Hingsthantering

Sv: Hingsthantering

En kompis till mig har flera hingstar och hon tränar de hela tiden men särskilt inför premieringarna. Tar de till ridhus, ut bland andra/okända hästar av båda könen (vi är några stycken som ställer upp och leder/rider/what ever de inlånade hästarna). Hon har inga som helst problem med sina hingstar vid premieringarna, de är hur coola som helst. Och hon hyr in speciella "premierings-visare" med lång erfarenhet av att visa häst, just den dagen.
Hennes hingstar är inte "vildare" än hennes ston men så är de mycket hanterade och när det gäller hingstarna så kompromissar hon ALDRIG. Inget tjafs tillåts...
De går i hagarna intill stona och de står i samma stall som de, inte en enda "olycka" har skett på alla år...
Så man får nog många gånger den häst man förtjänar...;)

Zavaana skrev:
En kompis till mig har flera hingstar och hon tränar de hela tiden men särskilt inför premieringarna. Tar de till ridhus, ut bland andra/okända hästar av båda könen (vi är några stycken som ställer upp och leder/rider/what ever de inlånade hästarna). Hon har inga som helst problem med sina hingstar vid premieringarna, de är hur coola som helst. Och hon hyr in speciella "premierings-visare" med lång erfarenhet av att visa häst, just den dagen.
Hennes hingstar är inte "vildare" än hennes ston men så är de mycket hanterade och när det gäller hingstarna så kompromissar hon ALDRIG. Inget tjafs tillåts...
De går i hagarna intill stona och de står i samma stall som de, inte en enda "olycka" har skett på alla år...
Så man får nog många gånger den häst man förtjänar...;)

En stor eloge till henne :) hon gör så rätt. Lägger man ner den tiden som hon verkar göra så får man tillbaka det.

Mia_R skrev:
Kopplingen är att allt för många skaffar hingst utan att klara av att hantera dem. :smirk: Kommer samtliga som visas och inte passerar nålsögat att kastreras, eller kommer de att fortsätta vara ouppfostrade hingstar för att det är så "ballt" med hingst? :angel:
Jo, men det är lika många som skaffar ston eller valacker som inte klarar av att hantera dom. Visst förstår jag att det är kopplat med mer ansvar att ha hingst men dom är fortfarande hästar och inga monster. Och om man nu tycker om hingst och har kunskap och utrymme att ha dom så är det inge fel, tycker jag, att ha hingst för att dom är som du säger "balla". Man skaffar ju en viss typ av häst för att den tilltalar mig. Likväl som du skaffar ett russ, halvblod, tinker eller en annan ras så väljer man oftast också kön på hästen för att man vill ha sto, hingst eller valack. Själv tycker jag om hingstar. Och ska skaffa mig en för att jag tycker det är "ballt"...;) Har förstås både kunskap och plats för den....

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar