Hingsten warsteiner

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blobas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingsten warsteiner

*kl*
Jag kan inte annat än förundaras över alla dessa in- och utlägg om hingstars nedärvning.
Det är minst 6 individer som påverkar; far, farfar, morfar, mor, morfar och mormor.
Man kan inte uttala sig om en hingst nedärver si eller så utan att först och främst känna till stammen.
Man bör ha personlig erfarenhet av fler en 2-3 st.
Detta bör man känna till innan man betäcker, och inte bara följa flocken om vad som är mest poppis för tillfället.

Weltmeyers styrka är tyvärr inte tempramentet. Utan kapabla S klass hästar under skickliga ryttare.
Roumadour II styrka är ridbarhet en lagom portion nerv.
Flamingos styrka mkt snälla och okomplicerade avkommor.

I ena tråden gnälls det över att vi måste få in bättre hingstar från Tyskland, i nästa gnälls det för att man inte klarar av att rida det.

Gammal tråd, men ganska tänkvärt inlägg. (Sökte på Warsteiner och så dök tråden upp.. mycket intressant läsning)

Vi importerar ju dyra ädla droppar, och jag kan väl tänka mig att ingen hade reagerat om någon hade valt att lägga importerad sperma från en hingst med liknande stam. Kanske hade matchningen varit mer utvald eftersom det hade blivit lite dyrare?

Hur är det, är vi överlag hemmablinda och missar vad vi faktiskt har tillgång till? Är vi så bortskämda över våra godmodiga hästar så att dessa hästar blir för svåra för oss? Inte för att alla är godmodiga, men många "äldre" SWB som jag har träffat är otroligt okomplicerade.. (och frågan är om mitt Hubertussto inte är den mest okomplicerade av dem alla? Jag är så bortskämd :love: ;)).

kopierar sammanfattningen som jag tycker är riktigt bra:
Weltmeyers styrka är tyvärr inte tempramentet. Utan kapabla S klass hästar under skickliga ryttare.
Roumadour II styrka är ridbarhet en lagom portion nerv.
Flamingos styrka mkt snälla och okomplicerade avkommor.

om jag nu väljer en hingst som enligt beskrivningen lämnar (får jag rätt på % tro?):
50% skarpa och kapabla S klass hästar under skickliga ryttare.
25% ridbarhet en lagom portion nerv.
12,5% mkt snälla och okomplicerade avkommor.(varav 50% är Urbino)

så kan det kanske ligga något i att det mest logiska är att fundera lite vilket sto man lägger denna på.
Kanske var det lite blandade ston i början, hingsten är ju riktigt snygg, fick fina poäng, kända namn i stamtavlan, är lätt tillgänglig etc...

Bara lite spridda tankar. Kanske att man inte behöver vara mer rädd för honom än någon annan Weltmeyer-son?

/U

Tja, jag bytte ras, som halvfet, medelålders medioker ryttare vågade jag inte längre rida höghus med en massa nerver som dessutom var skadade jämt pga den klena konstruktionen. Jag köpte en welsh cob i stället och är förträffligt nöjd. Barndomens snälla gamla halvblod på ridskolan var dock helt underbara, men är ett minne blott idag. Jag kommer aldrig mer ha ett halvblod, jag tänker inte riskera livet som hobbyryttare. SWB:s avelsmål är ju dessutom att avla fram en sporthäst, och det är ju jättebra för dem tävlar. Vi andra får nog söka oss till andra raser.

12,5% mkt snälla och okomplicerade avkommor.(varav 50% är Urbino)
/U
Jag somsjälv har världen mest okomplicerade sto efter Warsteiner måst få säga att Urbino och okomplicerad kanske inte är två saker som hör hemma samma mening ;)
Mer komplexa hästar än som han lämnade har sällan träffat på. Ofta små rörliga fina hästar men med en vilja av stål att få göra vad de själv ville. :D

Jag somsjälv har världen mest okomplicerade sto efter Warsteiner måst få säga att Urbino och okomplicerad kanske inte är två saker som hör hemma samma mening ;)
Mer komplexa hästar än som han lämnade har sällan träffat på. Ofta små rörliga fina hästar men med en vilja av stål att få göra vad de själv ville. :D

Hmm.. jag ser att jag var otydlig, jag menade med min lilla parantes att det kanske fanns lite spöken bakom den lugna fasaden på Flamingo.. Mitt intryck av de Urbinosar jag har träffat är att de är vackra, kapabla, känsliga, energiska som letar spöken och ofta är små..
/U

förresten, det där Warsteinerstoet ser riktigt trevlig ut på bilden, kul med Hertigen så nära. Vad har du för planer när det gäller hingstval?
/U

förresten, det där Warsteinerstoet ser riktigt trevlig ut på bilden, kul med Hertigen så nära. Vad har du för planer när det gäller hingstval?
/U

Man kan väl säga att dom är väldigt svävande.....men det ska bli en multihingst som kanske kan reducera höjden lite på avkomman. Hon är själv 174 så jag vågar t ex inte ge mig på Briar och Okenaos. Hon kommer ju från ett möderne som egentligen ger mest hopp och har då en multi far själv. Så det blir något liknade om jag kan hitta det.
Favoriten Lamborughini borde kunna passa henne men jag har ju ganska fullt med sådana just nu i stallet ;). Så det blir nog inte bestämt något direkt innan 2010 års bruksprov är klara.

Man kan väl säga att dom är väldigt svävande.....men det ska bli en multihingst som kanske kan reducera höjden lite på avkomman. Hon är själv 174 så jag vågar t ex inte ge mig på Briar och Okenaos. Hon kommer ju från ett möderne som egentligen ger mest hopp och har då en multi far själv. Så det blir något liknade om jag kan hitta det.
Favoriten Lamborughini borde kunna passa henne men jag har ju ganska fullt med sådana just nu i stallet ;). Så det blir nog inte bestämt något direkt innan 2010 års bruksprov är klara.

Det är ju en stund kvar innan du ska betäcka, du är nog inte ensam om att inte ha bestämt dig än ;).
Uppfödarna verkar ju ha upptäckt Lambo, har ryttarna/köparna upptäckt honom än förresten?
Skulle jag betäcka mitt stora sto så hade Flash Dancer varit en av kandidaterna.. Vad tror du om honom till ditt sto?
/U

*kl*

Har fotat två Warsteiner-avkommor:

29232401.jpg

29232402.jpg

f 1998, ue Cortez 679-Chagall 455
Placerad Svår hoppning. En 10:a på den ridna galoppen på kvalitetsbedömningen.

29192535.jpg

29192538.jpg

f 2002, ue Trofé 703-Napoleon 625
En 9:a på typen på treårstesten.

Fastnade lite för denna hästen, otroligt ädel och vacker i mina ögon!:love:

Jag hade en Warsteiner - Hertigen

otroligt snäll lugn och okomplicerad tom som unghäst. den kallades "hunden" för den följde som en hund och fick beröm på sjukhus osv för att den var så lätthanterlig.

Den hade tyvärr en nackskada efter att ha gått omkull som bebis. Och med tanke på att det gjorde ont på slutet så är det ett under hur snäll och bussig den var
jag saknar den fortfarande
Väldigt vacker häst 9.a på typ

Flash Dancer tycker jag personligen är för mycket dressyr rent härstamnings mässigt för mitt sto. Det är för lite hopp i honom och det är hopp sidan som jag vill ha. Så man kanske ska beskriva önske hingsten som en hopphingst med bra gångarter. Plus att till just detta stoet ska han även ha en bra bakdel.

Jag hoppas att Lambo kommer att stå på semin nästa år. Hade han gjort det i år hade jag fixat en handfull ston åt honom härifrån Mälardalen vars ägare sett min unge.

Trodde att jag svarade på Masse...

Tror det går bra ändå...;)

Jag har ju redan bokat in både Lambo och Rubin så jag lovar att ligga på och tjata på hingstägaren så att hon kommer igång. Ska börja så där i månadskiftet januari/februari :angel:

Pasteja!
Det har börjat bli intresse i ryttarleden för Lambo-barn bl a har sålt min senaste till en fd landslagsryttare som påläggskalv till en elev.

Senast ändrad:

Jättebra!

Har planer på att använda honom igen nästa år, är så förtjust i min unge vars enda fel är det blev en han och inte en hon.

Det är sant, det är ju inte en hingst som känns så multi stam direkt, samtidigt så hoppade han 7-7 på bruks, verkar mycket sammarbetsvillig, är atletisk och har en 9:a på galoppen.
kopierat från blup: Omdöme hoppning
En hingst med god balans och bra benteknik, lätt och mjukt hopp. Börjar spänt men slappnar av efter hand.

Kan tänka mig att han kan leverera tillräckligt god hoppning för många glada amatörer som inte planerar hoppa svår klass, men hopphingst är han nog inte ;).

/U

Tja, jag bytte ras, som halvfet, medelålders medioker ryttare vågade jag inte längre rida höghus med en massa nerver som dessutom var skadade jämt pga den klena konstruktionen. Jag köpte en welsh cob i stället och är förträffligt nöjd. Barndomens snälla gamla halvblod på ridskolan var dock helt underbara, men är ett minne blott idag. Jag kommer aldrig mer ha ett halvblod, jag tänker inte riskera livet som hobbyryttare. SWB:s avelsmål är ju dessutom att avla fram en sporthäst, och det är ju jättebra för dem tävlar. Vi andra får nog söka oss till andra raser.

Gå in på närmsta ridskola, så kommer du upptäcka att där fortfarande står stallarna fulla med snälla gamla halvblod. Det handlar nog mer om att ridskolechefer normalt är rätt duktiga på att hitta snälla hästar, nu som då, än att alla halvblod är tokiga och trasiga nuförtiden.

´Jag upptäckte att jag bara svarat på detta i mitt huvud. Som det kan bli..
Det finns ju halvblod i alla modeller, storlekar och temperament, så jag är kanska övertygad om att det finns ett för dig med om du önskar.
Hållbarheten vill jag inte skylla rasen för, tror inte att generna blivit sämre. MEN jag tror att den gedigna kunskapen om hästar och ridning saknas hos många som rider och det harvas allt för mycket med ensidig ridning i ridhus. Har då ryttaren inte kunskap att rida hästen i form så sliter det otroligt mycket på hästen. Jag tror alltså mer på att det är lättillgängliga ridhus och bristande kunskap snarare än generna (och så gjorde jag mig väligt opoppis på Buke ;)).
Sporthäst behöver ju inte betyda labil. För mig läser jag avelsmålet som en sund häst som är byggd för att kunna prestera, med arbetsglädje. Sedan är det inte sällan att en häst i hög kondition är mer laddad än en som ligger i lägre kondition. Tror även att man kan tagga upp de flesta lite långsammare hästar om de kommer upp i kondition.
För att nämna min gudasnälla Hubertusavkomma så är hon ganska laddad nu, bra drag under galoscherna, men det är en kombination av min ridning (vill ha reaktion direkt på mina hjälper) och bättre kondition. Men hon vill absolut inte tappa sin ryttare och det känns ju trevligt. Fast genetiskt så är hon nog ganska lik barndommens gamla halvblod.. ;)
/U

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
970
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 450
Senast: Nikan
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka