Hingsten warsteiner

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blobas
  • Startdatum Startdatum
Okej det viste jag inte.. måste ha vatt i den veva han skadade sig då??

Undrar vad det är för typ av skada som man kan genomföra ett bruksprov med men sedan inte tävlas...skumt :confused:

(men det stämmer att han skadades på väg till bruksprovet - läste det på deras hemsida nyss)

Okeij hm ska nog åka till hööks å köpa den där hingstkatalogen dyr bara=(

Jag vet inte så mycket om hingsten men vi har en avkomma efter honom i mitt stall. Det är en femårig valack ,svart med vita tecken (kommer inte ihåg var). Han är också rätt liten ca. 159-160 cm. Jättetrevlig häst och väldigt snygg att titta på. Lite av den rundare typen av häst , lite kompakt.

Sambon var medryttare på en häst e. Warsteiner.
Hästen var ca 170 i mkh, 5 år och hade trevlig exteriör. Såg ut som en kopia av Warsteiner.
Hade ingen supergång direkt och ingen större framåtbjudning, men kunde gå ganska trevligt efter en viss övertalning.
Däremot hoppade hästen mycket trevligt och bjöd väldigt fint på hinder.
Hästen var snäll men lite egensinnig i temperamentet.

Okej ja jag har iaf bestämt mig för att inte ta han nu när jag fått vetat hur avkommerna blir! Tror inte han kommer passa mitt sto :(

Nu är det cardento som är valet så nu väntar man bara på brunsten!!

Är du medveten om att Cardento enbart är tillgänglig i avel fram till och med 26 maj pga matchning mot OS? Ett tips bara...

Wienna (Warsteiner - Gassendi)

Första gången vi löshoppar henne (hon hade löshoppats hos uppfödarna innan). 3 år på bilden.

wiennahopp.jpg

Oja det vet jjag om.. går det att missa på flyinges hemsida :confused: :)

Vi ska nog hinna det han är borta 6 dagar sen åter 11 dagar. Så vi ska nog hinna.. annars om hon inte brunstar får man ge hormonspruta som vi gjorde förra gången då jag betäckte i augusti å brunsten var över

Har ett 5-årigt sto e.Warsteiner-Northern Treat**
Mkt trevlig under hela uppväxten, snäll & lätthanterlig.
Betäcktes som 3-åring, fölade som 4-åring, kom därför lite efter i utbildningen.
Myket trevlig modell med bra gång, hoppar dessutom superbra. Kommer att visas till hösten på kvalitets.
Bilder finns på http://surf.to/karro för den som är nyfiken (även löshoppningsbilder)
Jag är mycket nöjd med min tjej men då är det ett bra mödrene oxå.

Warsteiner.

Warsteiner är ur en mycket förnäm och förärvningssäker linje. Han har ett gott index där han ligger på 5:e plats av hingstar som verkar/t i Sverige angående förärvning av exteriör och 16:e gällande gångarter.

Warsteiner visade redan från början att han var något extra att hoppas på gällande dressyr och utvecklades spikrakt uppåt. En olycka satte stopp för hans karriär och numer ser det tom bedrövligt ut vid hingstvisningar vilket det INTE gjorde vid bruksprov.
Dock, han förärver sig bra och lämnar bra avkommor.

Jag har själv kontakt med så mycket som 10 Warsteinerägare (två av dem från detta forum) jag har dessutom en stallbekant som äger en + att jag träffat ett stort antal personligen, sist men inte minst så äger jag en själv.

Det finns några starka gemensamma band mellan avkommorna.
Mkt bra exteriör.
Till största del fuxar.
Hög ridbarhet, lättlärda och förvånansvärt trevliga och KLOKA. Jag vill slå ett slag för det utmärkta temperamentet.
Bra bakben.

Gångarterna varierar från mediokra men med bra galopp till tre mkt bra gångarter (8-9 mässiga).
De hästar jag själv träffat som haft bäst gångarter har varit ston...men det är säkert en tillfällighet men stona har varit mycket näpna med stor portion elasticitet och balans.

Mitt eget sto är 160 cm hög (4-år) hon är fux med stjärn och två vita.
Med kritiskt granskande ögon kan jag säga att hon har bra exteriör med bra sadelläge (för dagen lite lågställd men det var värre för ½år sedan så kanske växer det bort). BRA hals, VACKERT huvud, lättlärd, klok, otrolig samarbetsvilja och otroligt positiv...för att inte spara med superlativen - då har hon både Amiral och Ceylon i linje ;).

Tre bra gångarter med + för trav och skritt. Traven är som en önskan ur en skolbok: bogfri, elastisk, vägvinnande med bra bakbensaktivitet utan att för den delen vara överdriven utan fullt ridbar.
Hon har en stor portion känslighet vilket är en konst att lära sig hantera men en vacker dag när större uppgifter analkas så kommer jag vara glad över nerven och känsligheten.
Hon är en riktig arbetsmaskin och nästan outtröttlig.

Gällande hoppningen så har hon bra framben och bakben man skulle önska mer öppning bak och bättre rygg för att klassa henne som en bra hopphäst. Hon är dock så elastisk att hon överlever långt bara på det.
Vid löshoppningen hade vi ställt några sockerbitar under oxern och då stannade hon givetvis och förfasades. Rätt var det var så bestämde hon sig för att det inte var otäkt längre och hoppad från stillastående över oxern på 120cm utan att röra en bom :D. Smidig som en katt....vilket inte bara är positivt eftersom det gjort att jag hamnat i backen ett par gånger :crazy:.

Nä, jag tror jag har kött på benen när jag säger att Warsteiner lämnar stor prägel på sina avkommor och då vill jag återigen slå ett slag för deras mkt önskvärda mentalitet och ridbarhet.
Mitt sto är sammanfattningsvis mkt bra men då är hon ur ett starkt och säkert möderne - då är det kanske inte rättvist att ge Warsteiner all kredit.
MEN - en typisk Warsteineravkomma är en häst att utvecklas med som räcker långt.

Jag hittade denna traden forst nu och ar val egentligen lite sent ute, men kanner att jag anda vill utrrycka mig.

Ar kanske inte helt objektiv i amnet eftersom jag sjalv har ett sto e. Warsteiner som jag ar mycket nojd med. Har forutom min donna traffat 6 avkommor. Gemensamt for alla ar en mycket god exterior, trevligt temperament och goda gangarter. Och sa har alla jag traffat varit fuxar (vilket jag inte ser som en fordel, da jag inte har fux som favoritfarg).

Pratade med loshoppningsdomare och han sa att manga av de Warsteiner-avkommor han sett har bra hoppteknik, dock nagot spanda. Han trodde dock att de flesta skulle slappna av under ryttare.

Idag ar mitt sto +165 cm (har inte exakt matt, men vet att hon vuxit sedan senaste matningen pa 165 cm). Har inte ridit mitt sto sjalv det senaste aret (ar utomlands) men pa videofilmer jag sett ar hon framat i hoppningen, ror sig trevligt med gangarter som inte lamnar nagot att onska for min del. Hennes nuvarande ryttare sager att hon ar kanslig och full av framatbjudning. Hon har hela tiden varit valdigt lattlard, manga ganger sa att man fatt stoppa sig sjalv for att inte ta henne for snabbt och hart.

Jag ar jattenojd med min avkomma, har bara fatt idel lovord for henne fran alla hall. Och eftersom de avkommor jag sett varit valdigt lika min kan jag inte tanka mig annat an att deras agare ar lika nojda :smirk:.

Jag har en liten "Loppa" (Djacarta) som är född 4/5 e.Warsteiner u.Cambodja-Indus-Urbino. Hon blir svart med stjärn och en vit baksocka. Visar redan ett mycket stabilt temperament. En dag hade vi tio personer på besök hemma på gården. I mitten av denna människoflock stod lilla Loppan och lät sig klias och klappas. Hon är mycket social och lättlärd samt nyfiken. Traven är bogfri och lätt, galoppen rund och fin har mycket lätt för att länga och korta sig i alla gångarter. Hon förstår redan smackningar och proo, bra sätt att styra henne då hon går lös när jag leder stoet.
Jag har sett både svarta och fuxar efter Warsteiner och både stora och små. Hoppas på en "lagom" storlek för mig, mamman är liten 154, men kanske 160.
Hade tänkt sälja henne, men det blir nog svårt... :)
Mvh Eva

Vi har en hingstunge i stallet efter Warsteiner (ue Nactus) som just nu ser ut att bli kanontjusig, långa fina ben och tjusiga gångarter. Men han är bara två veckor så det är lite tidigt att säga. Ägaren ska iaf betäcka om med Warsteiner.

Magkänslan säger att han kommer bli en fin dressyrhäst men lite känslig, han ger intryck av att vara ett rådjur i själen.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 450
Senast: Nikan
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka