parellikusken
Trådstartare
Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser.
Det jag har att erbjuda en hund:
- Promenader - såklart!
- Följa med till stallet och hänga med ut på turer med hästen
- Träning ett par-tre dagar i veckan lite längre pass och annars invävt i vardagen. Har under uppväxten tills jag blev några och tjugo så hade jag en hund jag testade lite olika hundsporter med. Mest lydnad och agility, men följde även med en hel del i skogen när mamma la spår till hunden. Var väldigt aktiv inom Hundungdom, så har även testat flyball och freestyle, inget jag alls är intresserad av nu dock.
- Men framför allt vill jag ha den som sällskap, som en kompis att umgås med.
De krav jag har:
- Inte så krävande hund, utan en hund som passar som aktiv sällskapshund.
- Gärna en gladlynt hund, inte så reserverad.
- Inte kort päls, tycker om pälsiga hundar.
- Inte allt för frusen, ska klara av att vara stallhund i norrland med täcke.
- Större än en papillon och liknande, men inte så stor som en labrador. En lagom hund är cocker spaniel, men lite mindre och lite större går bra.
- En relativt frisk ras. Så frisk som en sällskapsras kan vara.
Jag har i 13 år haft en cavalier och det är en hundras jag älskar och blir glad av att se till och med på långt avstånd ute, men jag inser att det tyvärr inte kommer vara aktuellt så länge rasen är dras med sjukdomar i den utsträckning den gör. Min hund hade hjärtproblem, det vill jag inte med stor sannolikhet få en hund med igen.
Jag har tittat på löwchen, cocker spaniel och tibetansk terrier. Även dvärgschauzer, men där faller det på pälsen lite..
Jag har aldrig träffat en löwchen, hur är de i temperamentet?
Hur mycket terrier är en tibetansk terrier?
Ge mig gärna tips.
Det jag har att erbjuda en hund:
- Promenader - såklart!
- Följa med till stallet och hänga med ut på turer med hästen
- Träning ett par-tre dagar i veckan lite längre pass och annars invävt i vardagen. Har under uppväxten tills jag blev några och tjugo så hade jag en hund jag testade lite olika hundsporter med. Mest lydnad och agility, men följde även med en hel del i skogen när mamma la spår till hunden. Var väldigt aktiv inom Hundungdom, så har även testat flyball och freestyle, inget jag alls är intresserad av nu dock.
- Men framför allt vill jag ha den som sällskap, som en kompis att umgås med.
De krav jag har:
- Inte så krävande hund, utan en hund som passar som aktiv sällskapshund.
- Gärna en gladlynt hund, inte så reserverad.
- Inte kort päls, tycker om pälsiga hundar.
- Inte allt för frusen, ska klara av att vara stallhund i norrland med täcke.
- Större än en papillon och liknande, men inte så stor som en labrador. En lagom hund är cocker spaniel, men lite mindre och lite större går bra.
- En relativt frisk ras. Så frisk som en sällskapsras kan vara.
Jag har i 13 år haft en cavalier och det är en hundras jag älskar och blir glad av att se till och med på långt avstånd ute, men jag inser att det tyvärr inte kommer vara aktuellt så länge rasen är dras med sjukdomar i den utsträckning den gör. Min hund hade hjärtproblem, det vill jag inte med stor sannolikhet få en hund med igen.
Jag har tittat på löwchen, cocker spaniel och tibetansk terrier. Även dvärgschauzer, men där faller det på pälsen lite..
Jag har aldrig träffat en löwchen, hur är de i temperamentet?
Hur mycket terrier är en tibetansk terrier?
Ge mig gärna tips.