Hingstförslag önskas

Sv: Hingstförslag önskas

Jaguar Mail borde ju faktiskt kunna passa. Han är ju gammal nog att ha en del avkommor, om än de finns i frankrike. Kanske finns någon här som vet hur man kan söka resultat på dem?

Briar har väldigt mycket nerv, om du sorterar ut Camaro M på temperamentet så är nog inte Briar vad du söker heller. Om än jag kan tänka att ditt sto borde vara en utmärkt kandidat för dessa herrar då du beskriver det som att hon har ett bra temperament. Jag äger själv en Camaro, hon kan vara lite spänd, men hon har alltid levererat på tävling, från första gången hon startade. Jag har hört andra med Camaro-hästar säga det samma, så om man kan tåla att en häst är lite extra vaken och uppmärksam så kan man få en riktig tävlingsindivid.

Calido kunde ju vara ett alternativ om du hellre går direkt till källan.

Jag har inte slagit Camaro ur hågen än. Han finns fortfarande kvar som kandidat. Det jag funderar på är att jag har en bekant i min närhet som har ett lika lugnt och trevligt sto som mitt och alla hennes avkommor har varit ljuvliga utom Camaro avkomman som är en :devil:.

Jaguar Mail vet jag inte så mycket om faktiskt men i typ så borde han passa mitt sto. Någon som vet vad han lämnar?

Jaguaren har ingen snygg typ själv och kan nog därför inte räknas som typförbättare, men han lämnar stort mycket stort. Tror dessutom inte att han kommer att finnas tillgänglig i Sverige nästa år annat än på fryst.

När det gäller Haydn så hade han säkert passa mycket bra med allt utom storleken. Här finns en klar risk om att avkomman kan bli liten.

Visst fasen han försvinner ju. Då försvinner han från min lista också.

Vilken djungel det är..

Jag har för mig att Haydn själv var i överkant försiktig som tävlingshäst.

TS: Är alla FAI hingstar uteslutna? Om inte så kom jag att tänka på Crelido. De avkommor jag sett efter honom har varit välhoppande, okomplicerade och fina.

Men har Briar verkligen så mycket nerv egentligen ?

Jag har också alltid trott det, men jag har å andra sidan bara sett honom i tävlingskondition och då kändes han rätt "het i skallen".
Sen såg jag honom på avtackningen nu i Globen - och det var verkligen inte samma sak. Han var helt cool, lugn som en filbunke skulle jag vilja säga.

Jag vet ett par ryttare med Briar-avkommor som har fått jobba en del med sina hästar för att de ska koppla av på dressyrbanan och inte spänna sig. Inte så att de exploderat och farit och flygit, men de har blivit spända. Av de tre Briarhästar jag lärt känna lite bättre så skulle jag iofs också säga att de är väldigt bra på att hålla ihop sig, så att säga, de tappar inte koncepterna även om de blir rädda, men sitter man på känner man att hästen är som en fiolsträng. Så jag skulle säga vakna och uppmärksamma snarare än nerviga.

Inga mesproppar mentalt heller, vilket är super när hästen ska klara lite nya och svåra saker utan att balla ur, men kanske inte så bra om hästen kommer fram till att den är ballaste katten i stan och kan strunta i vad människan säger (typ töntiga saker som att man måste gå på fyra ben till hagen, eller att man inte får bocka och bralla som man vill när man rider ut). Jag har också upplevt att de har en enorm tilltro till människor, och är helsäkra på att folk vill dem väl och kommer kunna hjälpa om man hamnar i knipa.

Men går det inte att få färskt på Calido ?
I så fall hade väl han varit perfekt ?

Han såg väldigt fin ut men med det priset skulle jag inte våga använda honom på mitt sto då hon är rätt svår att få dräktig.

Vad tror ni om Aerline?

Vad tror ni om Aerline?
Först var jag lite avvaktande när det gäller honom. Men när jag fick lära känna en avkomma så ändrade jag uppfattning om honom.
MEN ett stort MEN det verkar inte som om han skulle vara rätt typ för ditt sto. De avkommor jag sett efter ston av den gamla modellen har alla haft en tendens till att bli lågställda och lika stoet i typen. Även om de har varit lite lättare än mamman.
Avel är ju åter igen ett lotteri så man vet ju inte vilka gener man drar. Men risken finns helt klart att du får samma typ på avkomman som på stoet med Aerline.

Jag tycker man ska kolla mer på Haydn, vi har en avkomma efter honom i stallet som faktiskt är till salu, men mamman till det fölet är precis lika dan som ditt sto och det verkar som att han kommer kunna gå långt, han har fina gångårter och hoppar jätte bra för att vara 6 månader. Kolla på Haydn helt klart. Är riktigt glad över att ägaren till stoet valde honom, önskar bara jag hade råd att köpa honom.

Vad tror ni om Aerline?
Jag är nog inte rätt person att rekommendera hingst, men har ett sto som är lite lik din i typen. Ingen av hennes tre avkommor är lågställd som hon själv (utan är mer normal-benta). Avkomman e Aerline är ganska grov men välproportionerlig. Kanske att avkomman kan bli en rejäl bit med ditt sto. (Förutsatt att vill ha en ädlare avkomma.)

Aerline är väl efter Cortez? Han är inte direkt smäcker själv, och Cortezblodet kan ofta ge långa ryggar.

Nu blir jag säkert nedskjuten, men de avkommor jag sett och provridit efter Aerline H har inte imponerat med sin hoppförmåga ( dock trevlig ridbarhet). Skulle inte kalla honom för en förädlare.

Nu har jag surfat runt efter bilder på Aerline avkommor och det är nog som ni skriver inte riktigt rätt hingst. blev bara så imponerad av en avkomma jag såg i höstas på kvaliten som såg helt ljuvlig ut och hade en ridbarhet som var helt underbar och hoppade fantastiskt :love: men den avkomman såg inte alls ut som de jag hittade nu.

Jag använde ett lite liknade sto som Du förra året, lite grövre i typen och lite lågställd, men annars med bra kvaliteér då hon fick 40 poäng ext som 4 åring. För att komplettera hennes svagheter föll valet på Last Liberty, som enligt mig hade bra hals och var av smäckrare modell. Jag fick ett stoföl i somras som jag hittills är nöjd med, hon blev klass 1 på fölvisning med 8 rakt igenom förutom trav, där hon fick en 6:a. Hon använde i stort sett bara galopp o skritt så det var inte konstigt att hon inte fick mer där, tror att hon åtminstone får en 7:a senare i livet. Hon är av bra modell med en bra hals. Orädd och tuff på ett positivt sätt. Jag hade kunnat tänka mig att göra om den kombinationen. Att han blev upphöjd till A iår med var ju glädjande :)

Du kanske skulle ta och kolla in Last Liberty på Heliotrops hemsida?

Någon som har ett bra hingst tips som ger litet men som ändå vasst? Har fått förslag på Saint Amour men vill gärna ha flera. Jag har ett sto E:Polany (Polydor) UE: Frülingstraum(Früling) på ca 173 och den normalgrova modellen och perfekt psyke så behöver nått som ger lite mer aktion i det hela ^^

Ingen som tänkt på familjen Wests hingstar? Deras hingstar är ju alla (jag gillar dock inte A-dur, mest pga andante som är så ful) väldigt moderna i typen, med superduperstammar. Och eftersom jannike rider dem kan de ju inte vara för temperamentsfulla, vill hävda att tjejer inte i så många fall klarar av de allra mest besvärliga hästarna.

Sen undrar jag vad du ska ha avkomman till, du säger att din häst med lätthet tar sig över 120, men att du sen fegar ur, vill du då ha en superduper hopphäst att sälja, eller vill du ha en trevlig allroundhäst åt dig själv? Hur tänker du?

Vad sägs om Nobel? Där har du en dubbeltalang av god modell med mycket trevligt psyke.

Ingen som tänkt på familjen Wests hingstar? Deras hingstar är ju alla (jag gillar dock inte A-dur, mest pga andante som är så ful) väldigt moderna i typen, med superduperstammar. Och eftersom jannike rider dem kan de ju inte vara för temperamentsfulla, vill hävda att tjejer inte i så många fall klarar av de allra mest besvärliga hästarna.

Sen undrar jag vad du ska ha avkomman till, du säger att din häst med lätthet tar sig över 120, men att du sen fegar ur, vill du då ha en superduper hopphäst att sälja, eller vill du ha en trevlig allroundhäst åt dig själv? Hur tänker du?

Ursäkta.. läste jag fel? Om Jannike West ridkonst vet jag inte mycket, men varför en man skulle rida en temperamentsfull och besvärlig häst bättre än en kvinna kan jag inte alls förstå.
(troligen är det av samma anledning som det är min sambo som renoverat hela huset och byggt stallet själv medan jag har kokat kaffe och lagat mat :idea:)
/U

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 936
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 221
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka