Hingstförslag önskas

Sv: Hingstförslag önskas

Ursäkta.. läste jag fel? Om Jannike West ridkonst vet jag inte mycket, men varför en man skulle rida en temperamentsfull och besvärlig häst bättre än en kvinna kan jag inte alls förstå.
(troligen är det av samma anledning som det är min sambo som renoverat hela huset och byggt stallet själv medan jag har kokat kaffe och lagat mat :idea:)
/U

Jag förstår vad du reagerar på, jag själv är en sån person som ytterst sällan har problem med nån häst. Men jag har ändå lite svårt för att tro att en häst som tex cornet obolensky skulle kunna bli tillräckligt foglig hos en kvinna. Generallisering javisst kan man tycka så, men jag tror att vi kvinnor oftast är fegare (läs smart ;) )för att ta oss just vad jag skulle vilja säga "vatten över huvudet". Vissa hästar behöver man ha en gen av kamikaze i sig för att ens våga komma nära o då håller iaf jag mig undan, fast jag aldrig under 20 år varken blivit biten eller sparkad o hanterat en stor mängd hästar.

När jag får möjlighet att välja hingst till mina ston så tänker jag mkt på temperament. All hopp eller dressyrförmåga i världen är ändå bortkastad om jag inte ens vågar kliva upp på min häst.

Många killar är ju faktikt för fega för att ens rida. De som vågar rida är nog de som är lite tuffare. Många tjejer rider, och dët finns en viss procent av dem som är tuffare än medelryttaren. Bara en liten reflektion.
Jag tycker att jag sett många kvinliga ryttare som fungerar aldeles utmärkt med temperament och nerv i sina hästar. återkommer

Jomen t ex Meredith är ju känd för att rida lugna och trygga hästar. Shutterfly är ju supertrygg jämfört med Cornet Obolensky. Eller inte...

Tror nog inte din teori håller, att rida känsliga och skarpa hästar har inte mycket med fysisk styrka att göra, utan mer med mod, hästkänsla och teknik. Och vilka hästar man passar med. Alla män är ju heller inte starkare än alla kvinnor, RBG t ex är ju verkligen ingen jätte.

Ok, jag känner mig faktiskt en smula motbevisad :) Men hur kommer de sig då att de är flest killar som rider i WC?? Har de bäst ekonomi, förutsättningar, eller är det för nåt annat?

Jag hade möte som började, och fick avsluta mitt i ett inlägg.. ;)

Min teori till att det finns fler killar i WC (% mot antal ryttare) är att de inte blir gravida och att de i många fall lättare byter ut sina hästar när de inte duger.
/U

Ok, jag känner mig faktiskt en smula motbevisad :) Men hur kommer de sig då att de är flest killar som rider i WC?? Har de bäst ekonomi, förutsättningar, eller är det för nåt annat?

Min teori är att det är det fåtal killar som börjar rida och fortsätter med det, är också det fåtal som har talang. Tjejer i all ära men många har inte känslan för att rida eller för hästen och slutar när kompisarna gör det. De började inte rida av rätt anledning från början helt enkelt.
Sedan som sponsor är det ju klart enklare att hitta just de duktiga killarna bland alla tjejer.
Dessutom som kille måste man nästan vara bra och intresserad för kunna stå emot kompisarnas glirningar. Ungefär som att dansa balett ;)

Min teori är att det är det fåtal killar som börjar rida och fortsätter med det, är också det fåtal som har talang. Tjejer i all ära men många har inte känslan för att rida eller för hästen och slutar när kompisarna gör det. De började inte rida av rätt anledning från början helt enkelt.
Sedan som sponsor är det ju klart enklare att hitta just de duktiga killarna bland alla tjejer.
Dessutom som kille måste man nästan vara bra och intresserad för kunna stå emot kompisarnas glirningar. Ungefär som att dansa balett ;)

Ska jag tolka de som att "dressyr"-"män" har de extra svårt?! :rofl:

De kanske kan vara att tjejer generellt är blygare så killar har lättare att få sponsorer. Men vi har o andra sidan charmen för de är ju faktiskt betydligt mer manliga chefer än kvinnliga..

Vill bara lägga till lite, till lite argument mot dig också;)

Kom du utanför Sverige så är ridning, framför allt inte på elitnivå något som tjejer ska syssla med... vilket gör att det är fler killar som stöttas för att ta sig hela vägen till toppen, vilket WC ju är... Även om det ändras mer och mer, och tjejerna som är uppe i toppen blir fler och fler, och bättre och bättre. Så ligger vi ju tyvärr fortfarande några år efter killarna i rutin där med, precis som i så många andra delar av samhället...

/Camilla

Delvis KL
Det faktiskt inte så väldigt länge sedan som det i Sverige inte var nästan några tjejer alls som höll på med hästar. Man behöver inte gå längre än till att det inte är så länge sedan som tjejer inte fick köra travhästar eller rida som proffs på galoppen. Ridningen har ju också sina rötter inom försvaret som även det varit stängt för tjejer ganska länge.
Ännu längre tillbaka så var det männen som häll på med hästarna (riktigt karl göra) och kvinnorna som skötte korna. Idag är det ju nästan tvärt om.

Det har du faktiskt rätt i, tänkte inte på det. Är själv i en av dom generationerna som växt upp med att ridsporten är en tjejsport. Men när jag tänker efter så var det dom "gamla kunniga gubbarna" som satt inne med den riktigt långa erfarenheten...

/Camilla

Öhhh åter till trådfrågan tack :D

Vad tror ni om Heartbeat till henne?

Nu står han inte på stationen men de levererar färsk varje dag och det kanske kan ha samma nivå som hingst tappad samma dag på stationen eller vad tror ni?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 936
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 221
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka