Hjälmdebatt

Sv: Hjälmdebatt

Själv har jag alltid hjälm :banana:

Har man inte hjälm så har man väl inget att skydda :devil: :devil:

(:angel: )

Exakt det som jag brukar säja om någon skulle våga tracka mig och min hjälm :devil:

jag säger som jag brukar säga(har inte läst artikeln..dålig på engelska..) men det är upp till var ocj en om de vill ha hjälp eller inte..!! själv har ja alltid hjäl, utan på tävlingar då jag har hatt...

Ja rider väl mest i hjälm.
Men om jag håller lektion eller liknande och måste sitta upp en stund för hästen är störd eller ryttaren är störd, så har jag inte hjälm.. den ligger ju i stallet :p

Jag rider alltid i hjälm:D och om jag någonsin ska tävla så ska jag köpa en hatthjälm:D :D
Nu har jag även börjat använda säkerhetsväst igen, efter att ha läst flera trådar här på buke där dom blivit skadade mycket värre för att dom inte använt väst:crazy:

jag har alltid hjälm! Men i framtiden när jag ska börja tävla kommer jag ha hatt.

har alltid hjälm, skulle känna mig naken utan den, sen har jag väl tävlat i hatt men efter artikeln så vet i sjutton om jag inte ska gå över till hjälm ändå :crazy:

Vilken tröttsam diskussion. Att ni orkar, att ha hjälm är ju helt OK men det är ju inte det som det handlar om. Det är att hjälmanvändare inte tål att det finns folk som rider utan. Varför upprör det folk så mycket? Om ni ser någon stå och röka inte kastar ni väl er över den personen och undrar hur i h-e man kan röka när man får cancer av det!! Eller slänger ni er över cyklister utan hjälm och skäller på dom?? Om nu någon rider utan hjälm så låt den människan göra det, ni kan ju tycka vad ni vill men man måste inte säga det. Tänk om jag skulle säga till cowboysen i USA att dom är idioter som rider utan hjälm??? Gissa vad dom skulle tycka?

Jag rider alltid med hjälm.....

De tävlingar jag har varit på så är det ett fåtal vuxna ryttare jag sett med hjälm, och då är det dom som är hästskötare, hjälp till på framridning.
De enda tävlande jag sett med hjälm är de under 16 år.

Jag har ju precis börjat med western och kommer antagligen inte tävla i det än på länge och skulle jag göra det så håller jag mig till de lugnare klasserna. Möjligtvis att det blir hatt då.....

En bra artikel.:bow:

Dock håller jag med Kenneth. det är ju faktiskt (oftast) så att det är mer "legitimt" att använda hjälm bland ej hjälmanvändare (ofta westernryttare) än att rida utan bland hjälmförespråkarna!

Jag rider i princip alltid utan. Korkat? Ja kanske, mitt val. Tycker dock att jag har en hjärna som är lika funktionell som de flestas (=alltså inte så att jag inte har nåt att skydda som alla kör med ;) )

Jag är i första hand westernryttare men har tidigare tränat bla dressyr, hoppning o fälttävlan. Då red jag oftast med hjälm, men jag slog mig fan så mkt mer då iaf! :eek:
Jobbar mer med inridning/tillridning nu dessutom, men på ett annat sätt med ett helt annat säkerhetstänkande!

Men varför en debatt om detta överhuvudtaget? Alla (vuxna) borde väl få välja själv?
Dock är det bra att sprida information, men det är inte samma som dabatt.

Kram på er! :D

TCJ skrev:
Ja rider väl mest i hjälm.
Men om jag håller lektion eller liknande och måste sitta upp en stund för hästen är störd eller ryttaren är störd, så har jag inte hjälm.. den ligger ju i stallet :p

Är inte det (ursäkta mig) lite korkat då? När man sätter sig på en okänd häst som dessutom kanske är lite bråkig, DÅ om nån gång borde man ju ha hjälm, eller?

Självklart har väl dom flesta hjälm på sig när man rider, och jag tycker det är upp till dom som inte har det, att få bestämma själva,
det är samma med skyddsväst, själv så kan jag inte förstå hur dom som anv den kan rida i den, tex min dotter, men det är än vanesak och säkerhetssak, ungefär som bilbältet, men då får jag väl vara tacksam att det inte finns ridkontrollanter, då hade jag åkt dit:crazy:

Dressyrfantasten skrev:
Har man inte hjälm så har man väl inget att skydda :devil: :devil:

Har hjälm men inget att skydda. Säger alltid att hjälmen kan vara bra för den som kommer efter att samla upp resterna i.

Orkar inte läsa, men jag har hjälm ALLTID förutom på tävling. Jag anser att det är idioti att inte ha hjälm, men om ngn vill rida utan så varsegod!:)

Bara undrar i all kamratskaplighet... Vad är det för skillnad på att inte skydda huvudet på tävling men annars då? ;)

Liknande trådar

Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 434
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 419
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 226
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 070
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar