Hjälp av ras!!!!

Sv: Hjälp av ras!!!!

Fast en Rottis är inte LITE skarpare än en lapphund, utan det kan skilja sig rejält.

Men VARFÖR skaffa en vallhund som är avlad för att arbeta timmavis om man inte kan ge den det?!? Och som sagt, det finns mycket rädsla och vekhet i vallhundarna och det vill du ju inte ha. Du kan omöjligt jämföra en BC och Rottis liksom.

Och igen.. kan du förklara vad du menar med skärpa? Detta har visat sig vara ett subjektivt begrepp vilket gör det svårt för mig att se vad du menar med det.

Som MosterMia nämnde kanske Korthårig Collie kan vara något? De är ändå rätt stora och kanske med god vilja lite vargliknande...

Jag hittar inte där jag har använt benämningen skärpa..Visa gärna

Jämförde inte dom överhuvudtaget, skrev för var och en av raserna..

Fast en Rottis är inte LITE skarpare än en lapphund, utan det kan skilja sig rejält.

Men VARFÖR skaffa en vallhund som är avlad för att arbeta timmavis om man inte kan ge den det?!? Och som sagt, det finns mycket rädsla och vekhet i vallhundarna och det vill du ju inte ha. Du kan omöjligt jämföra en BC och Rottis liksom.

Och igen.. kan du förklara vad du menar med skärpa? Detta har visat sig vara ett subjektivt begrepp vilket gör det svårt för mig att se vad du menar med det.

Som MosterMia nämnde kanske Korthårig Collie kan vara något? De är ändå rätt stora och kanske med god vilja lite vargliknande...

Grejen är ju att jag har tid till de flesta hundraser eftersom det enda jag gör är träna,jobba,träna,jobba i princip.. Men vill inte att den hundras jag skaffar tar övertaget , att det behöver väldigt mycket mer än lappisarna.

Så här ser det ut idag: Morgonpromenad en timme ca, Vid lunch en timme promenad, kväll 1-2 timmars promenad alternativ cykling. Utöver detta tränar jag lydnad och agility!!!! Ser ungefär ut såhär..

Visst, de får bra med aktivering, men varför skaffa en vallhund när man inte vill valla?

Efterlyser fortfarande din definition på skärpa...

Visst, de får bra med aktivering, men varför skaffa en vallhund när man inte vill valla?

Efterlyser fortfarande din definition på skärpa...

Många som har vallhund som inte är intresserade av det överhuvudtaget.

Om du läser mitt förra inlägg så hittar jag inte inlägget där jag har nämnt ordet skärpa så du får gärna visa:)

"[...]skarpare i psyket om man jämför med lappisen" :).

Nej jag vet att de inte gör det, och det är så sorgligt så det finns inte.

"[...]skarpare i psyket om man jämför med lappisen" :).

Nej jag vet att de inte gör det, och det är så sorgligt så det finns inte.

Inte lika tillbakadragna/skygg/lama som jag nämnt innan , kan inte hitta det exakta ordet. Grejen är att det lutar starkt åt en lappis till, men ska gå mer kurser gällande deras svagheter och bygga upp individen som liten i såna fall. Gärna andra bra tips?? Började nog något sent med den ena gällande detta om jag ska vara ärlig, man kan ju inte bara klandra hunden i fråga.

Tycker inte det är sorgligt sålänge hunden stimuleras på ett lika aktivt sätt..

Utifrån dina egna föreslagna raser så verker du inte själv veta vad du vill ha men titta på australian kelpie. Det är visserligen en vallhund men de flesta använder dem till bruks, lydnad mm. Det finns individer som är lite reserverade men det är inte rastypiskt om jag förstått det rätt. Min kelpievalp är så översocial som en hund kan bli tror jag, älskar alla och blir extremt sällan rädd och om han blir det avreagerar han väldigt snabbt.

Charmig hund , ska läsa lite mer om dom. Vet att grannens extrajobbare hade en sådan hund(verkade trevlig). Trodde bara dom fanns i mörkbrun.:)

Vår förra finska lapphund var lite som du beskrev, försiktig, vän och lite osäker. Den vi har nu är raka motsatsen och bangar inte för något, så jag tror att det handlar väldigt mycket om vilka linjer man har. Hon är inte ett dugg reserverad mot folk, slänger sig fram i skogen och ned i sjöar, är hemskt glad i andra hundar och leker med dem oavsett ålder eller storlek och hästar springer hon gärna fram och leker med.

*KL*
Jag tror att du menar att du vill ha en mer framåt och lite "tuffare" hund mentalt?
(Med "skarpare" antar folk att du menar skärpa och det är något helt annat. Dessutom kan en hund vara rädd OCH ha skärpa och det är definitivt ingen rolig kombination.)

Australian kelpie är en MYCKET aktiv ras som ligger i samma klass som bc, aussie mfl så om du inte tänker träna mycket tycker jag inte att det låter som en god idé.

Jag röstar fortfarande på terrier, det låter som om det skulle kunna passa perfekt om du kan komma över utseendet (som ju dessutom varierar rätt mycket). Eller någon av schnauzrarna (dvärg- eller fd mellan) kanske?

Mamma hade faktiskt en Riesenschnauzer innan. Dom finns ju i alla dess storlekar också:).
Nu har hon ju en Irish Softcoated Wheaten Terrier som jag ska börja träna lite i agility med och lydnad ,ska se vad jag tycker om henne. Verkar vara en väldigt lättlärd hund och som sagt gillar jag psyket på denna.
Tro det eller ej men tror kanske jag är en terrier tjej innerst inne :p

Ok. Då känner jag mig inte helt vilsen då i mitt tänkande. För älskar verkligen rasen i helhelt bara den lilla lilla pusselbiten som fattas lite mer framåt:) För mina kommer från olika kennlar det är den ena som är riktigt vek, tråkigt , verkligen fin och rar på alla sätt annars!!!!:(:(

Har du tittat på Eurasier?

Bra storlek, samma rastyp som lapphunden, så förmodligen ett utseende som du gillar. Och åtminstone de två jag träffat verkade väldigt stabila och trevliga i psyket

Om du tycker att rottis inte passar dig för att de kräver för mycket tid, så kan jag ju säga att de flesta raser du nämt kräver också mycket tid, och många gånger mer (till exempel BC)
Tror de flesta hundarna du nämner passar till att göra lite allt möjligt, även om jag själv enbart har erfarenhet av långhårig collie och rottweiler.
Jag tränar lydnad, spår och agility med min rottis, och att vi har begränsat oss till det hittills beror enbart på att det bara finns folk som är aktiva i just dessa grenarna på min klubb, (ja också rally). Men vi lär prova på det mesta så småningom. En hund som älskar att lära sig nya saker, medan uthålligheten får man kämpa lite mer med.

Ang. collie så finns det en del veka/ostabila hundar, dock har jag bara erfarenhet av orädda och ICKE reserverade hundar (uppvuxen med colliekennel i mindre skala) så det beror nog en hel del på ägaren samt vilken kennel man köper hund från.

Har du tittat på Eurasier?

Bra storlek, samma rastyp som lapphunden, så förmodligen ett utseende som du gillar. Och åtminstone de två jag träffat verkade väldigt stabila och trevliga i psyket

Tack för tips :)
Ska kolla lite närmare på denna ras

Om du tycker att rottis inte passar dig för att de kräver för mycket tid, så kan jag ju säga att de flesta raser du nämt kräver också mycket tid, och många gånger mer (till exempel BC)
Tror de flesta hundarna du nämner passar till att göra lite allt möjligt, även om jag själv enbart har erfarenhet av långhårig collie och rottweiler.
Jag tränar lydnad, spår och agility med min rottis, och att vi har begränsat oss till det hittills beror enbart på att det bara finns folk som är aktiva i just dessa grenarna på min klubb, (ja också rally). Men vi lär prova på det mesta så småningom. En hund som älskar att lära sig nya saker, medan uthålligheten får man kämpa lite mer med.

Ang. collie så finns det en del veka/ostabila hundar, dock har jag bara erfarenhet av orädda och ICKE reserverade hundar (uppvuxen med colliekennel i mindre skala) så det beror nog en hel del på ägaren samt vilken kennel man köper hund från.

Men känner du någon som har rottis/eller har själv? hur mycket tid lägger ni på dessa? Ca då:)
Tänkte lite mer på BC bara en liten fråga där, finns det inte olika karaktär på dessa utsällningsBC och vallBC?? Eller hur jag ska uttrycka det. En BC som är lite grövre i modell? Bara lite nyfiken..

Det föds inga showavlade bcs i Sverige, föräldradjuren måste ha godkänt vallprov för att få registrera avkomma.
Du kan inte ställa ut bcs på nationella utställningar i Sverige.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 802
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar