta, så ger man vad som helst bara den äter något, sen om det är kraftfoder eller lusern har i det läget mindre betydelse, det är bara hoppas att när de väl kommer igång att äta så kommer nog grovfoder aptiten tillbaka

självklart är jag överlycklig för att hon äter igen. så vill hon ha muslin så får hon det istället.

hellre att hon äter det än inget alls!.

nu har jag bara gett henne av höet ett par dagar å det åker ner det också :)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 454
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 981
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation