Hitler=Schäfern Blondi

Sv: Hitler=Schäfern Blondi

Tusen tack Mulle!!!!

Jag har hittat henne! Nu kan jag sitta i timmar o leta.

hon är född 1940 inte 1934

nån skrev 1934 o det verka ju galet om hon fick kull typ 1944-45. Så 1940 stämmer bättre.

Förmodligen en förväxling med en annan schäfertik han hade innan Blondi som hette Blonda.

Vilka intressanta bilder, tänk vad otroligt mycket som rasen har förändrats.
Är ju hur spännande som helst dena tråd!

Vilka intressanta bilder, tänk vad otroligt mycket som rasen har förändrats.
Är ju hur spännande som helst dena tråd!

Helt otroligt snabbt kollat så har Bägge mina hundar samma djur som Blondi i sina stamtavlor fast på olika ställen.

Hade jag aldrig trott.

Tell.
Hektor.
Hettell.
Roland.

Frågan är hur mycket jobb det skulle vara o göra ett släktträd ja När det finns så fin info på 2 siter :D

Helt otroligt snabbt kollat så har Bägge mina hundar samma djur som Blondi i sina stamtavlor fast på olika ställen.

Hade jag aldrig trott.

Tell.
Hektor.
Hettell.
Roland.

Frågan är hur mycket jobb det skulle vara o göra ett släktträd ja När det finns så fin info på 2 siter:D

Ja det är lite coolt faktiskt, Nero har också Roland, Hektor & Hettel i sin stam, Iko med(har dock inte kommit så långt i hans stamforskning ännu så jag vet inte vilka fler det är..)
Men har märkt att ovan nämnda hundar finns rätt mkt i många linjer, typ urhunds schäfrarna.:D

Har du hittat ngn mer info om Blondi's mor, eller är det ett hopplöst fall, tro?

Jo jag har hittat hennes stam. men inte tikens namn

äldsta hunden jag hittar i hennes stam är 1899 den hunden heter 1899 Jörg von der Krone med bild

Dom har gått väldigt mycket på vinster från BSP i den stammen. Man ser massor avhundar där som vunnit där.

Lite av dom som finns med på faderns sida

1899.jpg

1899 Jörg von der Krone

1900-01.jpg

1900 - 1901 Hektor von Schwaben

1905.jpg

1905 Beowulf von Nahegau

1906-1907.jpg

1906 - 1907 Roland von Starkenburg

1909.jpg

1909 Hettel von der Uckermarkgen

1910.jpg

1910 Tell von Kriminalpolizei

Grattis till att du lyckades hitta så mycket info! :banana: Va kul med bilder på så gamla hundar och vilka måttliga bakbensvinklar de hade. :angel:

Kul grej och vilka fina bilder på gamlingarna! :bump: Syns stort släktskap med belgarna på de bilderna, är det ngn annan ras inkorsad i schäfern för att den skulle bli tyngre och grövre som i "bruksmallarna" eller är det bara överdrivet avelsarbete som gjort att många av dagens schäfrar ser ut som de gör?

Själv gillar jag den äldre typen av schäfer än klumparna man ser vingla omkring i utställningsringarna. :crazy:

Vet du, jag tror ingen av dina tyska vänner skulle ta illa upp om du frågade.

Förstod inte riktigt hur du menade, men bruksmalinoisen är vanligtvis väldigt liten :D

Nä, bruksmallen är ofta rätt krallig och med inslag av lite av varje då de kan ha halvhängande öron eller schäfermask + att många väger betydligt mer än enligt standarden. :crazy:

Nä, bruksmallen är ofta rätt krallig och med inslag av lite av varje då de kan ha halvhängande öron eller schäfermask + att många väger betydligt mer än enligt standarden. :crazy:

Undrar vilka mallar du träffat då. 90% av alla jag träffat/träffar är små, nästan för små. Och tunna.

Ställer samma fråga som dom två andra, vad har du träffat för (bruks)mallar??

Min tränare har en bruksmalle. Han är så nätt och fin att man tar honom för en tik. Likaså de andra bruksmallarna jag träffat, väldigt nätta och fina.

När jag var på Världsutställningen däremot... Såg en malle hane som var Över 70 cm hög och lika grov som en flodhäst!:crazy:
Resten ska vi inte ens tala om, den ena utsl. mallen var fulare än den andra.:cool:

(Sorry för OT)

Shit vilken spännande tråd!

Och så mycket information som ni (PIRU kanske mest framgångsrik?) har luskat fram!

Har egentligen inget intresse av schäfer, men denna tråd läste jag med spänning.

Hitler som djurvän. Ja, brukar vi inte alla säga att hundar är trofasta? Och var det inte delvis det han sökte (på MYCKET underliga vägar!) - trofasthet?

Tycker nog att kontakten mellan honom och Blondi (var det väl?) när de tittar ner över muren ser riktigt fin ut. Man kan riktigt föreställa sig hur de har en "tyst" konversation igång.

Cyaniden...tja kanske inte det mest skonsamma sättet...men på något sätt tycker jag ändå att det "stämmer".

/Syrsa

Hade jag aldrig trott.

Tell.
Hektor.
Hettell.
Roland.

Frågan är hur mycket jobb det skulle vara o göra ett släktträd ja När det finns så fin info på 2 siter :D

De fyra finns i min tösabit också, grymt roligt att sitta och kika på schäferlinjer. Förstår din förtjusning i det!
Vilka sidor är du inne och kikar på när du letar stammar?

Varför skulle jag skämta? Var tror du alla "mallar" som polisen och många bevakningsbolag har kommer ifrån som är dubbelt så stora som en malle ska vara? Jag har själv belgare oich har sett väldigt många fina mallar så de är ju inte så jättevanliga, men nog 17 finns det gott om tveksamma ex!

Varför skulle jag skämta? Var tror du alla "mallar" som polisen och många bevakningsbolag har kommer ifrån som är dubbelt så stora som en malle ska vara? Jag har själv belgare oich har sett väldigt många fina mallar så de är ju inte så jättevanliga, men nog 17 finns det gott om tveksamma ex!

Jag har Malle, alla vänner i min närhet samt stad kör malle. Mallen är väldigt vanlig här nere i Göteborg. Vet flera bruksuppfödare som tycker mallen blir mindre och mindre och inte håller måttet. Kanske beror lite på var man bor? För här nere är de flesta små.

här är mallarna också pyttesmå. visst händer det att man ser en och annan som ser ut att väga mer än 15 kg, men det är inte vanligt. de liknar mest beiga korthåriga border collies.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Som några här nog redan vet så är jag i sökandet efter en valp att lägga min träningsenergi på, nu när hundgubben här hemma börjar...
2
Svar
27
· Visningar
2 085
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: stintans
·
Träning Vad ska jag göra? nej nej nej det som inte får hända har hänt.. just nu.. de senaste veckorna.. hmm.. måste jag erkänna för att kanske...
2
Svar
29
· Visningar
2 409
Senast: linney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈