Hingstval 2008

Sv: Hingstval 2008

I år går märrarna till Super Arnie, Enjoy Lavec, Juliano Star och troligtvis Scarlet Knight. Min alldeles egna går till Gallant Baron.

Jag behöver hjälp.
Tips på hingstar som passar till ett Silver pine sto :)

kl. Får jag störa lite i tråden? :angel:

vad ska jag välja för hingst till min donna: shewiththestar
jag är högskolestuderande =inte mkt slantar att handla hingst för.

vill ha en hållbar hingst, mellan 1.55-160hög, kort rygg, bra hovar. lugn men alert. Stoet mitt är 1.64, märrig ibland, alldeles för lång rygg, 8 år. Som ung MKT lovande men ägaren körde sönder na.

fölisen ska bli travhäst, fungerar inte det så behåller jag den och försöker omskola om till distans, dressyr eller hopphäst.

Jag är HELT novis när det gäller bestäckning och hingstar, kan jag skynda mig att tillägga :angel:

..jag ska inte själv betäcka i år så jag är inte så väldigt uppdaterad på de nya gossarna som fått nådiga nicken på de senaste åren

Personligen gillar jag oxå travare som är i långsträckt modell,
det brukar finnas gott om plats för aktionen.
-Har hört att det är bättre att ha en häst m kort rygg till ridhästmodell? pga lättare ryggproblem?

:D

Travare bör ha långa ryggar , +10 är kanon :bow:

Varför det?

Jag tycker att ryggen ska vara kort, hästen ska vara ganska lång med längden ska sitta i en lång, liggande bog och långt kors (som inte får vara plant) inte i en lång rygg som oftast blir svag. Men det är ju tur att vi inte vill att de ska se likadana ut, skulle bli lite tråkigt på marknaden.

långa ryggar kanske var fel ord, långa hästar kanske är mera rätt, dessa hästar får ju oftast mer plats med aktionen, steglängden ökar osv, en kort häst slår ju på sig om den inte har en väldigt bred bakaktion ( som många travare inte har, inte bred nog iallafall)

J

:D

Travare bör ha långa ryggar , +10 är kanon :bow:

hrm. . . okej :). ja lång rygg har hon då iaf, lång rak rygg, knappt manke och täcken i strl 155. Anledningen till att jag vill ha lite kortare rygg är för att hon haft problem med ryggen, och i min hjärna så verkar kortare ryggar starkare, vet inte om jag är ute och cyklar när jag tänker så, men har fått det för mig.

Oj märkte att andra redan har kommenterat långa ryggar :P

Senast ändrad:

fast det är lite skillnad på trav o ridhästar, normala hästar är väl närmast sanningen om man ska säga nåt, men en lång häst är att föredra framför en kort.

starkaiserter.jpg

inte snyggaste bilden på henne, men den som bäst visar hur hennes rygg ser ut. det är hästen till höger alltså. . .

de andra bilderna ser man väl lite rygg av iaf. har ny dator och inga bra bilder på den ännu.

http://i202.photobucket.com/albums/aa313/Zsaras/starmindrebild.jpg
http://i202.photobucket.com/albums/aa313/Zsaras/starmindrevrbild.jpg
http://i202.photobucket.com/albums/aa313/Zsaras/starsadel.jpg

Hmm, jag tycker på den bilden som visas att hon inte har så lång rygg, hon har en lång manke och ett långt kors. själva ryggen är inte så lång

hrm. . . okej :). ja lång rygg har hon då iaf, lång rak rygg, knappt manke och täcken i strl 155. Anledningen till att jag vill ha lite kortare rygg är för att hon haft problem med ryggen, och i min hjärna så verkar kortare ryggar starkare, vet inte om jag är ute och cyklar när jag tänker så, men har fått det för mig.
I min värld tänker du helt rätt. Det finns såklart delade meningar i denna fråga. Jag föredrar hästar med kort rygg, rejäl manke och kors.

Liknande trådar

Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 096
Senast: Freazer
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: shebeen
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Pegasus63
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat