Hingsthantering

rostad

Trådstartare
Var på en hingst permiering. Hingstarna var helt vilda när de skulle vissa upp dem. Det var t om några som blev utvissade. Så de fick inte vissa hingsten.
Är det så få som kan handtera hingstar? Eller är det bara fel personer???

Sv: Hingsthantering

Grevagården. För ponnyer men det var vuxna personer som höll i dem.

Hmm, la märke till samma tendens när jag visade hingst på Gotland. Mest russ och shettisar som levde rövarn i ridhuset, undrar vad det kan bero på?

När jag var på prem med min shettis så var de stora ganska jobbiga medanns åringarna var helt livrädda. :D

En fundering. Kan det vara så att det fult att hantera en häst i dagens läge? Alltså riktigt få säga till om det skulle behövas, djuren är inte dummare än att de känner vad som är borta/hemma. Som sagt en fundering då jag inte sett detta som det talas om i denna tråd.

Tror det. Att inte de kan förstå att det är farligt om man nu skulle ha tappat en hingst. Men jag tror man får säga till. Det måste man ju få göra. hm..

Klart man får säga till, men hur många orkar med uttittningen efter en sådan grej.

Inte svårt. Om man åker för att titta på en hingst. Sen så får den inte vissas pga att den stegrar och håller på. Så domaren utvissar den. Körde också i flera timmar..

Så himla konstigt är det väl inte. Vi har hingst i stallet och han är snäll som ett lamm hemma, men när han kommer på travbanan är han värsta vilddjuret...

Det kanske var unga hingstar som inte är vana vid att vara ute också?

Tja bland kallbloden är det ju en del unga hingstar som aldrig varit borta och sett andra hingstar. Fast där brukar gubbsen få ordning på dom.
Värre är ju att se att många har mugg o kanske inte världens fräschaste hovar.
Kosta på o föda upp en hingst o sen schabbla bort möjligheten att få den godkänd genom ren klantighet tycker jag verkar som väldigt osmart.

Luff skrev:
Tja bland kallbloden är det ju en del unga hingstar som aldrig varit borta och sett andra hingstar. Fast där brukar gubbsen få ordning på dom.
Värre är ju att se att många har mugg o kanske inte världens fräschaste hovar.
Kosta på o föda upp en hingst o sen schabbla bort möjligheten att få den godkänd genom ren klantighet tycker jag verkar som väldigt osmart.
Tycker jag också. Det finns bara en hingstpremin på den rasen har jag för mig.. :angel:

Enligt väldigt många så är det inga problem med hingstar, de är ju "bara" en häst så det var väl kanske de som var på plats? :angel: Syftar på tråden om varför man behåller icke godkända hingstar. ;)

Mia_R skrev:
Enligt väldigt många så är det inga problem med hingstar, de är ju "bara" en häst så det var väl kanske de som var på plats? :angel: Syftar på tråden om varför man behåller icke godkända hingstar. ;)
Vad har det inlägget för koppling till den här tråden? Säg det på den tråden som det hör hemma på. Och dom som var där vill ju uppenbarligen få sina hingstar godkända.
Och vad är hingstar för något om dom inte är hästar?:confused:

Jag tror din fråga är väldigt svår att svara på utan att man var där...

Vi kan inte bedömma den men låt oss hoppas att du inte lyckades pricka in en hinsgtvisning med enbart hästar med psykiska problem...

Troligast var det ovana hingstägare och/eller ouppfostrade hästar.

Hörde talas om det - det var dåligt tränade hästar en del- och försök till människobetäckning m.m. :confused: :confused:

Kopplingen är att allt för många skaffar hingst utan att klara av att hantera dem. :smirk: Kommer samtliga som visas och inte passerar nålsögat att kastreras, eller kommer de att fortsätta vara ouppfostrade hingstar för att det är så "ballt" med hingst? :angel:

Åja många av de ohanterade är från gubbsen som fött upp otaligt antal hingstar - jag har sett både varmblodshingstar såväl som kallblod där det varit yster dans - men gubbsen brukar inte bry sig.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar