Hitta en bra uppfödare?

Ramona

Trådstartare
Är det bara att bege sej ut på utställningar eller hur gör man egentligen?
Jag har kommit på att det kanske är dags att skaffa en chinchillaperser, men eftersom det var ett tags sedan jag hade raskatt, eller ens bodde i Sverige har jag ingen aning om vart jag ska vända mej för att hitta en riktigt bra uppfödare.
Katten ska användas till utställning, så man vill ju att katten kommer från en uppfödare som vinner en massa! :angel:

Kan man hitta resultat på Sverak från olika utställningar eller vart hittar man dem?

All info och råd jag kan få är mycket välkomna!

Sv: Hitta en bra uppfödare?

Ska du ha en riktigt bra chinchilla/shaded är det bara att börja leta runt. Än så länge är ju ofta typen på dem sämre än på de andra färgerna, men å andra sidan är färgen väldigt speciell. Förmodligen är du väl beredd att åka en bit för rätt katt...

Jag är inte ett dugg rädd för att åka flertalet mil, men det får ju vara i rätt syfte också.

Vad menar du att typen på dem är sämre än på de andra färgerna? De ska väl inte se ut som en "vanlig" perser..näsan ska inte vara lika trubbig mm...eller är det jag som har fel?

Jo, standarden är samma för alla färger, men shadedkatterna är inte lika hårt typade för att man valt att hålla färgen så bra som möjligt istället för att prioritera kortaste nosen. Domaren dömer utifrån förutsättningarna, en långnosad chinchilla blir inte kritiserad på samma sätt som en långnosad annan färg, men egentligen ska de se likadana ut (tyvär, jag gillar inte riktigt mopsuttryck på katter).

Det var ju just därför jag gillade chinchilla så mycket, just för att de inte hade den riktigt intrubbade nosen.

Tävlar alla färger i samma klass? Eller är det en för chinchilla, en för colourpoint osv?

När är det utställning i Göteborgs området igen?? Känner ett stort behov att att gå dit och kolla!
Har fått blodad tand för det hela!

Nästa utställning är i Kungälv 2-3 dec. Sedan är det en i februari.

Utställningsmässigt tävlar de först bara inom den egna färgen (om cert och BIV), sedan jämförs de med alla andra i samma kategori och kön för att bli nominerade till panel. Perserfolket verkar vara de enda som har riktig koll på utställningstypen redan när ungarna är små, för oss andra blir det ju mer chansningar om i vilken riktning de kommer utvecklas. Persern är ju en så stor ras att det finns både mängder med i princip registrerade buskavlare och ytterst kunniga och välrenommerade uppfödare.

Om det är mer typen än färgen du är ute efter kan du kolla denna uppfödare. Hon satsar mer på den gamla looken.

Den var ju helfin ju!! :love:

Men jag ska ha en som jag kan ställa ut. Nu när jag bosatt mej mitt i centrala Göteborg och inte har några hästar längre, måste jag ju göra någonting för att tillfredsställa mitt tävlingsbehov. :)
Gubben är dock inte sådär jättepositiv till mitt blivande köp, men han ska upp på Sahlgrenska och allergitestas innan jag säger varken eller. Man kan inte låtsas vara allergisk mot katter...sambon har visat sej vara ett större problem än att hitta en vettig uppfödare.

Någon som har erfarenhet av en krånglig sambo när det gäller kattköp?? Han tycker att det räcker med två hundar....men den ena bor ju hos mina föräldrar, så den räknas ju inte. :crazy:

Jag vet inte hur insatt du är i perseraveln idag, är du det så får du väl ignorera :angel:

Nått jag tycker du ska vara mycket noga med är att se till att båda föräldrarna är fritestade mot PKD (cystor på njurarna) med DNA. Det är rätt vanligt att man UL:ar, men det är inte helt säkert utan DNA ger ett iaf 99% säkert svar. Även om din katt inte ska gå i avel så är det ju bra om man får en frisk individ.
Jag tror att det även existerar HCM (förtjockade hjärtväggar, både HCM och PKD är i princip 100% dödliga och inte behandlingsbara) om än i liten mängd, så kolla upp det med. HCM är svårare, den kan dyka upp sent och djur som är helt fria vid 2-3-4 års ålder kan utveckla det vid 8-10 års ålder. Därför rekomenderas ny scanning vart annat år av djur som gått i avel. PKD nedärvs dominant och man kan via DNA se om dom är anlagsbärare, så den är lätt att utrota om alla uppfödare gör sin plikt.

Är det spcifikt perser du vill ha? Det finns ju hur många semilånghår som helst nu, kanske hittar du en katt med rätt uttryck där? (Och som dessutom är så rastypisk att det är kul att ställa ut, så himla roligt är det inte att åka runt med en katt som inte har en chans)

Sibirier: (de påstås dessutom vara allergivänliga ;) ) Finns i alla färger utom maskat)
malte_gall10.jpg

pipsa1.jpg

Va?? Är det färger? Jag trodde det var oönskade anlag man höll bort genom DNA-testning ;) :devil:

Den uppfödaren jag har hittat är PKD-fri. HCM frågade jag inte om, då jag inte visste att det fanns, så jättetack för den! :bow:
Ska ringa till henne och fråga lite senare.

Jag är inte värst insatt i perseraveln, men lite har jag läst på de senaste dagarna. Har ju haft katt hela mitt liv och det har varit en del raskatter och utställningar och avlande i yngre år.
Jag ska läsa på massor och jag tänker inte köpa en katt förrens det känns helt rätt!!

Det är bra, man ska inte skynda. PKD-fri med DNA, inte UL. Var noga med det. HCm är som jag skrivit i andra tråden värre, men ett aktivt program mot HCM bör uppfödaren ha iaf.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 965
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit