Hingsten warsteiner

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blobas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingsten warsteiner

Flirt flirt.

Jag tänker inte förringa din erfarenhet. I min värld kan dock smärta ta sig flera uttryck.

Käbbel i hagen tycker jag att det är, där det är oklart vem som skall betsämma, där hästarna ligger nära varandra i rang.
Käbbel kan också vara beroende på ett antal steressorer, som hästen hanterar genom ilska eller tereotypier..

Jag har försökt lära mig hästhantering av gamla härkarlar
(då jag har utbidlning på häst har jag kunnat styra den lite)

De resonerar inte så som man görinom ridsporten, att arbetshästar uppför sig på ett annat sätt, har mer med Hanteringen att göra än rasen. Det sluter jag mig till dåmina halvblod inte beter sig annorlunda än kallbloden. Trots prestationsstam.

Med detta menar jag inte att jag är bättre än dig - jag menar bara att det står alltid mer kunskap att finna.

Nu skall jag kolla hur ditt första inlägg ser ut, de flesta brukar ju smyga igång här....

Intressant resonemang i en tråd som varit igång så länge. Vi, min familj, har en avkomma efter Warsteiner som idag är 7 år. Mycket trevlig häst, stor och vacker, men hon har ett känsligt temperament, vilket inte måste härstamma från Warsteiner, men det går heller inte att utesluta att det till viss del även kommer därifrån.

Hon beter sig lite som det ni beskrivit ovan, alltså får för sig att det finns farligheter och är då svårövertalad och svårmotiverad. Är också mycket känslig om du som ryttare blir för hård/stum i din ridning och kan då reagera med lite studs eller istadighet. Hon behöver således en lugn och rutinerad ryttare som vet att leta felen hos sig själv och inte hos hästen. Där tror jag att Warsteiner nedärvt en del. Vi två andra avkommor efter samma sto och som inte reagerar på samma sätt, även fall de också är känsliga.

Men det jag beskriver är ju också att hänvisa till hästvett och utveckling av kunskaper då man ju möter på en del i livet med dessa djur...:angel: Så frågan är ju om man kan generalisera beteenden till vad hingstar nedärver eller inte, eftersom det beror på så många yttre omständigheter....:confused:

TBSB skrev:
Men det jag beskriver är ju också att hänvisa till hästvett och utveckling av kunskaper då man ju möter på en del i livet med dessa djur...:angel: Så frågan är ju om man kan generalisera beteenden till vad hingstar nedärver eller inte, eftersom det beror på så många yttre omständigheter....:confused:

Det var bra sagt tycker jag.

Det är väldigt lätt för en hingst att få en stämpel på sig.
Denna stämpel är ju ofta kommen av subjektiva erfarenheter och är sällan särskilt "vetenskaplig"

Men så gott som omöjlig att tvätta bort.

Kan ju tillägga att jag har en häst e. Royal Olymp (Rohdiamant - Florestan):angel:

Och de är väldigt lika i temperamentet.........

Susan skrev:
Flirt flirt.

Jag tänker inte förringa din erfarenhet. I min värld kan dock smärta ta sig flera uttryck.

Käbbel i hagen tycker jag att det är, där det är oklart vem som skall betsämma, där hästarna ligger nära varandra i rang.
Käbbel kan också vara beroende på ett antal steressorer, som hästen hanterar genom ilska eller tereotypier..

Jag har försökt lära mig hästhantering av gamla härkarlar
(då jag har utbidlning på häst har jag kunnat styra den lite)

De resonerar inte så som man görinom ridsporten, att arbetshästar uppför sig på ett annat sätt, har mer med Hanteringen att göra än rasen. Det sluter jag mig till dåmina halvblod inte beter sig annorlunda än kallbloden. Trots prestationsstam.

Med detta menar jag inte att jag är bättre än dig - jag menar bara att det står alltid mer kunskap att finna.

Nu skall jag kolla hur ditt första inlägg ser ut, de flesta brukar ju smyga igång här....

Men de gamla hästkarlarna - har de verkligen träffat alla sorters hästar? För jag skulle nog säga att det finns skillnader mellan olika raser - fjordningar är generellt mindre känsliga än fullblod, exempelvis.

Det är klart det är svårt att generalisera, men det är väl ingen som tvivlar på att det finns några ärftliga komponenter i beteendet? Även om det såklart är mycket miljöberoende också? Men med tanke på vad som presenterats i den här tråden, så kan man väl ändå hävda att Warsteiner kan ge lite svårt temperament, även om det såklart inte alltid blir så.

En Nordis är misnt lika känslig som ett fullblod.

Me ditt inlägg så har du satt en stämpel på hingsten.

det är din högst privata sammanfattning.
Vi har två inlägg ( varav ett är från en användare som bara gjort två inlägg öht på buke :angel: )- som är helt eniga.
Vi har ett som till viss del stödjer detta, men som också är lite mer sansad.

och så har vi ett gäng (orkar inte räkna men de är fler som säger bä än bu)
som säger världens snällaste..........
Jag tycker din slutsats är förhastad, och inte särskilt väl grundad.

vi är alla "inte mer än människor" så vi skvallrar lite ibland.
men när det skvallras offenligt så får det större konsekvenser.

Eftersom vi inte med någon som hellst statistisk säkerhet kan säga att den och den egenskapen kommer från en viss hingst, så anser jag det bättre att fria än fälla.

det kan ju vara eg egenskap som slumrat i några led, och sedan poppat upp.
Den egenskapen kan ju lika väl på mammans sida även om hon inte är sådan (genetik :smirk:)

vem som har rätt eller fel spelar mig ingen roll, men tänk vad tråkigt det kan bli för en hingstägare när skvalelrtåget går.
och det är ju ofta oförskyllt.

TRO INTE ALL DET DU HÖR

DÖM INTE ALLT DET DU SER

SÄG INTE ALLT DET DU TROR DU VET....

Senast ändrad:

Intressant tråd, har inte hittat den förrän nu. Tänker jag kan bidra lite, eftersom jag har en valack e. Warsteiner. Vad jag förstår är han en ganska "typisk" avkomma, fux till att börja med..

Jag har haft min valack sedan han var 3 år, han är idag 6 år. Det är en helt underbar häst, men lite speciell. Hans mamma är elitpremierad och har gett flera bra hoppavkommor. Jag vet att mamman gett en hel del "nerviga" hästar, vilket jag tror att även min häst ärvt från henne, men kanske också från sin pappa. Han är för övrigt väldigt känslig och kräver en ryttare som är lugn, avslappnad och bestämd. Han är inte speciellt modig, men går bra med en modig ryttare! Vi har i princip alltid ridit ut själva och det är aldrig några problem att göra saker på egen hand, men det går inte med alla ryttare... En lugn ryttare är ett måste för att min häst ska vara avslappnad i ridningen och gå framåt... Han hoppar lika gärna som han går ett dressyrpass. Gillar att komma ut i naturen, kan vara spänd vissa dagar men drar aldrig iväg, lyssnar alltid!

För övrigt är han lättlärd, har en naturligt fin form, är känslig, lyhörd och mycket arbetsvillig. Vet inte om detta kan hänföras till hingsten, men just känsligheten är väl ett sådant drag...

Min häst var enormt lätt att rida in, men har varit lite svåhanterad i övrigt. Han är uppfödd på lösdrift och var inte mycket hanterad då jag köpte honom, så jag har hänfört våra "problem" i hanteringen till det. Idag är han dock hur snäll och "väluppfostrad" som helst och kanontrevlig att rida!! Otroligt social och aldrig sur eller tjurig.

Hovarna har jag aldrig haft problem med och då har han två vita fötter. Han gick barfota länge.

Jag har en kompis som också haft en valack e. Warsteiner. Helt olik min häst i temperamentet (lugn och stillsam, ej känslig), och i kroppsbyggnad, men ett lika vacker huvud vilket jag hört sägas är typiskt för Warsteiner avkommor! Denna häst var heller inte lika framåt, men mycket arbetsvillig, och otroligt trevlig att ha att göra med.

Susan skrev:
En Nordis är misnt lika känslig som ett fullblod.

Vem har pratat om nordsvenskar? Jag sa att fjordhästar generellt är mindre känsliga än fullblod. Eller menar du att det inte finns någon skillnad i temperament mellan olika raser? :confused:

Me ditt inlägg så har du satt en stämpel på hingsten.

Har jag? Vad då för stämpel? Och varför är det så hemskt att säga att en häst KAN GE olika dåliga egenskaper, bland många bra?

det är din högst privata sammanfattning.
Vi har två inlägg ( varav ett är från en användare som bara gjort två inlägg öht på buke :angel: )- som är helt eniga.
Vi har ett som till viss del stödjer detta, men som också är lite mer sansad.

Och därför sa jag: vi kan se att Warsteiner KAN GE ett svårt temperament. Det har ju bevisligen hänt? Inte brukar ge, eller ger alltid, utan KAN GE. Förklara igen varför det är fel?

och så har vi ett gäng (orkar inte räkna men de är fler som säger bä än bu)
som säger världens snällaste..........
Jag tycker din slutsats är förhastad, och inte särskilt väl grundad.

Slutsatsen att W KAN GE svåra hästar? På vilket sätt är det förhastat? Att det finns många snälla avkommor bevisar ju inte att alla är det. Det är ju inte så att en hingst antingen ger BARA snälla eller BARA svåra hästar. I W's fall så verkar det ju som om han OFTAST ger snälla avkommor, men också KAN GE svåra avkommor. Om man ska döma av den här tråden.

vi är alla "inte mer än människor" så vi skvallrar lite ibland.
men när det skvallras offenligt så får det större konsekvenser.

Eftersom vi inte med någon som hellst statistisk säkerhet kan säga att den och den egenskapen kommer från en viss hingst, så anser jag det bättre att fria än fälla.

Får det verkligen såna konsekvenser? Jag tror att du gravt överskattar Bukes betydelse. Dessutom har ingen sagt att W alltid lämnar knepigt, bara att han KAN göra det. En väsentlig skillnad.

det kan ju vara eg egenskap som slumrat i några led, och sedan poppat upp.
Den egenskapen kan ju lika väl på mammans sida även om hon inte är sådan (genetik :smirk:)

vem som har rätt eller fel spelar mig ingen roll, men tänk vad tråkigt det kan bli för en hingstägare när skvalelrtåget går.
och det är ju ofta oförskyllt.

TRO INTE ALL DET DU HÖR

DÖM INTE ALLT DET DU SER

SÄG INTE ALLT DET DU TROR DU VET....

Men snälla, vad du tar i. Det är väl ingen som har sagt att vi nu har den absoluta sanningen om W's nedärvning? Bara att vi i flera fall kunnat se att han lämnat ett temperament som är lite knepigt. Och i ännu fler fall har det inte blivit så. Baserat då på denna diskussion - tror du inte folk som läser detta har vett att skilja mellan vetenskaplig sanning baserat på ett fullgott statistiskt underlag och åsikter på ett diskussionsforum. Jag tycker du dumförklarar oss andra här på forumet om du inte tror att andra än du kan se den skillnaden.:mad:

*kl*
Har även jag en valack efter Warsteiner. Han är en typisk warsteinerhäst! Vackert huvud, fux, lite grövre häst.
bild: http://pets.webshots.com/photo/1225544450054098277VJDNAB
4631932.jpg

9 år gammal iår, köpte honom som problemhäst (han var en bockmaskin, otroligt tittig och istadig). Förra ägaren var villig att nästan ge bort honom.

Jag älskar honom över allt annat, tycker det är en underbar häst med stor utstrålning och personlighet.
Visst har det funnits dagar han inte varit ridbar. Han är otroligt känslig, väldigt lyhörd och kan vara ganska envis.

Dressyr tycker han är jättetrist. Han är dock ganska rörlig och trevlig i dressyren.
Han hoppar jättebra med bra teknik, modig och orädd, har tränat terräng med honom och han är kanonfin där! :love:

Vill faktiskt påstå att Warsteiner nedärver ett visst temperament, det gör han. Oftast "svåra" och känsliga hästar.
Hade en till avkomma i samma stall, han var också väldigt känslig.
Tycker inte det är ngt negativt att han nedärver ett det här temperamentet. Det blir ju inga nybörjarhästar, snarare tävlingshästar.

Senast ändrad:

*kl*
Jag kan inte annat än förundaras över alla dessa in- och utlägg om hingstars nedärvning.
Det är minst 6 individer som påverkar; far, farfar, morfar, mor, morfar och mormor.
Man kan inte uttala sig om en hingst nedärver si eller så utan att först och främst känna till stammen.
Man bör ha personlig erfarenhet av fler en 2-3 st.
Detta bör man känna till innan man betäcker, och inte bara följa flocken om vad som är mest poppis för tillfället.

Weltmeyers styrka är tyvärr inte tempramentet. Utan kapabla S klass hästar under skickliga ryttare.
Roumadour II styrka är ridbarhet en lagom portion nerv.
Flamingos styrka mkt snälla och okomplicerade avkommor.

I ena tråden gnälls det över att vi måste få in bättre hingstar från Tyskland, i nästa gnälls det för att man inte klarar av att rida det.

Du har rätt, klart det beror på många faktorer. :) Det jag menade på var att det i tråden lät som det var något negativt att avkommorna blev såhär, vilket jag inte håller med om. Visst har jag bara sett några stycken avkommor, men jag har pratat med många och de flesta avkommor verkar bli på det här sättet. Det är väl ungefär samma som att visst, Cortez-avkommor hoppar inte alltid bra, men de flesta gör faktiskt det.
Sen är det ju mycket annat som spelar in, min hästs mor var enl. uppfödaren lika tokig hon med.

Edit: oj, såg nu att inlägget inte var direkt menat till mig..

Senast ändrad:

Vi har ett sto e. Warsteiner -01. Hon är jätte lätt att hantera.
Världens snällaste men hon kan bli lite för glad och stirrig när man är ute och rider.
Hon blir lätt rädd och stirrrar upp sig, kan sticka några meter men det går att lugna ner henne och hon ger sig ganska lätt.
Hon tycker om att jobba och är oftast på bra humör!

Vi hade en valack efter Warsteiner tidigare han var jätte snäll och go. Bråkade aldrig hos oss! Vi sålde han när han var 3 (ca ett halv år sen nu är han 4år).
På nya stället han kom till började han testa och bockade mm.
Men han är ju en unghäst. Så det ska han ju göra!

Jag skulle rekommendera Warsteiner! :rofl:

Min häst är också otroligt lättahanterlig på marken. Annars hade jag nog inte köpt honom. Lastar honom själv osv.
En gång när jag hade varit ute och ridit, hade syrran med sig två stycken ungar på 2-3 år som blev jätteeeeglada över att se en häst!
De spran fram till min pålle, kastade sig runt hans framben och kramade honom.. :o :eek: :rofl: Kan säga att jag blev lite nervös då, men hästen rörde inte en fena. :D
Skulle kunna låta vem som helst sköta om honom och så, ridningen är däremot lite mer tveksam eftersom i princip alla som ridit på honom har åkt i backen.
Senaste året har han blivit otroligt mycket bättre, min mamma har ridit honom (Fast hon åkte tyvärr i backen :o ) och även pojkvän som ridit en gång tidigare i sitt liv har skrittat och travat på honom utan problem.

Är jättenöjd med den här hästen, en häst med större utstrålning och personlighet får man leta efter!

Låter precis som Ciara! :)
Världens lugnaste och snällaste men pigg och busig att rida!
Hur gammal är din häst? Hur länge har du haft honom?

Såg bilden på din häst han är väldigt lik den valacken vi sålde efter Warsteiner. Om bläsen hade varit likadan skulle jag trott att det var han.
Min 6 åring har varit väldigt snäll att rida in om jag jämför med andra unghästar. Men nu har hon kommit i någon trots ålder.... :( Rädd för allt hon inte varit rädd för tidigare och vill hellst galoppera hela tiden.
:rofl: Busig!
Har din lugnat ner sig nu om du jämför med när han var 6år?

Såg bilden på din häst han är väldigt lik den valacken vi sålde efter Warsteiner. Om bläsen hade varit likadan skulle jag trott att det var han.
Min 6 åring har varit väldigt snäll att rida in om jag jämför med andra unghästar. Men nu har hon kommit i någon trots ålder.... :( Rädd för allt hon inte varit rädd för tidigare och vill hellst galoppera hela tiden.
:rofl: Busig!
Har din lugnat ner sig nu om du jämför med när han var 6år?

Har du någon bild på hästen ni sålde?
Jo han har lugnat ner sig en hel del. Inte alls lika bockig och "jävlig". Det märks ju att han blivit äldre. Dock sitter en del kvar, men nu bockar han mest bara om han tycker det är roligt, förut gjorde han det mest hela tiden... Han gick knappt att rida ut på heller, iofs rider jag bara ut ensam eftersom han blir så uppjagad när andra är med.. Blir rodeohäst då... Ensam går det jättebra!
När jag nyligen köpt honom skulle syrran rida en Lb dressyr, i första galoppen bockade han av henne, på dressyrbanan!!! Hon fick sitta upp igen och han bockad av henne en gång till, hehe..
Nuförtiden är han from som ett lamm i dressyren, nästan för from.. :cool:

Jag är ganska kass på datorer. :(
Vet ej hur man lägger upp bilder på denna sidan...
Om jag får din E-mail så kan jag bifoga bilder på mailen på båda Warsteiner hästarna. Det vet jag att jag klarar! :idea:

Har en 6-åring efter Warsteiner.
Hon var väldigt lätt att rida in och lära sig nya saker. Hoppning gillar hon skarpt. Men hon ser lite monster överallt när man är ute och rider själv. Ibland brukar hon gräva ner hovarna och vägra röra sig en millimeter. Åsnan är hennes andra namn. Men jag tycker det blir mer och mer sällan det händer. Annars är hon jättesnäll och hon verkar ha mycket i huvudet.

th_Polara.jpg

Här är hon, efter lite möda att klura ut hur man lägger in bilder.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 450
Senast: Nikan
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka