Sv: Hingsten warsteiner
Gammal tråd, men ganska tänkvärt inlägg. (Sökte på Warsteiner och så dök tråden upp.. mycket intressant läsning)
Vi importerar ju dyra ädla droppar, och jag kan väl tänka mig att ingen hade reagerat om någon hade valt att lägga importerad sperma från en hingst med liknande stam. Kanske hade matchningen varit mer utvald eftersom det hade blivit lite dyrare?
Hur är det, är vi överlag hemmablinda och missar vad vi faktiskt har tillgång till? Är vi så bortskämda över våra godmodiga hästar så att dessa hästar blir för svåra för oss? Inte för att alla är godmodiga, men många "äldre" SWB som jag har träffat är otroligt okomplicerade.. (och frågan är om mitt Hubertussto inte är den mest okomplicerade av dem alla? Jag är så bortskämd ).
kopierar sammanfattningen som jag tycker är riktigt bra:
om jag nu väljer en hingst som enligt beskrivningen lämnar (får jag rätt på % tro?):
50% skarpa och kapabla S klass hästar under skickliga ryttare.
25% ridbarhet en lagom portion nerv.
12,5% mkt snälla och okomplicerade avkommor.(varav 50% är Urbino)
så kan det kanske ligga något i att det mest logiska är att fundera lite vilket sto man lägger denna på.
Kanske var det lite blandade ston i början, hingsten är ju riktigt snygg, fick fina poäng, kända namn i stamtavlan, är lätt tillgänglig etc...
Bara lite spridda tankar. Kanske att man inte behöver vara mer rädd för honom än någon annan Weltmeyer-son?
/U
*kl*
Jag kan inte annat än förundaras över alla dessa in- och utlägg om hingstars nedärvning.
Det är minst 6 individer som påverkar; far, farfar, morfar, mor, morfar och mormor.
Man kan inte uttala sig om en hingst nedärver si eller så utan att först och främst känna till stammen.
Man bör ha personlig erfarenhet av fler en 2-3 st.
Detta bör man känna till innan man betäcker, och inte bara följa flocken om vad som är mest poppis för tillfället.
Weltmeyers styrka är tyvärr inte tempramentet. Utan kapabla S klass hästar under skickliga ryttare.
Roumadour II styrka är ridbarhet en lagom portion nerv.
Flamingos styrka mkt snälla och okomplicerade avkommor.
I ena tråden gnälls det över att vi måste få in bättre hingstar från Tyskland, i nästa gnälls det för att man inte klarar av att rida det.
Gammal tråd, men ganska tänkvärt inlägg. (Sökte på Warsteiner och så dök tråden upp.. mycket intressant läsning)
Vi importerar ju dyra ädla droppar, och jag kan väl tänka mig att ingen hade reagerat om någon hade valt att lägga importerad sperma från en hingst med liknande stam. Kanske hade matchningen varit mer utvald eftersom det hade blivit lite dyrare?
Hur är det, är vi överlag hemmablinda och missar vad vi faktiskt har tillgång till? Är vi så bortskämda över våra godmodiga hästar så att dessa hästar blir för svåra för oss? Inte för att alla är godmodiga, men många "äldre" SWB som jag har träffat är otroligt okomplicerade.. (och frågan är om mitt Hubertussto inte är den mest okomplicerade av dem alla? Jag är så bortskämd ).
kopierar sammanfattningen som jag tycker är riktigt bra:
Weltmeyers styrka är tyvärr inte tempramentet. Utan kapabla S klass hästar under skickliga ryttare.
Roumadour II styrka är ridbarhet en lagom portion nerv.
Flamingos styrka mkt snälla och okomplicerade avkommor.
om jag nu väljer en hingst som enligt beskrivningen lämnar (får jag rätt på % tro?):
50% skarpa och kapabla S klass hästar under skickliga ryttare.
25% ridbarhet en lagom portion nerv.
12,5% mkt snälla och okomplicerade avkommor.(varav 50% är Urbino)
så kan det kanske ligga något i att det mest logiska är att fundera lite vilket sto man lägger denna på.
Kanske var det lite blandade ston i början, hingsten är ju riktigt snygg, fick fina poäng, kända namn i stamtavlan, är lätt tillgänglig etc...
Bara lite spridda tankar. Kanske att man inte behöver vara mer rädd för honom än någon annan Weltmeyer-son?
/U