Hjälmdebatt

Sv: Hjälmdebatt

Det är idioti att rida utan hjälm på tävling med, men då finns det ju iaf en orsak att inte ha hjälm. Sen får man väl skylla sig själv om man spräcker skallen ;)

Vill man vara fin får man lida pin heter det väl?:o :D

Nej, helt klart dumt att rida utan hjälm, men som sagt, upp till var och en. Risken är väl iaf mindre att falla av från en tävlings häst än ifrån en träningshäst. Vill jag tro.

Ja.... men vad är det eg för skillnad på samma häst hemma och på tävling undrar jag? ;)

Vill inte tjafsa om saken, kan inte låta bli att undra bara... :angel:

Jag rider utan oftast,,, är säkert en idiot,,, :D

Jag har inte sagt att det är någon skillnad. däremot har jag sagt att det är idioti oavsett.

kenneth skrev:
Vilken tröttsam diskussion. Att ni orkar, att ha hjälm är ju helt OK men det är ju inte det som det handlar om. Det är att hjälmanvändare inte tål att det finns folk som rider utan. Varför upprör det folk så mycket? Om ni ser någon stå och röka inte kastar ni väl er över den personen och undrar hur i h-e man kan röka när man får cancer av det!! Eller slänger ni er över cyklister utan hjälm och skäller på dom?? Om nu någon rider utan hjälm så låt den människan göra det, ni kan ju tycka vad ni vill men man måste inte säga det. Tänk om jag skulle säga till cowboysen i USA att dom är idioter som rider utan hjälm??? Gissa vad dom skulle tycka?

Skulle inte kunna ha sagt det bättre! :D
Sen är det en vriden tankegång bakom detta med kroppsskydd av olika slag. Man sätter sej ju inte o kör bil om ratten är lös, och sätter sin tillit till säkerhetsbältet o bilhjälmen o hoppas att ingen är i vägen. Nä, fixa till en fungerande styrning o broms på hästen! Sen kan man ju ha hjälm i alla fall om det känns tryggare. Och låt för all del var och en välja själv, utan att ondgöra sej över andra.

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Skulle inte kunna ha sagt det bättre! :D
Sen är det en vriden tankegång bakom detta med kroppsskydd av olika slag. Man sätter sej ju inte o kör bil om ratten är lös, och sätter sin tillit till säkerhetsbältet o bilhjälmen o hoppas att ingen är i vägen. Nä, fixa till en fungerande styrning o broms på hästen! Sen kan man ju ha hjälm i alla fall om det känns tryggare. Och låt för all del var och en välja själv, utan att ondgöra sej över andra.

:bow: :bow: :bow:

Men det är ju självklart så. Säkerheten börjar på marken. Säkerheten måste finnas i all hantering. Jag skulle aldrig sätta mig på en häst som jag tyckte var farlig att hantera från marken.

Inga skydd i världen kan ta bort behovet av att ha en uppfostrad och väl hanterad häst. Som respekterar dig och din "bubbla". Som aldrig skulle bete sig illa mot dig.

Vuxna människor gör som de vill men jag tänker mer på barn och ungdomar som har många vuxna som förebilder. Om förebilden aldrig använder hjälm då är det svårt att övertyga barnet/ungomen om att det inte är tufft att rida utan skydd.

För mig är det bara så naturligt att ha hjälm så jag känner mig naken utan.

Jag är kanske dum i andras ögon som alltid använder hjälm när jag skriver att jag aldrig rider med hjälm men min filosofi med många andra i min bekantskap är att hjälm inte skall behövas, jag ska kunna känna mig så pass säker och trygg på min häst att det inte skall behövas och gör jag inte det så hoppar man inte upp föränn man kan lita på sin vän. Visst så tycker jag inte att ovana ryttare/barn ska rida utan. Har man en nerrvig häst så måste problemat lösas för ingen vill ha en skvättig häst om det är anledningen till hjälm. Att rida ute i skogen/ny terräng kan även jag tycka bli lite obehagligt när man kommer i full galopp mellan träd,fallna träd och diken, i alla fall kan man tänka efter att de där kunde ha slutat illa. Även i vissa tävlingsformer är det kanon att de använder hjälm eftersom vad som hellst kan hända. Men visst jag är för hjälm fast jag inte använder det och förstår och respekterar de som vill ha det. Ha man den attityden till hjälm att det är tuffare eller vad man har för anledning att inte ha det så ska den sitta kvar. Alla gör ett val, jag har gjort min. Hjälmen har faktiskt räddat många och det lär den fortsätta att göra....ha de så bra!

Jag använder alltid hjälm. För det första så tänker ja aldrig rida utan hjälm. jag rider western och skulle vilja ha en cowboyhatt med inbyggd hjälm. Det skulle vara kul :) :rofl:

Och för det andra så måste vi ju vara ett föredömme för de mindre. Hur skulle det vara om vi sa till de att de är tvugna att ha hjälm på sig fast itne vi behöver de?

"Barn gör inte som du säger, utan som du gör"

Kom ihåg det :)

Barn ska lära sig att veta skillnad. Visst är det bra tex på ridskolor att det är obligatoriskt med hjälm. De man måste lära dom är att vuxna tar eget ansvar medans barn är de vuxnas ansvar. De kan lära sig det och respektera det. Jag tror inte att elitryttare på hög ridnivå inom vare sig western eller dressyr skulle gå med på det. Eller jag kanske har fel? Men varför har dom då inte inskaffat denna regel för att vara ett föredömme åt barnen? Tror inte de blir förbjudna att se på detta, och vad säger då det vuxna när barnen frågar varför de rider utan hjälm, jo de är erfarna ryttare på hög nivå, då behöver man inte använda hjälm, de kanske använder det när de tränar, när du blir lika stor som dom och är en skicklig ryttare så får du om du vill också rida utan hjälm när du vet vad det innebär att vara utan. De kanske inte säge precis ordagrant eller så kanske de säger något annat. Det är upp till varje vuxen. Jag anser att alla som använder hjälm har en sund inställning till vad livet är värt. Olyckan kan komma, men jag hoppas att den inte gör det. ;)

Sandrew skrev:
Barn ska lära sig att veta skillnad. Visst är det bra tex på ridskolor att det är obligatoriskt med hjälm. De man måste lära dom är att vuxna tar eget ansvar medans barn är de vuxnas ansvar. De kan lära sig det och respektera det. Jag tror inte att elitryttare på hög ridnivå inom vare sig western eller dressyr skulle gå med på det. Eller jag kanske har fel? Men varför har dom då inte inskaffat denna regel för att vara ett föredömme åt barnen? Tror inte de blir förbjudna att se på detta, och vad säger då det vuxna när barnen frågar varför de rider utan hjälm, jo de är erfarna ryttare på hög nivå, då behöver man inte använda hjälm, de kanske använder det när de tränar, när du blir lika stor som dom och är en skicklig ryttare så får du om du vill också rida utan hjälm när du vet vad det innebär att vara utan. De kanske inte säge precis ordagrant eller så kanske de säger något annat. Det är upp till varje vuxen. Jag anser att alla som använder hjälm har en sund inställning till vad livet är värt. Olyckan kan komma, men jag hoppas att den inte gör det. ;)

:eek: :o :crazy:

Sandrew skrev:

Hålelr med dig helt och fullt :D

Hej.
Hoppar bara in med ett bra tips som kan få två åsikter att bli en:bump: :idea:
http://www.penta-riding.de/4142.html
Jag ska köpa en själv efter att ha prövat min grannes. Skit snygg! Jag tillhör de som är rädd om det lilla som finns bakom pannbenet.

Min man har letat länge efter en sån där hjälmhatt men det tillverkas inte i tillräckligt stora storlekar ännu tyvärr. Han drar normalt 62 på hjälmen.

Vi har provat några gånger men vi hoppas fortfarande att även stora storlekar ska tillverkas. Då slår vi till:)

alazzi skrev:
Min man har letat länge efter en sån där hjälmhatt men det tillverkas inte i tillräckligt stora storlekar ännu tyvärr. Han drar normalt 62 på hjälmen.

Vi har provat några gånger men vi hoppas fortfarande att även stora storlekar ska tillverkas. Då slår vi till:)

De kanske är stora i huvudet. :P vem vet.. eller så kanske de har små hjärnor i texas. :rofl: :rofl:
Det märs eller hur:P

Det var det fulaste jag nånsin sett! Skulle aldrig sätta nåt slikt på mitt välformade huvud ! Nej, en vanlig ridhjälm får det bli i så fall!
Denna hjälmhatt har i mina ögon Töntfaktor 9,8!

Bill skrev:
Det var det fulaste jag nånsin sett! Skulle aldrig sätta nåt slikt på mitt välformade huvud ! Nej, en vanlig ridhjälm får det bli i så fall!
Denna hjälmhatt har i mina ögon Töntfaktor 9,8!

ja smaken är som baken, som sagt. :devil:
du behöver inte tycka om hjälmen för att andra av oss gör det. Det är baraatt inte lägga sig i det då :P och varför läsa om du tycker att de är löjligt?:angel:

Men du måste väl medge att den är otroligt ful ( och det är ju inte mitt fel!) :) Det är väl öppet att ha synpunkter, eller är det du som bestämmer vem som ska tycka vad? Alla som inte tycker som du har fel och ska vara tysta?

Liknande trådar

Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 434
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 419
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 226
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 070
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar