Hitta en bra uppfödare?

Sv: Hitta en bra uppfödare?

Ursäkta, nu kapar jag tråden en smula.

Men det är så här, jag har haft huskatt i många år men börjar nu vara sugen på att skaffa en raskatt. Helst nån semilånghår. Har tittat lite på Maincoon, Sibirisk och Norsk Skogkatt. Är det något man ska tänka på? Lynne? Vård (tänker främst på pälsen)? Vilken prisklass ligger dom i? Kommer en uppfödare att helt idiotförklara mig om jag "bara" vill ha en sällskapskatt och inte vill vara i närheten av en utställning?

Mina katter går ut på sommaren då vi är i stugan, är det helt off att ens tänka tanken med en rashistoria?

Många frågor men när jag såg den här tråden kunde jag inte låta bli att ställa några egna.

Prismässigt ligger raserna på drygt 5000:- och uppåt. Sibirierna kanske något högre eftersom det är en ovanlig ras.

Du kommer absolut inte att bli idiotförklarad, dom flesta ungarna säljs ju som rena sällskapskatter.

Huruvida dom går med på att du släpper ut är olika. Dom flesta uppfödarna är medvetna om att det är enorma risker med att släppa ut och vill inte att deras avkommor ska dö tidigt pga "slarv" från ägarens sida. Men om du säger att du tänker kastrera innan du släpper ut den, att stugan ligger långt ifrån trafikerade vägar mm (dvs vara ärlig, inte ljuga. för jag antar att dte ligger till så?) så kanske. Jag hade nog tvekat själv, det går jättebra att hålla dom i rastgård eller koppel, raskatterna är ju uppfödda för sånt liv. Men som sagt, alla är vi olika.

Det enda du absolut inte ska göra är att fråga om du kan få en billigare för att du bara ska ha den till sällskap. Låt uppfödaren ta det initiativet i så fall, endel uppfödare sätter priserna så.

Fråga även efter uppfödarens hälsoprogram. De stora semilånghåren ska följa ett scanningsprogram mot HCM (hjärtsjukdom) och alla uppfödare bör testa sina avelskatter för FIV och FeLV.

En del uppfödare hd-röntgar. Jag vet inte exakt hur utbrett det är (har ju korthår själv) men jag tror inte man egentligen behöver bekymra sig för det som sällskapsköpare.

Stugan ligger säkert till, annars skulle jag ju inte släppa ut mina andra katter. Bara för att jag inte har betalat 5000 spänn för dom så är dom ju lika värdefulla för mig.

Det skulle bara kännas onödigt att köpa en jättefin raskatt som jag direkt av bekvämlighetsskäl kommer att kastrera. För jag vill varken ha en markerande hane eller en löpande hona. Jag har en 17 årig tant som av olika anledningar aldrig har blivit steriliserad och det misstaget gör jag inte om.

Så sålänge man inte vill ha prisfördelar av att ha sällskapskatt så är det ok att säga att man inte vill ställa ut? Uppfattade jag dig rätt då?

Hur är dom här raserna i aktivitet? Kommer dom att riva kåken för mig eller är dom rätt nöjda med att hålla sig på golvnivå. Som sagt var, jag har katter sen förut men det är ju trevligt om man fortfarande kan ha ett civiliserat hem.

Det enda du absolut inte ska göra är att fråga om du kan få en billigare för att du bara ska ha den till sällskap. Låt uppfödaren ta det initiativet i så fall, endel uppfödare sätter priserna så.
Är det också fel att fråga efter en katt med någon (skönhets-)"defekt" (och underförstått billigare) för att man bara ska ha den till sällskap? Eller verkar man oseriös då också?

Är det också fel att fråga efter en katt med någon (skönhets-)"defekt" (och underförstått billigare) för att man bara ska ha den till sällskap? Eller verkar man oseriös då också?

Det tas ofta inte så väl emot... eller det som iaf jag som uppfödare kan bli stött av är när spekulanter så uppenbart prioriterar pris. Jag vet att pengar inte är oväsentligt, men när någon börjar fråga efter "defekta" kattungar eller pustar åt priset direkt efter man presenterat sig blir jag sur och tvär faktiskt. Det viktigaste bör vara föräldrarnas temperament och hälsa, hur kattungarna sköts, vad som är gjorts när de levereras etc.

Däremot är det inte fel att vara tydlig med att man vill ha just en sällskapskatt. En familjemedlem som inte ska ställas ut eller gå i avel. Många uppfödare, iaf jag, frågar om det ifall inte spekulanten själv nämner det. Vi vill ju att kattungarna hamnar i "rätt" hem och har man då en kattunge med "utställningskvalitéer" (och då menar jag inte bara utséendemässigt utan till temperament och sätt) vill man ju gärna att den katten hamnar hos personen som vill ställa ut, inte att den blygare men ack så snygga brorsan hamnar hos den människan istället.

Det var väl ungefär det jag ville åt även om jag inte förklarar det så bra. Det känns onödigt att "slösa" en rasmässigt fin katt på mig som inte är intresserad av att ställa ut eller avla. Ungefär som att jag skulle ha en svårklasshäst men inte vara intresserad av att tävla.

Jag vill ju bara ha en stoooor lurvig go vän, frisk till både kropp och själ. Som förhoppningsvis är intresserad av att motionera min huskatthane som definitivt behöver lite aktivitet. :D

När jag började fundera på raskatt var mina tillgångar så begränsade att jag verkligen inte hade haft råd att köpa en kisse till fullt pris. Det kan ju vara så också och man behöver ju faktiskt inte vara oseriös för det, även om det kan verka så. Tvärt om så är jag en väldigt seriös och kärleksfull matte! Katterna är mitt allt! :love: :love:

Nu är ekonomin bättre, så jag kan köpa vilken katt jag vill. Kattens (och föräldrarnas) temperament störst betydels för mig. Men fortfarande nar jag ingen lust att lägga flera tusenlappar extra på en katt som kan vinna alla utställningar när det är fullkomligt ointressant för mig. Jag vet att min kisse är finast i världen ändå! :D :love:

Men däremot håller jag fullständigt med om att man inte prutar på djur om priset redan är satt!

När jag började fundera på raskatt var mina tillgångar så begränsade att jag verkligen inte hade haft råd att köpa en kisse till fullt pris. Det kan ju vara så också och man behöver ju faktiskt inte vara oseriös för det, även om det kan verka så. Tvärt om så är jag en väldigt seriös och kärleksfull matte! Katterna är mitt allt! :love: :love:

Nu är ekonomin bättre, så jag kan köpa vilken katt jag vill. Kattens (och föräldrarnas) temperament störst betydels för mig. Men fortfarande nar jag ingen lust att lägga flera tusenlappar extra på en katt som kan vinna alla utställningar när det är fullkomligt ointressant för mig. Jag vet att min kisse är finast i världen ändå! :D :love:

Men däremot håller jag fullständigt med om att man inte prutar på djur om priset redan är satt!

Nej, jag vet att förmågan att ta hand om en katt inte har något att göra med ens ekonomiska status. Jag hade verkligen inte gott om pengar när jag köpte mina första raskatter. Jag sparade länge innan jag hade råd, men det gick.

Inom många raser har vi ingen prisskillnad på kattungarna. Många devon rex-uppfödare har ett standardpris. Alla friska kattungar säljs för det standardpriset, endast kattungar med navelbråck, svansknick, bettfel eller som gravt avviker från rasstandarden (sådana saker man vet inte kommer fixa sig med åldern) säljs till reducerat pris och då handlar det om 1000-1500 kr. Så funkar det även inom många andra raser. Mig veterligen är det väl bara inom perser, bengal och sphynx som det finns enorma prisskillnader mellan sällskaps-, avels- och utställningskatter.

Min lilla älskling (britt) har avelsförbud inskrivet i stamtavlan pga anlag för vita fläckar på magen och minns jag inte helt fel var priset något lägre pga det.

Min lilla älskling (britt) har avelsförbud inskrivet i stamtavlan pga anlag för vita fläckar på magen och minns jag inte helt fel var priset något lägre pga det.

Japp, avelsförbud för att han avviker från rasstandarden och då bör priset sänkas. Helt rätt. Inom "min" ras går det dock inte att födas med fel färg eftersom alla färger och mönster är tillåtna. ;)

Just dom vita fläckarna är ju en av få anledningar till att man får sätta avelsförbud utan att ha ett medicinskt intyg. Dom flesta andra anledningarna är olika defekter. Men det är knappast så att det föds defekta kattungar i varje kull. Just din kommer ur en kull där det under dräktigheten visade sig att mamman hade en sån vit fläck, hade uppfödaren sett det innan parning så hade hon inte parat henne alls. Hela kullen var belagd med avelsförbud och mamman är kastrerad.

Senast ändrad:

Dom flesta uppfödarna inom dom flesta raserna tar lika betalt för alla ungar, oavsett kvaliteter. Ser man att en är helt outstanding så säljs den inte dyrare utan man väljer helt enkelt ut en köpare som kan visa upp det.
Så räkna inte med att få en billigare, så ofta föds det inte ungar med defekter. Att fråga om man kan få köpa billigare ger ofta uppfödaren en tanke om att man inte värderar katten tillräckligt högt, dvs man vill ha allt en raskatt medför men inte betala för det, och därför hamnar du nog rätt långt ne rpå listan i så fall. Många tror också att skönhetsfel ger typ halva priset, vilket inte alls är fallen. Ca 1000:- billigare brukar det medföra, gör inte så stor skillnad.

Hela kullen var belagd med avelsförbud och mamman är kastrerad.
Hur funkar det med avelsförbud egentligen? Får man avla för "privat bruk" och man inte får det, vad händer? Mis är ju kastrerad, men jag bara undrar.

Känner att jag måste förtydliga mig här så att det inte föreligger några missförstånd. Jag är inte ute efter en billigare katt, ett pris är ett pris. Men eftersom att jag inte har någon erfarenhet av raskatter är jag naturligtvis intresserad av vilka priser jag kan förvänta mig. Det är ju viss skillnad mellan ca 5000 och vissa raser jag har sett på >10000. Det är ju bra att ha en aning om vad man ger sig in på, om jag sen fastnar för Kurre får jag ju betala vad som är begärt för Kurre. Det är inte svårare än så.

Sen var frågan mer akademisk, är jag knäpp i huvudet som vill ha en raskatt trots att jag inte har någon som helst ambition till avel eller utställning. Och som du påpekade tidigare, uppfödaren vill väl hellre sälja ett "praktexemplar" till någon som kommer att visa upp den. Så därför ville jag veta om det är ok att redan från början vara tydlig med att denna katt kommer enbart att fungera som värmare för mina knän. Och kan då och då få gå på nån enstaka musjakt.

Hur funkar det med avelsförbud egentligen? Får man avla för "privat bruk" och man inte får det, vad händer? Mis är ju kastrerad, men jag bara undrar.

Det som händer är att du inte kan registrera kattungarna. Du kan inte få ut någon stamtavla och är du medlem i en SVERAK-klubb kan du även bli avstängd/utesluten om du använder katter med avelsförbud i avel.

Okej, det var det jag misstänkte. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att tillverka kattungar utan stamtavla som blir slit- och slängprylar för folk... :smirk: (i värsta fall)

Till Cina vill jag säga att det väl är mycket bättre att stödja den seriösa aveln än den "avel" som sker av misstag för att folk inte kastrerar sina katter och håller dom inomhus! :devil: Jag är inte heller det minsta intresserad av varken avel eller utställningar, men vill raskatt ändå. Jag valde en britt mest på det söta utseendet, men det hade även stor betydelse att de är lugna och inte klättrar i gardiner och på bokhyllor osv. Sånt vet man ju inte om man väljer en bondkatt med okänd pappa.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 965
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar