Warsteiner.
Warsteiner är ur en mycket förnäm och förärvningssäker linje. Han har ett gott index där han ligger på 5:e plats av hingstar som verkar/t i Sverige angående förärvning av exteriör och 16:e gällande gångarter.
Warsteiner visade redan från början att han var något extra att hoppas på gällande dressyr och utvecklades spikrakt uppåt. En olycka satte stopp för hans karriär och numer ser det tom bedrövligt ut vid hingstvisningar vilket det INTE gjorde vid bruksprov.
Dock, han förärver sig bra och lämnar bra avkommor.
Jag har själv kontakt med så mycket som 10 Warsteinerägare (två av dem från detta forum) jag har dessutom en stallbekant som äger en + att jag träffat ett stort antal personligen, sist men inte minst så äger jag en själv.
Det finns några starka gemensamma band mellan avkommorna.
Mkt bra exteriör.
Till största del fuxar.
Hög ridbarhet, lättlärda och förvånansvärt trevliga och KLOKA. Jag vill slå ett slag för det utmärkta temperamentet.
Bra bakben.
Gångarterna varierar från mediokra men med bra galopp till tre mkt bra gångarter (8-9 mässiga).
De hästar jag själv träffat som haft bäst gångarter har varit ston...men det är säkert en tillfällighet men stona har varit mycket näpna med stor portion elasticitet och balans.
Mitt eget sto är 160 cm hög (4-år) hon är fux med stjärn och två vita.
Med kritiskt granskande ögon kan jag säga att hon har bra exteriör med bra sadelläge (för dagen lite lågställd men det var värre för ½år sedan så kanske växer det bort). BRA hals, VACKERT huvud, lättlärd, klok, otrolig samarbetsvilja och otroligt positiv...för att inte spara med superlativen - då har hon både Amiral och Ceylon i linje
.
Tre bra gångarter med + för trav och skritt. Traven är som en önskan ur en skolbok: bogfri, elastisk, vägvinnande med bra bakbensaktivitet utan att för den delen vara överdriven utan fullt ridbar.
Hon har en stor portion känslighet vilket är en konst att lära sig hantera men en vacker dag när större uppgifter analkas så kommer jag vara glad över nerven och känsligheten.
Hon är en riktig arbetsmaskin och nästan outtröttlig.
Gällande hoppningen så har hon bra framben och bakben man skulle önska mer öppning bak och bättre rygg för att klassa henne som en bra hopphäst. Hon är dock så elastisk att hon överlever långt bara på det.
Vid löshoppningen hade vi ställt några sockerbitar under oxern och då stannade hon givetvis och förfasades. Rätt var det var så bestämde hon sig för att det inte var otäkt längre och hoppad från stillastående över oxern på 120cm utan att röra en bom
. Smidig som en katt....vilket inte bara är positivt eftersom det gjort att jag hamnat i backen ett par gånger
.
Nä, jag tror jag har kött på benen när jag säger att Warsteiner lämnar stor prägel på sina avkommor och då vill jag återigen slå ett slag för deras mkt önskvärda mentalitet och ridbarhet.
Mitt sto är sammanfattningsvis mkt bra men då är hon ur ett starkt och säkert möderne - då är det kanske inte rättvist att ge Warsteiner all kredit.
MEN - en typisk Warsteineravkomma är en häst att utvecklas med som räcker långt.