HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Jag har sett Schäfrar på utställning, samt även i andra sammanhang.
Kan du med ord beskriva på vilket sett Schäfern är sönderaavlad.
Jag vill ha fakta o inte ditt tyckande!

det kanske är sant men gäller inte det övriga raser också då?att dom andra raserna också ska få nyttja sitt arv?

Vilka raser avlas på annat än utseende o bruksmeriter?
Jo BC o ASD/WK. Samt en del jakthundsraser.
Tror knappast att en svensk Borzoi kan klippa en varg, lika lite som jag tror på att en Svensk RR kan knipa ett lejon.

det är detta jag visste skulle komma förr eller senare:

Och hur många collie har du sett egentligen?? Du verkar ju inte gilla rasen och har ju ingen collie själv så jag antar att det är inte många du sett. Träffat på någon då och då under promenaden? Eller har du bara kollat på ett x antal MH resultat och tagit slut resultatet vad du tycker genom det??

men jag förekom det och skrev ett svar tidigare i tråden. många hundar som är mentalt skräp kan ändå fungera hysat i vardagen så länge allt är som det brukar. för att få en uppfattning om rasens mentala status kan man därför inte utgå från hundarna man träffar på promenaden, utan man får titta på statistiken.

men lilla du ;) så du tror att min collie inte skulle klara ett lydnads prov för att hon har ett brutet MH?Vilket värld kommer du ifrån i så fall? Hade jag varit intresserad av lydnads tävlingar så hade jag inte haft problem att ställa upp nej :)och om jag hade nerver för de.. och vadå mina andra veka hundar?dom är inte veka de minsta så vad du fått de ifrån är ju frågan.. Jag gjorde bara en jämförelse med en person som inte klarar tex ett matteprov eller ett annat exempel här, en person som har social fobi exempelvis.. är de sketna personer då?eftersom det är skit hundar som inte klarar ett MH enligt dej...

för det första så är det en dålig argumentationstaktik att försöka nedvärdera sin motståndare genom att skriva "lilla du". det ger en hint om att dina argument håller på att ta slut, och att du nu måste gå över till personangrepp. bara ett tips.

för det andra så är det möjligt att du och din hund kan göra bra ifrån er på lydnadstävling, om hunden är annorlunda än den statistiska medelcollien, och har bra leklust och är nyfiken. men det blir ju bra mycket svårare. tänk hur lätt en sådan hund blir hämmad, och hur svårt det blir att få den trygg igen. klarar den att bli påhoppad bakifrån på en platsliggning utan att få men? klarar den att det skjuts med gevär bredvid apellplanen? klarar den en knastrande speakerrröst? att det börjar åska mitt under programmet? att en stor bufflig man till domare stegar fram och griper tag om nosen? detta är inga extrema påhittade situationer, utan sådant som jag själv sett eller upplevt på tävling.

Jag har inte sett att det önskvärt med något kryss i ruta 2, det måste vara en missuppfattning. Kryss i ruta 3-5 har jag dock sett.

Ärligt talat tycker jag inte du än så länge tillfört tråden annat än felskrivningar, felläsningar, anmärkningar på vilka som har rätt att skriva här osv. Vad är det du vill? Bara gnälla av dig?

Visst vore det väl guld om rasen kunde komma tillbaka till ursprunget som vallhund! Men det är kanske en utopi att komma dit. Det var väl väldigt länge sen den användes i vallning?

Jo, det är länge sedan den användes till vallning, dock märker man att instinkten att valla finns där, i högre eller mindre grad beroende på individ. Det jag menar är att man borde tänka mer på hundens verkliga ursprungliga arbetsuppgift, snarare än att den ska vara någon slags tävlingskompis.

Då står det fel på collieklubbens hemsida! Där står att kryssen ska vara i ruta 2, 3, 4 eller 5 på kontaktmomenten. Så i så fall är det dom som skrivit fel! Och det verkar ju märkligt att man inte kollat mer noga.

Kan du möjligen svara på vad du tycker bör göras för att göra rasen ännu bättre? Vad är det som fattas i åtgärder tycker du? Jag förstår att det är lätt att gnälla utifrån några hundar man träffat, men när man gnäller så borde man ju rimligtvis ha en konstruktiv idé om förbättring också. Annars blir det bara mycket väsen och lite verkstad...

Det är ju du som hela tiden utgår ifrån hundar du träffat. Aliide gnäller utifrån statistiken. Den borde du med rimligtvis kolla på. :)

Jag har sett Schäfrar på utställning, samt även i andra sammanhang.
Kan du med ord beskriva på vilket sett Schäfern är sönderaavlad.
Jag vill ha fakta o inte ditt tyckande!

Vad exakt i mitt förra inlägg förstod du inte???? Diskuterar det inte mer.
Vill du ha fakta så googla lite. Å förresten tror jag att det är meningslöst, då du säkert mycket väl vet vad problemen ligger. Du försöker bara hitta ett enda litet sätt att "sätta" dit mej eller vad man skall säga. Känner igen typen.

*KL*

Jag har en korthårscollie och tycker att det är uppenbart att man inte ska köpa collie utan att noggrannt sätta sig in i mentalitet och hälsa i linjerna för de kullar som är aktuella. Det finns rätt få uppfödare jag skulle köpa collie av, och inte ens av dem skulle jag köpa valp ur vilken kombination som helst. Men även de uppfödare som tar kullar där båda föräldradjuren brutit sina MH:n pratar om hur viktig mentaliteten är och hur fina hundar de föder upp, så det finns gott om rosafärgade glasögon... Allt är inte skräp inom rasen men man måste vara VÄLDIGT kritisk och inte börja lyssna på pratet om att hunden inte klarade mentalbeskrivningen för att den hade en dålig dag(visst, det händer, men då kan man bannemig meritera hunden på annat vis och av någon anledning är det aldrig aktuellt) eller att ens hund/ar minsann skulle lyckas så bra på tävlingsbanan om man bara hade tid eller lust.

Precis. Och grejjen är ju den, att även en BRA hund som har "en dålig dag" SKA kunna klara ett vanligt MH utan att rasa ihop! Det är ju detta det handlar om! En hund som bara klarar sitt MH när den är på topp och har sin bästa dag, är verkligen inget att hurra över. En verkligt bra hund gör ett schysst MH även om den är lite ur slag.

Statistiken säger det? Ska jag istället säga;

"Grannens Collie var livrädd för hala golv och skotträdd. En tjej på klubben har en Collie som inte leker eller ens griper en boll. Sen en annan har en Collie som är jättereserverad mot främlingar. Mammas väns systers kusin har en Collie som avskydde barn och stod och tryckte i hörnet när det var barn i samma rum. Sen har min SO-lärares son en Collie som har kraftiga pålagringar, problem med sin mage plus att den är ljudkänslig och skiter på sig när det åskar. En gammal barndomskompis föräldrar skaffade en collie som var lika tam som en S:t Bernad men snäll, sen såg jag ett MH med 7 Collisar på varav alla utom en hade fina avreaktioner. De andra var skottberörda, 1-2 var skotträdda, 5 av dom lekte inte med figuranten, ingen sprang fram till avståndsgubben men den som var minst usel gick i avel."

Och sen får jag inte tycka något om rasen? Det är ju en anledning till att spindeldiagramen ser ut som dom gör. Collien är generellt USEL. Och jag antog att alla fattade här inne att man pratade om RASEN i det hela, inte enstaka individer?

ser att du själv dragit upp enstaka individer här du :) vet mycket väl att det finns såna collies, själv har jag bara träffat på en golvrädd & inget av ovanstående :)

Vilka raser avlas på annat än utseende o bruksmeriter?
Jo BC o ASD/WK. Samt en del jakthundsraser.
Tror knappast att en svensk Borzoi kan klippa en varg, lika lite som jag tror på att en Svensk RR kan knipa ett lejon.

jag är nog trög för jag fattar inte frågan :) vadå vilka raser som avlas på annat än utseende & bruksmeriter?

för det första så är det en dålig argumentationstaktik att försöka nedvärdera sin motståndare genom att skriva "lilla du". det ger en hint om att dina argument håller på att ta slut, och att du nu måste gå över till personangrepp. bara ett tips.

för det andra så är det möjligt att du och din hund kan göra bra ifrån er på lydnadstävling, om hunden är annorlunda än den statistiska medelcollien, och har bra leklust och är nyfiken. men det blir ju bra mycket svårare. tänk hur lätt en sådan hund blir hämmad, och hur svårt det blir att få den trygg igen. klarar den att bli påhoppad bakifrån på en platsliggning utan att få men? klarar den att det skjuts med gevär bredvid apellplanen? klarar den en knastrande speakerrröst? att det börjar åska mitt under programmet? att en stor bufflig man till domare stegar fram och griper tag om nosen? detta är inga extrema påhittade situationer, utan sådant som jag själv sett eller upplevt på tävling.

Jag menar inget illa med "lilla du" tycker de låter lite gulligt :) så vad du menar med att de skulle vara personangrepp förstår jag inte men om det tas illa upp så ber jag om ursäkt :) påhoppad bakifrån, vad var det för situation?Ingen aning om det där med gevär faktiskt, hon klarar att gå ute när det smäller nära på nyår tex men vet inte hur hon skulle reagera under en platsliggning med gevärskott.. åska vet jag inte heller då jag inte vart ute när det vart för mycke dunder, rädd att få en blixt på mej haha. Om mannen som griper tag om nosen på henne skulle hon bara viftat på svansen & inte brytt sej om de. Men självklart finns det mycket bättre exemplar än henne, säger bara att jag inte tvekar på att om hon var mer upptränad att hon skulle klara en vanlig tävling..

Jag antar man menar meriter från annat än just Bruksgrenar och Utställning - dvs jakt, vallning etc etc, där hunden bedöms efter hur duglig den är i sitt arbete.
Jag tycker det är lite ledsamt att man, hur förälskad man än är i "sin" ras,, inte vill se att rasen kan ha problem som behöver åtgärdas. Det ÄR lätt att gå i Försvarsställning när man känner att en (ras) man älskar blir attackerad, men man behöver vara öppen och mottaglig och lägga ner taggarna om man vill sin ras väl. Jag har själv en hund av en Bruksras, tidigare Boskapsvallare, som är känd för sina problem med tillgänglighet, nerver etc etc, och jag skulle aldrig gå ut och förneka dessa problem. Det gör varesej rasen eller mej något gott. Det är inte roligt för en hund eller hundägare när hunden har mentala svagheter, i form av ängslan, otillgänglighet, ljudkänslighet, etc etc och vill man sin hund väl försäker man förbättra den, inte försvara eller förneka problemet!

ser att du själv dragit upp enstaka individer här du :) vet mycket väl att det finns såna collies, själv har jag bara träffat på en golvrädd & inget av ovanstående :)

Då förstod du nog inte mitt inlägg. Jag har hela tiden pratat om rasen generellt men du mopsade på individuella hundar. Inte jag.

man kallar inte äldre personer för "lilla du". knappt yngre personer heller för den delen. jag hoppas att du inte använder uttrycket till vardags, för det anses i allmänhet vara mycket provocerande.

om du sett platsliggningar i LKL 1 så kan de vara stökiga med många hundar som går upp. du får inte gå och hämta din hund i en sådan situation, utan endast när domaren väljer att bryta alt tiden har gått ut. händelsen jag mins starkast är när en stor s:t bernhardshund började tugga på en mycket mindre hund. det tog en stund innan de lyckades få besten att släppa taget om den andra hunden.

att hunden skulle klara både det ena och det andra "om den bara var mer upptränad" är ett vanligt argument. kanske tror man också på det själv. men helt säkert vet man inte innan man har provat. min knepiga tik går väldigt snygga fria följ, hon lär sig nya saker jättesnabbt och en dag, utan någon vidare förberendande träning, provade jag 3:ans inkallning. hon hade utan tvekan fått godkänt om det var på tävling. hon är väldigt lydig och vill verkligen vara till lags! MEN det räcker inte. i tävlingsmiljöer klappar hon ihop. hon måste ha koll på allt, hon tycker det är jätteobehagligt att alla står och tittar. trots det har vi skrapat ihop till ett par förstapris. men vi kommer inte längre än så. denna hunden har inga direkta problem i vardagen, hon är skottberörd så att hon gör utfall mot skotten istället för att bli apatisk eller ta till flykten. hon är modig och gör sådant som hon egentligen är rädd för. men hon är otroligt vek, hon har dåliga nerver och hon saknar egen "motor". kamplusten är upptränad och föremålsintresset är från början litet. det jag ville komma fram till är att jag vet hur det är att försöka satsa på en dålig hund. OM det överhuvud taget går, så är det jättesvårt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 957
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 859
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka