Hingsten warsteiner

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blobas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingsten warsteiner

Det diskuteras så smått angående Warsteiners frånvaro från tävlingsbanorna och vad det egentligen är för skada han har och OM det verkligen är en skada och inget annat lynnesfel, hållbarhet eller vad nu människor fantiserar om.

Så för att alla ska slippa låta fantasin skena så kommer här en förklaring:

Innan bruks så var hingsten hos Susanne Gielen (som fö anser att W var en av de mest begåvade hingstar hon suttit på). En dag när Susanne ridit W så ställde hon in W i transporten och gick iväg en sväng för att uträtta några ärenden. Transporten stod vid ridhusets långsida. Vårsolen låg på och snön som låg på ridhustaket föl ned över transporten. W fick panik och försökte ta sig ut. W lyckades till hälften ta sig ut genom framdörren men blev hängande över bommen och ut med huvud och framben - det var så han skadade frambenet.

Det hela ledde till sju stygn och dränage.
Eftersom W blev halt efter skadan så kunde han inte ridas och förberedas av Susanne ordentligt inför bruks så det blev en ren chansning att det skulle fungera. Han var ohalt i samband med tävlingarna men hade fortfarande dränage.
Han var tydligen inte riktigt fräsch i ridningen men trots detta fick han 8 på gång och 9/10 i ridbarhet.
Enligt Susanne var hennes uppfattning att W i oskadat nornalt skick sannolikt skulle kunnat få 899 på gång.

Hur som haver, efter denna olycka blev W successivt sämre i ridningen. Åtskillig veterinär expertis har letat efter fysísk åkomma som kan förklara varför hästen knappt går att få på tygeln och varför det inte går att ha bett i munnen på honom (W kan idag enbart ridas på hackamore och går ändå inte bra).
Duktiga ryttare försökte under längre tid att "rehabilitera genom ridning" Susanne Gielen, Ebba Von Essen m.fl. med totalt misslyckande som resultat.

Ägarna har nu gett upp försöket att hitta felet, W promenadrids för sitt eget nöjes skull (går annars bara och skrotar i hagen) och då enbart på Hackamore.

Min personliga reflektion är att eftersom W inte blivit "ridbar" efter olyckan i transporten så känns det inte helt otroligt att något hamnat fel och att försöken att rida honom fräsch inte lindrat besvären utan tvärtom. Det är ju också allmänt känt att veterinärer inte förlitar sig på equiterapeuter och att många i branschen förlitar sig på enbart veterinärer......

Hur som haver, W har förärvat sig väl och främst bakbensaktivitet/ryggverksamhet samt exteriör är det som ger sig tillkänna på avkommorna. På Hippo Essentia säger man att W är en mkt lätthanterad, trevlig och sund hingst som innan olyckan visade sig vara en mkt fin dressyrförmåga med stor samarbetsvilja. Anledningen till att W är så "billig" är för att ägarna satte ett pris på honom när han blev godkänd, de resonerade att eftersom han inte kom vidare i sin karriär så fick priset bli konstant.
Det kan ju även vara så att de hoppades att genom priset behålla intresset från stoägarna med bra ston?
W´s ägare beklagar att intresset från ägare till bra ston svalnat och andelen sämre ston ökat. Ngt som antagligen är ofrånkomligt när en hingst inte kan hålla sig "updated" i konkurrensen med nya hingstar som visar sig på tävlingsbanorna - trots dokumenterad god förärvning.

En liten parentes, kommer inte ihåg vilket år, men under en dressyrtävling i Falsterbo så var det av 15 st startande 4 st e. Warsteiner varav två gick till final därutöver har W´s avkommor fått erkännande både på fölvisning, treårs och kval.

PS Det var någon Bukefalist jag lovade att skicka material till gällande Warsteiner och hans linjer - kommer inte ihåg vem? Min dator är nu fixad, läser du detta - skriv igen så lovar jag att skicka material och bilder!

Jo, det gäller ju att vara övertydlig eftersom viljan att missförstå och förvränga existerar i övermått...detta var emellertid hyfsat överdetaljerat och lämnar inte utrymme för så otroligt mycket överflödig fantasi

Sv: Re: Hingsten warsteiner

Fast nu skall vi inte glömma bort att hans mamma gick svår hoppning och hoppade väldigt bra

Jag har en kompis som sålde ett Warsteiner sto för några år sedan. Hon var då 3-år och runt 163 cm hög. Riktigt snygg med bra gång. Har kort någonstans (tror jag). `Skall kolla om jag kan leta fram några!

Hej!
Vi har ett 4-årigt sto e:Warsteiner-Bernstein-Curacao**.
Hon är ca.170cm i mankhöjd. HÖG ridbarhet,känslig på ett bra sätt.
Modern typ av häst.Väldigt bra halsansättning="född på tygeln".
Mkt bra gång lätt-rörlig-taktmässig.Hoppar bra.Otroligt kelig.
Inget stoig än så länge.Av de två dressyrtränare vi tränar för har båda velat köpa henne.... Vet en valack e:Warsteiner som också är en mycket bra häst och som såldes till en elev till Lussan.
Så enligt min mening är Warsteiner en toppenhingst. Som nedärver sig mycket bra! :bow: Även om han själv inte imponerat så mycket på senaste årens hingstvisningar.( Men det är ju pga hans gamla skada.)
Men vad spelar det för roll,bara man får en bra avkomma...
Att han dessutom är "billig" att betäcka med gör ju bara det hela ännu bättre! :banana:

Även om han själv inte imponerat så mycket på senaste årens hingstvisningar.( Men det är ju pga hans gamla skada.)

Det är hela hingsten som iallafall jag tycker ser tråkig ut, så det har inte så mycket med hans skada att göra, utan den borde ju endast påverka gången. Han har helt enkelt ingen utstrålning. Däremot har jag hört flera säga att hans avkommor är mycket trevliga.

Vi har en 5 åring eft Warsteiner i vårat stall,mkt trevlig & snäll har varit ute på en del dressyrtävlingar redan & fått idel lovord,kan gå långt!!

Hej
Jag såg Warsteiner riden förra sommaren innan jag betäckte mitt sto med honom. Han går alldeles utmärkt på vanligt tränsbett. Han går dock inte rent i traven. Galoppen var det inget fel på.
Att hästen saknar utstrålning tror jag beror på att han har ont.
Jag tror att det finns flera skäl till att han inte får ston, bla att han inte tävlar, men även rykten etc.
Nåväl, jag vågade i alla fall använda honom och det har jag inte ångrat! Jag fick ett stort stoföl med en mil ben och ett mycket vackert huvud. Temperamentet är jättefint. Min blir mörkbrun (trodde den skulle bli svart från början).
Håller med dig om att det är en bra hingst!
Eva

Att hästen saknar utstrålning tror jag beror på att han har ont

Om han har så pass ont att han förlorar sin utstrålning, så vore det nog bäst att han fick somna in. Ägde själv en häst som blev utdömd (triangelmärkt) pga en strålbensskada och han tappade aldrig sin utstrålning. Han var precis likadan som han var innan han skadades, det enda var att han bara fick promenadridas. Hade jag tyckt att han förlorade sin glädje, så hade han fått somna in direkt. Man kan ju frysa spermier från honom, så han försvinner ju inte ifrån aveln.

Såg Chawa (e. Warsteiner) på Flyinge för ett par år sedan, snygg häst men verkade inte så kul att rida.

Skötaren skrittade ut på honom och den korta tiden jag såg dem hann han dumma sig för något (vem vet vad?), kasta sig över ett dike och kasta av ryttaren. Ingen kul historia.

MEN självklart kan man inte skylla allt på Warsteiner, mamman har ju egentligen ännu större roll i det hela.

Tycker att det är många som kommenterar en häst o dess avkommor utan att själv veta så mycket om den!?!
Jag hade för några år sedan en helt underbar valack e warsteiner, köptes som 3-åring o red in o utbildade vidare. En skada gjorde dock att han inte blev så gammal som jag önskat men detta är iallafall hur jag uppfattat honom (o för övrigt även andra warsteineravkommor).
Helt otroligt psyke, jag har haft mycket hästar o han var helt outstanding. Han var normalstor ca 166, mycket bra exteriör, mkt bra gång med stor galopp o hoppade utmärkt, men framförallt hans psyke gjorde att han var superlätt att jobba med. Hur positiv som helst till hinder, både på bana o terräng, hade riktigt bra teknik o var mkt hinderklok. Jag letar fortfarande efter den perfekta efterkomlingen till min superhäst. O om det nu är så att han är billig att betäcka med är det bara att gratulera, hans avkommor har ju faktiskt visat framfötterna i allafall i föl+ unghästtester. Så vill du ha en bra individ att jobba med rekommenderar iallfall jag warsteiner. Däremot tycker jag det finns mycket annat dåligt att betäcka med, som iofs lämnar bra sporthästar men är rent överjävliga att hantera o rida(men det går ju bra för toppryttarna, det är ju sällan dom som får sköta den dagliga hanteringen av sina dynamithästar). Har själv jobbat i hingststall o känner folk som jobbat på flyinge o mycket av de "bra" tävlingshästarnas beteenden kommer inte ut till oss vanliga dödliga, även om det kanske pratas mer om temp. nu än förr. Har hört skräckhistorier om besvärliga hingstar som år efter år betäcker 100-tals ston, o i många fall nedärver sina dåliga sidor. Men, men, inget att göra åt. Jag lovordar iallafall warsteiner.

Balkasch skrev:
Vi har en 5 åring eft Warsteiner i vårat stall,mkt trevlig & snäll har varit ute på en del dressyrtävlingar redan & fått idel lovord,kan gå långt!!
Jag rider en Warsteiner häst! hon är 6år och underbar! vill du se bilder?

Fram med dom bara! Jag vill se i alla fall!
Kan föresten meddela i denna gamla tråd att min avkomma f 04 nu är 160 :bump: :eek:
Men, jag har fått mycke häst för pengarna! :rofl:
Eva

Nyfiken fråga..

För flera år sen såg jag en OTROLIGT snygg ettåring efter just Warsteiner. Så sjukt snygg att jag fick totalt habegär och var inne på att kidnappa den och ta med den hem ;) Iaf, jag språkade såklart med ägaren om vad hästen gjorde där. Visade sig att den hade den kassaste hovkvalitet som skådats (född sån) och hovarna bara smulades sönder, bara av normalt åringsliv dvs gå i hagen. De kämpade med limma skor, plasta och fan och hans moster men det gick inget vidare.

Jag fick senare veta att den avlivats två eller om det var tre år gammal pga hovarna inte höll. SToet hade flertalet avkommor utan problem, och ägaren sa att sen hon fått sin med problem hade hon hört från 'massor' med folk med hästar e:Warsteiner om just DÅLIG hovkvalitet, om än inte i paritet med hennes lilla, och att han var 'känd för att nedärva dålig hovkvalitet'.

Jag tycker man borde ha hört något om det om det var så? Men här har vi ju en tråd om just Warsteineravkommor - så hur är det med hovkvaliten? *nyfiken*

En tjej i mitt stall har en 3 åring efter Warsteiner. Vann 3-årst testet, 8-9-9- på gångarter och 8 på typ! Ca 163 i mankhöjd, valack med mkt bra bakbensaktivitet och mkt lätt för sig.. Han är liksom byggd så rätt.. Innan 3-års testet var han med på en bedömning av Holländska experter och fick även där högst poäng av de visade hästarna. Han ska till flyinge i höst så får hoppas det går bra. Hoppningen är väl mer "normal" 6-7 tror jag han fick.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 450
Senast: Nikan
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka