HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Jag håller med dig :bow: :bow:

Jag ger oxå upp, sitter man bakom en skärm o letar fakta istället för att gå ut och träffa olika hundar irl. då är det sådana som det inte är värt att lägga energi på :crazy:

Men det är dock imponerande att om man nu avskyr en ras så mkt att man lägger så mkt energi på att ojja sig över den...

Ha en trevlig sommar med era hundar!

Men vad är det du håller med på? VAR står det att någon avskyr collien som ras?? Jag hade svarat likadant till TS om hon hade skrivit setter istället, som jag har hemma, att snabbt hitta en hund som är bra är inte lätt, och inte att föredra. :) (Även om settern inte riktigt har den mentala problematiken som collie har)

Varför utgår du ifrån att man inte träffat några collies irl? Det har jag, flera st, men jag utgår inte ifrån några få jag träffat, som grupp. DÅ kollar jag på statistik som ger en klarare och bredare bild på hundrasen som grupp. Skulle jag bara utgå från de collies jag träffat irl (vilket du bla enbart verkar göra) skulle det vara en trevlig, osäker, allroundhund.

Jag håller med dig :bow: :bow:

Jag ger oxå upp, sitter man bakom en skärm o letar fakta istället för att gå ut och träffa olika hundar irl. då är det sådana som det inte är värt att lägga energi på :crazy:

Men det är dock imponerande att om man nu avskyr en ras så mkt att man lägger så mkt energi på att ojja sig över den...

Ha en trevlig sommar med era hundar!

Men jösses, spindeldiagram är faktiskt fakta. Och de säger ju en hel del.
Ska man säga att det inte är sant då eftersom det ligger ute på nätet?

Men vad är det du håller med på?
Jag blir så lack på allt skitsnack!VAR står det att någon avskyr collien som ras?? Skriftligen ingenstans, men läs mellan raderna så borde du oxå fatta vad jag menar.Jag hade svarat likadant till TS om hon hade skrivit setter istället, som jag har hemma, att snabbt hitta en hund som är bra är inte lätt, och inte att föredra. :) (Även om settern inte riktigt har den mentala problematiken som collie har) Nä att snabbt hitta en bra hund är inte lätt, oavsett ras.

Varför utgår du ifrån att man inte träffat några collies irl? Jag utgår ifrån att man träffat FÅ irl.Det har jag, flera st, men jag utgår inte ifrån några få jag träffat, som grupp. DÅ kollar jag på statistik som ger en klarare och bredare bild på hundrasen som grupp. Skulle jag bara utgå från de collies jag träffat irl (vilket du bla enbart verkar göra absolut inte, men man måste ju se på de aktiva hundarn o de som går i avel framförallt!) skulle det vara en trevlig, osäker, allroundhund.

Och för det andra riktade jag inte min kritik till någon specifik, men du verkar ta åt dig?

Grana: Klart det är fakta, men hur många % av rasen speglar det?
All statestik ska tas med en nypa salt. Man räknar sällan in 100% av en ras.

Hur som haver så ger jag upp nu!

Som sagt, Trevlig sommar!

Senast ändrad:

Och för det andra riktade jag inte min kritik till någon specifik, men du verkar ta åt dig?

Grana: Klart det är fakta, men hur många % av rasen speglar det?
All statestik ska tas med en nypa salt. Man räknar sällan in 100% av en ras.

Hur som haver så ger jag upp nu!

Som sagt, Trevlig sommar!

Konstigt då att inte uppfödare gör mer för visa att det finns bra hundar, för då borde ju statistiken vända till det bättre.
Men det kanske är så att det är bara de dåliga som gör tex mh.... De bra vill man inte visa upp.

Jag tror inte att det är uppfödaren man ska skylla på, vi som köper valpar måste bli duktigare på att genomföra testet isf.

Ingen av våra har genomgått MH faktiskt. Anledningen? Jag har väl bott på fel ställe. Det var ingen klubb som arrangerade testen i närheten när det var aktuellt. Jag hade inte körkort eller någon chans att ta mig någonstans. Tyvärr.

Valpen vi har nu ska genomgå MH, vi satsar på korning.
Samtidigt som vi satsar på en bra lydnad, agility o utställningshund.

Så det mesta hänger på ägaren skulle jag vilja påstå :)

Personligen tar jag inte åt mig ett dugg, jag deltar i en diskussion. Jag tycker dock att det är lustigt att man inte har bättre koll på "sin" ras. :)

Statistik bygger på generallitet och sannolikhet, efter forskning på slumpmässigt antal (i detta fallet) hundar. Det betyder att det är majoritet. Dvs det finns hundar som är mycket bättre och hundar som är mycket sämre än statistiken.

Vad får dig att utgå från att man träffat få collies irl? Det är ju bara din egna fördom.

Att snabbt hitta en bra hund, oavsett ras håller jag med om, men det ÄR ännu svårare inom collierasen. :)

.

Så det mesta hänger på ägaren skulle jag vilja påstå :)

Vad bra att ni ska göra MH och korning med er hund! :) ni kanske kan bidra till bättre statistik då.

Men att det mesta hänger på ägaren håller jag inte alls med om. Men en hund blir vad man gör den till , eller? :cool:

Men att det mesta hänger på ägaren håller jag inte alls med om. Men en hund blir vad man gör den till , eller? :cool:

Ja men det är ju det jag menar.
Socialtränar du inte hunden blir den ju rädd/aggressiv.

Avlar du på två hundar som är rädd för vatten så får du ju inte per automatik en hund som aldrig går i vattnet. Däremot så kanske den inte gärna går i. Men tränar man den då så kan det bli ett riktigt blötdjur.

Svärföräldrarnas golden var sådan, nu är han helt galen i vatten efter all träning :)

Påtal om vatten ska vi ut o åka motorbåt med valpen nu, något han älskar :love:

LP är ingen bruksmerit och att ta ett LP i ettan och tvåan är inte direkt svårt.

Ni föder upp en bruksras och borde då arbeta för att behålla rasen arbetande, inte ha utställning som det primära. I det ingår att själv jobba med sina hundar, sälja till folk som är bruks- och vallintresserade och att avla på sådan mentalitet att i princip alla avkommor skulle klara en korning. Man behöver inte kora, men det ska inte finnas några tvivel om att hunden skulle gå godkänt.

Det går dessutom alldeles utmärkt att jämföra Collie och Schäfer. Det är båda brukshundar och med en bakgrund inom vallningen. Hos Schäfern har man inte tagit tillvara det sistnämnda, men bruksegenskaperna har behållits om man räknar bort avarter inom exteriöraveln. Både Collie och Schäfer hade således lika förutsättningar för att vara bra arbetande hundar innan Lassie-boomen kom. Innan dess var Collien en rejäl arbetande hund. Det finns idag Schäfer-kennlar där nästan varje avkomma antingen tävlar elit eller är tjänstehund. Det hade varit möjligt för Collien också fast där tjänstehunden varit utbytt mot en praktiskt arbetande vallhund. Raserna hade inte så olika förutsättningar. Den ena förvaltades bara sämre än den andra och mycket berodde på att folk började köpa collie och sällskaps- och utställningshund.

Två korade hundar och två som tävlat lydnadsklass, nej det är inga meriter att tala om.

Det är hundarna som jag träffat IRl som gett mig den uppfattning jag har. När man då sedan tittar på statistik så inser man att de undermåliga exemplar man träffat inte är några undantag utan snarare regel. Jag gillar Collien som ras, men i dagsläget är det stört omöjligt att hitta en bra Collie. Det collie-folket ser som bra brukshundar ses av annat bruksfolk som rent skräp.Detta därför att vi har en annan refenesram och kan jämföra med riktigt bra hundar ur andra raser. Tar man däremot på sig skygglappar och bara tittar på Collie så är det självklart att man tycker att den där mediokra hunden är fantastisk med tanke på att merparten av hundarna är oanvändbara.

Men visst, om nu colliefolket vill ha den här mentaliteten och utseendet på dagens Collie så ska jag väl inte säga emot. Dock ska då rasen inte längre räknas som bruksras, SBK ska inte ha avelsansvar för den och rasen kan direkt överflyttas till rasgrupp 9. För någon brukshund, det är den inte i dagsläget och det är bra jäkla synd.

Socialtränar du inte hunden blir den ju rädd/aggressiv.

Det där stämmer inte. Schäfern här hemma hade inte sett mycket annat än en hundgård och en träningsplan innan han kom till Sverige vid två års ålder. Socialträning vet han inte vad det är. Trots det är han en väldigt behändig hund som kan tas med överallt och är väldigt social. Rottweilern jag hade socialtränades till förbannelse och blev aldrig normal i skallen för det.

En hund blir aldrig vad du gör den till. En hund kan enbart formas utefter dess medfödda förutsättningar. Det går inte att ta bort eller lägga till något, men man kan uppmuntra eller dämpa. Är man medveten om det kan man undvika att köpa sig problem eller extra arbete. För varför hålla på och göra en hund socialt hanterbar när man kan köpa sig en som bara funkar och där bara rejäla misstag kan ställa till det.

Collie ÄR en brukshund.

Citat från Svenska Collieklubbens hemsida.
" Collien är en brukshund och ska som sådan kunna utföra ett hårt arbete. Den fungerar även utmärkt som familjehund."

Det är det jag menar! Den måste INTE bara gå bruks bara för att det är en brukshund. Hur många schäfrar, rottweiler mm gå inte bara som sällskap? Jag känner många som bara har sin hund som en familjehund men de aktivera sin hund på annatvis. Men det duger väl inte för er...:cool:

Over and out!!

Citat från Svenska Collieklubbens hemsida.
" Collien är en brukshund och ska som sådan kunna utföra ett hårt arbete. Den fungerar även utmärkt som familjehund."

Det är det jag menar! Den måste INTE bara gå bruks bara för att det är en brukshund.

Men det vore ju fint om den kunde gå bruks.

kl

Fast jag måste faktiskt hålla med om att attityden i den här tråden är lite otrevlig. Från båda håll, men ffa från "motståndarna". Att redan efter några inlägg skrika rakt ut att collien är en av Sveriges sjukaste hundraser och har massor av fel känns inte sådär jätteok. Och när någon påpekar att de träffat väldigt trevliga och orädda collies så är attityden ungefär "Det har du inte alls!"

Som sagt, jag förstår problemet. Jag håller bara inte med om att majoriteten är rädda, osäkra och sjuka hundar.

kl

Fast jag måste faktiskt hålla med om att attityden i den här tråden är lite otrevlig. Från båda håll, men ffa från "motståndarna". Att redan efter några inlägg skrika rakt ut att collien är en av Sveriges sjukaste hundraser och har massor av fel känns inte sådär jätteok. Och när någon påpekar att de träffat väldigt trevliga och orädda collies så är attityden ungefär "Det har du inte alls!"

Som sagt, jag förstår problemet. Jag håller bara inte med om att majoriteten är rädda, osäkra och sjuka hundar.

Varför håller du inte med om det? Det ÄR fakta. :) Det handlar inte om "Min grannes hund, eller min faster hade en som var jättefin osv osv", SJÄLVKLART tycker man bäst om sin egna ras! absolut, det vore ju konstigt annars eller hur? MEN man får ju ändå var realistisk! Kolla på fakta, kolla på statistik. Collien ÄR inte en mentalt stabil ras överlag Sen om din hund är en trevlig familjehund, det är kanon! MEN det är en bruksras, och går i stort sett inte att använda till det.

Jag har inte collie, jag har sheltie ;) :angel:. Jag kan villigt erkänna att jag absolut inte har någon supererfarenhet av collie, men har ändå sett och träffat hundar från flera olika kennlar och alla utom ett par (från samma) har varit väldigt trevliga. Kan det bero på vilka som har hundarna också? Vad jag menar är, collien börjar gå utför som ras, de som kör bruks drar sig för att skaffa nya, collien blir mer och mer familjehund och hamnar hos folk som inte har kompetens eller intresse att träna? :) Utan att föringa varken genetik eller mentalitet.

Sen kanske jag är lite partisk av att min tränare kör ALLT med sina vovvar, så därför blir jag helt chockad när ni säger att den inte kan användas haha!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 957
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 859
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka