Hjälp av ras!!!!

Sv: Hjälp av ras!!!!

Det föds inga showavlade bcs i Sverige, föräldradjuren måste ha godkänt vallprov för att få registrera avkomma.
Du kan inte ställa ut bcs på nationella utställningar i Sverige.

Ok. Så om man ska ha reg i skk måste bc i fråga klara vallprov. När görs detta? (i Sverige då) Men man kan regga BC om man säger att man köper en import i den grövre modellen och klarar vallprov med denna?? (i Sverige)

VP, vallprov gör man när hunden lärt sig valla ordentligt o är psykiskt mogen, brukar inträffa efter 1 års åldern.
Importer som är stambokförda i ISDS, International sheepdog society, eller i nationell FCI ansluten kennelklubb kan reggas i SKK, precis som alla andra importer, de behöver inte avlägga vallprov för att registreras.
Finns mycket matnyttigt att läsa på http://www.svak.se/ för den som är intresserad.

Närmaste pälsmonsteruppfödare är nog kennel Pikkupainen (stavning?)i Finland.

Jag har tänkt lite på den här tråden och egentligen om finsk lapphund är perfekt för dig förutom att du är rädd att få en för vek hund kanske du helt enkelt borde göra en grundlig undersökning av kennlarna i landet. Ring och prata, åk dit och hälsa på hundarna osv. Eftersom du redan har rasen vet du ju mer exakt vad du vill ha och vad som inte r önskvärt, det blir antagligen lättare att se de små variationerna.

Jag har tänkt lite på den här tråden och egentligen om finsk lapphund är perfekt för dig förutom att du är rädd att få en för vek hund kanske du helt enkelt borde göra en grundlig undersökning av kennlarna i landet. Ring och prata, åk dit och hälsa på hundarna osv. Eftersom du redan har rasen vet du ju mer exakt vad du vill ha och vad som inte r önskvärt, det blir antagligen lättare att se de små variationerna.

Ja det har du rätt i, har redan kollat in typ alla kennlar i hela landet och har två favoriter. Där jag hört mycket gott. Haft rasen i ca sex år , inte jätte länge men tillräckligt för att ha fått fram en del både positivt och negativt , både hos rasen i fråga, kennlar m.m.

*KL*
Angående American Wolfdog så vet jag inte så mycket om just den rasen men rent allmänt är varghybrider ofta ganska svåra och MYCKET speciella hundar.
Mycket av det som vi under 10 000-tals år försökt avla bort som tex skygghet och flyktbeteende slår ofta tillbaks igen.
De har också ofta svårt att vara ensamna och är flockbundna samtidigt som de är självständiga. Jaktinstinkten är ofta hög och det är svårt att ha dem lösa.
En nätbekant som föder upp Sarloos menar att man måste vara mycket insatt och beredd att lägga extremt mycket tid och resurser på den typen av hund, helst också bosätta sig där det är lämpligt. Hon brukar säga att det är inte ett hundägande, det är en livsstil.
Av en hundetolog (kommer dock inte ihåg vem, kan ha varit Per Jensen?) beskrivs varghybrider som en tickande bomb.
Nu ligger väl vargen inte SÅ nära i American Wolfdog - eftersom de är tillåtna i Sverige så måste den vara minst fem generationer bort - men mycket av vargbeteendet kan slå igenom ändå.
Kort sagt, vill man ha en okomplicerad hund att köra lite allt möjligt med så är det inte direkt en lämplig ras.
<snip>

I sa fall ar det speciellt for Sverige. Har i USA ar Wolfdog en korsning mellan hund och varg ... som skett innom 5 generationer (sa ar det langre sedan varg var inford ar det inte en wolfdog). Man anvander vanligtvis Shafer, Siberian Huskies, eller Alaskan Malamutes i parningen med varg.
Det har hetat varg hybrid till relativt nyligen da American Veterinary Medical Association och United States Department of Agriculture valde att kalla det wofdog istallet for varg hybrid.

Varför inte en keeshond? Är absolut inte en vek hund, är ju som en finsk lapphund, passar till det mesta, men är inte vek. sen undrar jag om verkligen finska lapphund är så vek?

Mina har varit det mer eller mindre tyvärr:(.. Men värsta tiden var dom två första åren , har blivit bättre med tiden. Men två av mina är som dag och natt!!!!

I sa fall ar det speciellt for Sverige. Har i USA ar Wolfdog en korsning mellan hund och varg ... som skett innom 5 generationer (sa ar det langre sedan varg var inford ar det inte en wolfdog). Man anvander vanligtvis Shafer, Siberian Huskies, eller Alaskan Malamutes i parningen med varg.
Det har hetat varg hybrid till relativt nyligen da American Veterinary Medical Association och United States Department of Agriculture valde att kalla det wofdog istallet for varg hybrid.

Ja uppfödaren sa att dom använde Vit schäfer, Alskan malamute och varg i denne:) Varför just vit schäfer vet jag inte , skulle vara intressant och veta, du kanske vet??

Du missade ordet eller och jag har aldrig hort att man anvander vit shafer. Har anvands vanlig shafer, men oftare malamute eller husky. I America ar en American wolfdog en korsning mellan varg och hund, for att heta wolfdog har kan det inte vara mer an 4 generationer sedan korsningen. Det ar ofta halv varg halv hund ... Om de ar, som lagen sager i Sverige, mer an 5 generationer sedan vargen avlades in ar det inte kallad en wolfdog har.

Du missade ordet eller och jag har aldrig hort att man anvander vit shafer. Har anvands vanlig shafer, men oftare malamute eller husky. I America ar en American wolfdog en korsning mellan varg och hund, for att heta wolfdog har kan det inte vara mer an 4 generationer sedan korsningen. Det ar ofta halv varg halv hund ... Om de ar, som lagen sager i Sverige, mer an 5 generationer sedan vargen avlades in ar det inte kallad en wolfdog har.

Ok.. Pratade med en igår som sålde wolfdog i Sverige(dock ingen kennel). En av alvelstikarna var varg/schäfer. Och före mamman i sin tur var det en schäfer och varg som parat sig. Så det var ju inte så många led , alltså ska denna isåfall inte vara godkänd i Sverige??

Ok.. Pratade med en igår som sålde wolfdog i Sverige(dock ingen kennel). En av alvelstikarna var varg/schäfer. Och före mamman i sin tur var det en schäfer och varg som parat sig. Så det var ju inte så många led , alltså ska denna isåfall inte vara godkänd i Sverige??

Nej, den är inte laglig att ha här överhuvudtaget. Å andra sidan är de flesta "varghybrider" som säljs i Sverige inte ett dugg varg i utan ett hopkok av tex schäfer och olika spetsar. Men säljer bra gör de...

Men känner du någon som har rottis/eller har själv? hur mycket tid lägger ni på dessa? Ca då:)
Tänkte lite mer på BC bara en liten fråga där, finns det inte olika karaktär på dessa utsällningsBC och vallBC?? Eller hur jag ska uttrycka det. En BC som är lite grövre i modell? Bara lite nyfiken..

Som det står i mitt inlägg så har jag en rottis som tränar lydnad, spår och agility med. Finns en del rottisar på min klubb, som tränar och tävlar i personspår, viltspår, lydnad, rally och agility.
Fysisk motion i form av promenader får min hund inte mycket mer än den genomsnittliga hunden, händer ibland att hon följer med på joggingturer.
Dock tränar jag en del psykisk aktivetet i form av då lydnadsträning, spår, uppletande osv (minst 3 gånger veckan organiserad aktivetet, alltså med min klubb, sedan tränar jag på egen hand också, hur ofta och mycket varierar)

En annan allroundhund är ju annars retrivern... (golden, flatte, labbe...)

Om du vill ha en självgående ras så skulle jag tipsa om jack russel eller pinscher, dom är energiska o funkar t agillity :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 802
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar