Hingsten warsteiner

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blobas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingsten warsteiner

Tror ni att Warsteiner (stavning?) skulle passa till mitt sambos sto e.D-Day?

Det beror ju helt på vad du vill ha för avkomma? Hur ser stoet ut, vad finns det mer för hingstar bakåt i stammen?

malwa.jpg
Det här var den enda bilden jag hade på datan just nu, så jag sätter in en bättre senare

du måste först ladda upp bilden på internet för att man ska kunna se den!
www.photobucket.com är en bra sida!

Jag satt och googlade på min häst Malwa och kom till några gamla sidor på bukefalos. Hon är efter Warsteiner och hennes mamma är efter Marino-Lansiär. Du som skrev inlägget måste äga hennes mamma. Det skulle vara kul att höra lite fakta om henne. Malwa är nu 4 år. Hon blev klass 1 både som föl och på tre års testet. Det har gått bra med hennes inridning. Hon har lite nerv, men är positiv till det mesta. Hennes gångarter har utvecklats till att bli riktigt trevliga och hoppar med glädje(mer än med teknik). Hon är nu ca 1.68cm och tycker själv att hon är vackrast i världen.

Ja, jag äger hennes mamma. Martina är väldigt snäll och lugn, bli mkt sällan rädd för något troligtvis för att hon litar på människor väldigt bra. Hon har bra gångarter med plus för traven och galoppen, skritten är bra men inget man applåderar precis (nu är hon trots allt 19 år och säkert stelare än hon har varit en gång i tiden).
Hon verkar gilla att hoppa, även om vi bara skuttar mkt små hinder, eftersom jag är handikappryttare. Vi har kommit trea på handikapp-SM två ggr och slagit större delen av svenska landslaget i den disciplinen.
Kul att höra att hon blev klass 1 även på 3års, fölvisningen visste jag redan om, jag har ju tänkt ta föl på tanten här vad det lider, men vi tävlar nog ngt år till.

Martina och jag tävlar <---film från -07 i tråden

PM:a mig om du vill veta mer, jag vill gärna se bilder på Malwa!!

Vill du veta mer om hur Martina var som ung får du höra med Fragansia här, som red Martina som yngre och även red Malwas "moster"

Senast ändrad:

Måste bara säga att jag är grymt imponerad av dig och din häst!

Ser så avslappnat ut!

Jag kan inte så mycket om hästar och ridning ännu, men jag kan i alla fall inte förstå hur du kan rida så himla snyggt och så fint när du är förlamad. Jag är väldigt imponerad! Tummen upp för dig och andra i samma sits som inte ger upp, utan kämpar vidare med de de älskar mest. :idea:

Sv: Re: Hingsten warsteiner

Hej!
Jag tänkte betäcka med Warsteiner för ett par år sedan. Pratade med stationen han stod på och de sa att det var en kanonhingst att handskas med samt rida. Jan Brink tävlade väl honom? Har hört massa olika åsikter om Warsteiner dock. Att han ger väldigt ojämna avkommor. Både exteriört, humör o storlek osv. jag ville ha en stor avkomma så jag valde bort honom då.

Om jag får tipsa om en hingst så skulle det vara någon av Eklunda Stuteri´s hingstar. Manhattan eller Cornetto = Bästa hoppstammen! Har sett flera avkommer nu och de hoppar som F*n... :D

Sv: Re: Hingsten warsteiner

Hej!
Jag tänkte betäcka med Warsteiner för ett par år sedan. Pratade med stationen han stod på och de sa att det var en kanonhingst att handskas med samt rida. Jan Brink tävlade väl honom? Har hört massa olika åsikter om Warsteiner dock. Att han ger väldigt ojämna avkommor. Både exteriört, humör o storlek osv. jag ville ha en stor avkomma så jag valde bort honom då.

Om jag får tipsa om en hingst så skulle det vara någon av Eklunda Stuteri´s hingstar. Manhattan eller Cornetto = Bästa hoppstammen! Har sett flera avkommer nu och de hoppar som F*n... :D

Ojämna när det gäller temperament kan jag skriva under på. Har träffat flera hästar efter Warsteiner, alla har varit väldigt vassa. Däremot nedärver han ofta mycket god exteriör, alla de jag träffat på har varit riktigt snygga hästar med bra halansättning och bra gång. De har inte varit så små heller 165-170 kanske.

Jag tror att Warsteiner är en mycket bra allroundhingst då han nedärver både gång och en del hopp. Warsteiner har ju själv tävlat medelsvår hoppning upp till 140 om jag inte missminner mig.

Nu är jag såklart väldigt partisk eftersom jag har en egen e. Warsteiner. ;):angel: Men som sagt, de hästar jag träffat har varit riktigt trevliga.
Skulle absolut kunna tänka mig en till efter honom.
Tycker han verkar ha lite dåligt rykte.

Måste bara säga att jag är grymt imponerad av dig och din häst!

Ser så avslappnat ut!

Tackar, hon är underbar att rida!

Henrik: Jag tackar, som tur är har jag lätt för att lära mig och anpassa mig till nya situationer och sen är den hästen helt outstanding på att vilja vara sin ryttare till lags vilket gör det hela lättare.

Jag har iofs mitt hjärta i hoppning och fälttävlan, men eftersom dressyr är det enda min balans tillåter måste jag tävla det (ja, jag måste det eftersom jag är extremt tävlingsinriktad, fixar inte att bara "harva runt" hemma).

Nu lyckades jag äntligen sätta in två bilder. Nu har hon som sagt vuxit på sig eftersom bilderna är från maj förra året.
Videon såg väldigt trevlig ut. Ni passar ihop. Det känns bra att veta att malwas mamma verkar så snäll. bilderna är på meddelandet innan.

Oj, hon är lik sin mamma i huvudet, fast mer bläs då, förstås. Man ser inte så mycket av kroppen, men ser snygg ut! :o)

Hej!

Jag har ridit en avkomma efter warsteiner-alpen Fürst kontinuerligt i ungefär ett år. Han var hemsk!!! Dock har ju warsteiner anlag för att ge skarpa och svåra hästar likaså alpen fürst, så fråga mig inte vad dom tänkte när dom valde hingst. Dock var han väldigt begåvad inom både hoppning och dressyr, väldigt talangfull.. men vad spelar det för roll när viljan inte finns?

Dom passar inte alla ryttare skulle jag vilja säga.

Nej, verkligen inte. Men den här passar nog inte någon.. Han ägs av en tjej som har ridit höga klasser i dressyr, hon är väldigt begåvad och får med sig de flesta hästarna.. Men den här, vi har kämpat i flera år och det blir inte bättre.. Tyvärr på en helt uinderbart snygg häst

Har också en Warsteiner avkomma som är snygg, liten men saknar ridbarhet o viljan att jobba.
Vass milt sagt. Men är man vassare så gör hon det hon ska men absolut inget mer. Tittig när man rider ut o ligger aldrig på snarare står emot.

Skulle inte rekommendera honom på ett sto e D-day som lämnar samma typ av temperament till sina avkommor.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
970
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 450
Senast: Nikan
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka