Sv: Orka läsa mitt problem?
Tack för alla svar.. vissa saker ger mig på bättre humör faktiskt..men jag har kommit fram till att varför jag tröttnat är ju för att ridningen går så dåligt som den gör! och jag har ju *harkel* inte världens bästa tålamod..
ORKA LÄSA IGEN? kanske förklaringen varför jag tröttnat..
Det var faktiskt i höstas då jag längtade som in i att få komma hem och rida, det var så roligt! jag hade fått så mkt tips och det började gå rätt bra "tyckte man då" man tog med hästen överallt, spelade till och med in en liten film med henne, det var så roligt! det var bara hästen, hästen hästen och hästen, kompisar var man inte lika mkt med.. jag började ta reda på ännu mer sätt att bygga och rida hästen rätt, snart hade jag så stora krav! jag ville verkligen att hon skulle jobba rätt.. "även om jag inte riktigt hade 100 % koll på det" snart red jag faktiskt inte för skojjs skull, ne hon skulle bygga upp muskler och jobba för en gångs skull.. förr hade jag henne bara för att jag tyckte det var roligt att rida runt, snabba farter, upptäcka nya vägar ja.. det var så roligt! den här sommaren som var, det var den bästa jag haft.. jag hade hästen hos en kompis hela sommaren, och vi red, tävlade mot varandra i full fart, upptäcka nya ställen,. gjorde långa utflykter, badade med hästarna och till o med försökte sova i stallet vilket inte lyckades så bra hehe.. men vi hade så underbart roligt! när sommaren sedan var över var vi tvungen att skiljas åt och ta hem våra hästar..nu har jag tyvärr ingen att rida med men det hade jag varit van vid ändå..
som sagt så kom våren.. jag älskade fortfarande att rida.. kunde ta långa turer till kompisar över någon helg och övernatta där..
men nu började ju den här tanken "aha, jag måste ju rida rätt" så träningen kom igång.. först var det ju lite trist det här med grunden, styra med sätet, stanna med sätet, inte använda tyglarna så mkt utan mer kroppen och rösten..allt de där som jag itne hade en aning om i sommras..då var det bara skojj-ridning.. nu var det på allvar.. och jag tog det verkligen på allvar..
jag började planera, hennes vilodagar, vad jag skulle träna då och då.. det var mer, träning..ingen skojj-ridning.. och nu kunde jag heller inte rida i sadeln eftersom jag visste att den gled för långt fram och då kunde hon heller inte jobba rätt, vart alldeles framtung och jobbade inte alls så bra med bakdelen..vilket en häst ska jobba med.. så det vart barbacka.. och då vart det ju de här med att ta reda på allt, hur jag skulle rida rätt o.s.v..
men det fanns ju ett litet problem från början av våren och det var att hästen (Tibra) Saknade proteiner o.s.v.. buken var uppblåst och hästen verkade inte orka med gångarterna längre..så vi började mata i henne med mera och ny mat för att se om det vart bättre..samtidigt red jag henne i den lilla lugna stilen, stanna och föra med sätet..använda tyglarna så lite som möjligt.. men det var ju inte ofta det gick så bra.. jag la verkligen ner all min tid och energi till allt..
foderstat skulle vara en bra!! men jag var tvungen att lägga pengar på annat och det var så dyrt med analys.. jag försökte iaf titta på det kraftfoder hon fick vad som kanske fattades i det.. ( ja något sånt jag var så besatt)
när hon äntligen började få hull och lite mer ork igen, och det är med att bara rida med sätet och rösten började bli lite uttråkat och för mkt, så började jag att klättra med henne istället.. det var ett bra muskeluppbyggande sätt hade jag hört.. inte för ofta så hon vart överansträngd, lite i taget, och när hon var mer van blev det mer.. var det inte klättra vart det löslongering, lyfta fötterna över bommar, här skulle tränas.. låta hästen några dar i veckan.. fick inte överanstränga sig eller jobba alldeles fört hårt/mkt..
att komma till klätterbackarna tog ett tag också.. bor i skogen, kommer hem 17.00 och vid denna tid är det mörkt.. så jag fick verkligen planera hur jag skulle göra.. ibland kunde jag ta en liten liten uppförsbacke nära huset och rida upp o ner upp o ner upp o ner.. jag kände att det här skulle bli bra.. snart skulle hon få muskler och kunna sätta in gångarterna rätt "vilket hon då och nu inte kunde" kort galopp och feltaktig tölt var de största problemen..men det var inget man hade tänkt på sommaren, då var det bara lek och stojj! jag slår vad om att sadeln gled fram då också men det var heller inget man tänkte på..
aja tillbaka till träningsnacket.. det här med att få hästen att sätta sig, "gå med bakdelen" förstod jag egentligen inte riktigt hur jag skulle få henne att göra.. ja menar såga såga såga ner huvudet, vad var det för sätt? visst hade jag ridit så förr men jag hade fått lite hjälp och förklaringar med den biten..jag hade även fått lite tips med hur jag skulle få henne att "sätta sig" men det skulle kunna ta lååång tid.. grunden var ju att Tibra skulle lyssna och få konsentrationen på mig, stanna styr med sätet o.s.v.. det jag tränade från början.. men det började bli tajtigt och inget verkade funka, vissa dagara då..jag mins en dag då hon tog kort och mjuk galopp en liten bit på en ägn och jag vart alladeles paff! den dagen glömmer jag aldrig! visst har hon gjort några fina steg och man blivit alldeles stum men det var så sällan!..så tillbaka till klättringen...som jag trodde skulle funka bättre, klättring skulle ju vara ett annat sätt att stärka hennes bakdel, och det vart en stor del av vår ridning..ibland kunde jag faktiskt komma hem granska hästen "ja men det börjar ju se riktigt bra ut!" var hästen riktigt avslappnad kunde hon ta några steg i kort galopp vissa dagar..
tölten..hennes underbara tölt, nu börjar jag tvivla.. har hon verkligen haft en taktren tölt.. jo.. jag har ju räknat ibland i fyrtakt och även sakt "black and decker" fort som var ett tips att höra om det var rentakt..men nu mera.. är det.. travtakt..jag vill och försöker få det till fyrtakt då jag ska räkna men det stämmer inte riktigt.. vissa kvällar, då hon var väldigt pigg och det var på hemvägen vart takten snabbare.. på ett sätt kändes det "ja men det funkar ju faktiskt bättre, det kanske är lite rätt takt" men ändå hade jag inte den där rätta töltkänslan.. kanske lurade jag mig själv för jag ville att det skulle vara så?
Öppna och sluta, det skulle vara bra att träna om man ville ha en fin tölt, ptoblemet var att Tibra orkade inte gå rätt i öppna och sluta.. spänd, huvudet högt upp och böjd åt andra hållet, korta steg.. fast jag försökte få henne avslappnad så funkade det inte då skänklarna kom mot hennes mage, det betydde tydligen "springa" har försökt avvänja henne med det också men det funkar bara vissa dagar..
nej klättra, det var grunden för oss tänkte jag så hon orkade göra de andra övningarna! strechning var jag noga med.. ne jag var noga med allt! stallkötseln och maten!
det började bli stressat. skolan är ju en stor och viktig del med! men jag var mer hos hästen.. och jobbade..
jag har nu kommit på.. medan jag skriver detta att.. jag har inte kul.. jag jobbar.. "nu menar jag inte att jag inte tycker det är kul på det sättet längre med hästar" utan sen i våras har jag ju inte ridit med tanken "roligt" i huvudet utan haft så stora krav och att hästen ska jobba och träna.. allt ska vara så bra.. utan några resultat! ibland kunde ägaren säja "men gud vad omusklad och svankig hon är, du måste nog börja rida henne i rätt form, vilket är hehe såga för hennes del" men jag vill inte rida på det sättet..det är fel!
och där sjunker ju hoppet ännu mer.. när man försökt med så mkt, lagt ner så mkt tid utan några större resultat "kanske för att jag gör helt fel" så blir det i slutändan STOOOPPP! man orkar inte mer..!!! det hände mig..och jag vet.. att jag måste ju för sjuttsingen komma ut och ha kul! inte bara träna och jobba! det ska vara roligt att rida.. ! som i sommras!!
MEN.. nu när jag vet vad som är rätt och fel i ridningen "inte allt såklart" (vilket jag inte riktigt visste i somras) så kan man nästan inte skojj-rida då man känner hur hästen går på tok fel i alla gångarter! det är inte ens bekvämt! jag vill dessutom rida med sadel men inte med den gamla..ägaren säjer dessutom att sadeln glider fram eftersom den tillåtits att göra det..
jag önskar jag kunde backa tiden till sommaren, det går inte beskriva hur kul jag hade det..! dessutom är det ju en annan sak (för vissa iaf) att rida på sommarlovet än på vintern.. den mörka.-kalla-skoliga-vintern..men visst är det mysigt det också..
Fortsättning...