Hitler=Schäfern Blondi

PIRU

Trådstartare
Jag sitter o släktforkar lite på mina hundar. Men kom av mig för jag skulle vilja se vilka linjer Adolf Hitlers hund Blondi har. Jag vet att han fick hunden Martin Bormann o.s.v. Men tänkte om nån visste nånstans några djur o söka på i hennes stam.

blondiehitler.jpg

[I
Hitler_w_Blondi_550.jpg

Tacksam för svar.

OBS! Bilderna är inte mina egna utan lånade ;-)

Senast ändrad:
Sv: Hitler=Schäfern Blondi

Okej, var lite snabb dar, valparna ska visst ocksa blivit skjutna i bunkern...

http://books.google.com/books?id=uB...&hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=8&ct=result

I boken The Hitler Virus star det kort om att en hund kallad "Jupp of the Swastika" (lot nr. C19) som mojligtvis skulle vara farfar/morfar (grandfather) till Blondi. Sant eller inte kan jag inte uttala mig om.

Blondi hade ju dock valpar sjalv, kanske ar lattare att spara hennes valpar?

Lycka till, hoppas du hittar nagot spar. Intressant det dar!

Tusen tack!

Ska leta vidare på Jupp. Men lite konstigt om den skulle ha engelskt namn?

Jo, tror sakert att den heter "Jupp von dem Hakenkreuz" (eller nagot liknande) i sadana fall.

Senast ändrad av en moderator:

Vad som hände i bunkern verkar det vara olika uppgifter om, jag läste att hitler själv gett hunden tablett/er i syftet att ta livet av den för att sen själv ta tabletterna vilket inte gick med samma framgång så han sköt sig själv, valparna svalt ihjäl.

Finns det någon säker källa vad som stämmer?

Är en artikel i sista H-S, hittar inte den och kan inte kolla, mins inte om alla valpar blev sjutna

VET gor jag inte :) De kan lika garna overlevt. Har inte forskat i amnet, verkade bara vara den teorin som namdes mest i det lilla jag laste. Kanske skulle skrivit "eventuellt skjutna"...

Skulle ju vara spannande att veta vad som hant med ev. overlevande valpar

Har lyckas hitta detta, vet inte om det hjälper något..

Blondi, född 1934, död 29 april 1945, var Adolf Hitlers schäferhund. Hitler fick Blondi av partikanslichefen Martin Bormann 1941. Blondi följde Hitler till slutet i Führerbunkern i slutet av april 1945.

Under slaget om Berlin i april 1945 fick Blondi fem valpar i bunkern, varpå Hitler döpte en av valparna "Wolf" (tyska varg), som också är betydelsen av namnet "Adolf".[1] När de sovjetiska trupperna intog Führerbunkern den 2 maj påträffades kadavren efter Blondi och en av hennes valpar.

Hitler begick självmord genom att skjuta sig i huvudet och samtidigt bita sönder en kapsel med cyanid.[källa behövs] Cyanidens verkan hade tidigare testats på Blondi.[källa behövs]

Tack då har man ett datum iaf.

Skulle vilja veta kennelnamnet på henne. vore så mycket enklare. Men inte ens säkert hon hade det. Men efter som det är just dessa herrer valde dom nog hund från dom absolut finaste linjerna o kennel, för de kommer ju knappast till Adolf med en blandras.

Fan man hittar allt på Youtube, denna har jag aldrig sett.
http://www.youtube.com/watch?v=kjCAWsavLvI
Där ser man hennes 5 valpar också om det nu är dom.Vilket vore knepigt för om de var valpar i bunkern skulle dom nog varit födda där för han bodde ju i bunkern en ganska lång tid.

Senast ändrad:

Och ur Blondis hundperspektiv var Hitler hennes husse med allt som det innebär. Märkligt att tänka sig egentligen.

En ond man, men djurvän?

/KT

Är man djurvän om man matar sin hund med cyanid? ;)

---

Konstigt dock att se de där bilderna, en helt vanlig husse.

Kan man väl vara det är väl inge djurplågeri med det man dör ju direkt. Han kanske såg det som vettigare o göra så än ryssen skulle ta henne som nån trofé.

En ond man, men djurvän?

/KT

Varför inte? Man kan inte hitta något ärligare än ett djur, och ur Hitlers perspektiv så var en hund bland det trofastaste och hängivaste som fanns...

Zqathan: Har tidningen framför mig, där står det "Vid Blondis sida inne i bunkerns privata rum, fann de allierade soldaterna en död valp. Men vart de fyra andra tog vägen är och förblir ett mysterium."

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Som några här nog redan vet så är jag i sökandet efter en valp att lägga min träningsenergi på, nu när hundgubben här hemma börjar...
2
Svar
27
· Visningar
2 085
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: stintans
·
Träning Vad ska jag göra? nej nej nej det som inte får hända har hänt.. just nu.. de senaste veckorna.. hmm.. måste jag erkänna för att kanske...
2
Svar
29
· Visningar
2 409
Senast: linney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈