Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det kanske är sant men gäller inte det övriga raser också då?att dom andra raserna också ska få nyttja sitt arv?
Och hur många collie har du sett egentligen?? Du verkar ju inte gilla rasen och har ju ingen collie själv så jag antar att det är inte många du sett. Träffat på någon då och då under promenaden? Eller har du bara kollat på ett x antal MH resultat och tagit slut resultatet vad du tycker genom det??
men lilla duså du tror att min collie inte skulle klara ett lydnads prov för att hon har ett brutet MH?Vilket värld kommer du ifrån i så fall? Hade jag varit intresserad av lydnads tävlingar så hade jag inte haft problem att ställa upp nej
och om jag hade nerver för de.. och vadå mina andra veka hundar?dom är inte veka de minsta så vad du fått de ifrån är ju frågan.. Jag gjorde bara en jämförelse med en person som inte klarar tex ett matteprov eller ett annat exempel här, en person som har social fobi exempelvis.. är de sketna personer då?eftersom det är skit hundar som inte klarar ett MH enligt dej...
Visst vore det väl guld om rasen kunde komma tillbaka till ursprunget som vallhund! Men det är kanske en utopi att komma dit. Det var väl väldigt länge sen den användes i vallning?
Kan du möjligen svara på vad du tycker bör göras för att göra rasen ännu bättre? Vad är det som fattas i åtgärder tycker du? Jag förstår att det är lätt att gnälla utifrån några hundar man träffat, men när man gnäller så borde man ju rimligtvis ha en konstruktiv idé om förbättring också. Annars blir det bara mycket väsen och lite verkstad...
Jag har sett Schäfrar på utställning, samt även i andra sammanhang.
Kan du med ord beskriva på vilket sett Schäfern är sönderaavlad.
Jag vill ha fakta o inte ditt tyckande!
Statistiken säger det? Ska jag istället säga;
"Grannens Collie var livrädd för hala golv och skotträdd. En tjej på klubben har en Collie som inte leker eller ens griper en boll. Sen en annan har en Collie som är jättereserverad mot främlingar. Mammas väns systers kusin har en Collie som avskydde barn och stod och tryckte i hörnet när det var barn i samma rum. Sen har min SO-lärares son en Collie som har kraftiga pålagringar, problem med sin mage plus att den är ljudkänslig och skiter på sig när det åskar. En gammal barndomskompis föräldrar skaffade en collie som var lika tam som en S:t Bernad men snäll, sen såg jag ett MH med 7 Collisar på varav alla utom en hade fina avreaktioner. De andra var skottberörda, 1-2 var skotträdda, 5 av dom lekte inte med figuranten, ingen sprang fram till avståndsgubben men den som var minst usel gick i avel."
Och sen får jag inte tycka något om rasen? Det är ju en anledning till att spindeldiagramen ser ut som dom gör. Collien är generellt USEL. Och jag antog att alla fattade här inne att man pratade om RASEN i det hela, inte enstaka individer?
Vilka raser avlas på annat än utseende o bruksmeriter?
Jo BC o ASD/WK. Samt en del jakthundsraser.
Tror knappast att en svensk Borzoi kan klippa en varg, lika lite som jag tror på att en Svensk RR kan knipa ett lejon.
för det första så är det en dålig argumentationstaktik att försöka nedvärdera sin motståndare genom att skriva "lilla du". det ger en hint om att dina argument håller på att ta slut, och att du nu måste gå över till personangrepp. bara ett tips.
för det andra så är det möjligt att du och din hund kan göra bra ifrån er på lydnadstävling, om hunden är annorlunda än den statistiska medelcollien, och har bra leklust och är nyfiken. men det blir ju bra mycket svårare. tänk hur lätt en sådan hund blir hämmad, och hur svårt det blir att få den trygg igen. klarar den att bli påhoppad bakifrån på en platsliggning utan att få men? klarar den att det skjuts med gevär bredvid apellplanen? klarar den en knastrande speakerrröst? att det börjar åska mitt under programmet? att en stor bufflig man till domare stegar fram och griper tag om nosen? detta är inga extrema påhittade situationer, utan sådant som jag själv sett eller upplevt på tävling.
ser att du själv dragit upp enstaka individer här duvet mycket väl att det finns såna collies, själv har jag bara träffat på en golvrädd & inget av ovanstående
![]()
Jag menar inget illa med "lilla du" tycker de låter lite gulligtså vad du menar med att de skulle vara personangrepp förstår jag inte men om det tas illa upp så ber jag om ursäkt
![]()