Hingsten warsteiner

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blobas
  • Startdatum Startdatum
Hovkvalitet

Jag har inte haft några problem med hovarna på mitt Warsteiner-sto fram till i somras. Hon slet ner hovarna ganska rejält av att gå barfota på sommarbetet och fick skos med ponnysöm när det var dags att slå på skor till hösten.

Men i övrigt har hon aldrig haft problem med fötterna.

Sv: Hingsten warsteiner

Jag har svårt att tro att det kommer av warstaiener. Då han går barfota.....och hans ägare har heldel avkommer efter honom som går utan problem utan skor. Och jag vet för jag har varit där och tittat.

Jag har också ridigt en del warstainer hästar. Jag har aldrig upplevt att de har problem med fötterna.

Den unghästen kanske var född med något fel, det kan vara ärftligt men jag har svårt att tro att det kommer från warsteiner.

Har inte träffat warsteiner eller avkommor men hans mamma fraulein har jag träffat. mkt trevlig häst, hoppade mkt bra!

*lånar knapp*

Vad jag har hört om Warsteiner så är det inte att avkommorna har bra psyke, utan tvärtom är mycket knepiga att rida in, och är något för den envise och modige ryttaren. Min tränare hade varit på Strömsholm häromdagen, och där var det rena knep-o-knåp-klubben med Warsteinerhästarna. Snygga och kapabla, men svåra i psyket.

Ja du, det kan väll vara olika med det där. Jag har inte några onormalt stora varken hanterings eller inlärningsproblem med just min åring. Finns ju fler variabler än hingsten !
Detta är ju en gamal tråd, så jag kan berätta att min Warsteimeravkomma nu är 166+, 19 månader kolsvart och ganska jämn (har 155 täcke...), samarbetsvillig och en riktig gosråtta.

Blir nästan lite sugen på att pröva Warsteiner på mitt sto efter att ha läst den här tråden. Har sett en avkomma på nära håll som jag kan komma på nu. En riktigt trevlig häst, rör sig hur smidigt och fint som helst och hoppar bra men är ganska liten. Verkar som att det blir lite blandat när det gäller storleken, hur stor är mamman till din häst?

*knapplån*

Har en e.Warsteiner -02 176cm. Vettig i huvudet, men verkar ha "tävlingskalle". Men ack så stor *ler* Men snygg! Till salu... precis som de andra.

Såg att denna tråd kommit upp igen så jag får väl passa på att svara :D !

Jag har aldrig hört talas om att W skulle lämna dåliga hovar.
Hästar med så dålig hovkvalite som du nämner måste nästan bero på en defekt? Inte ens fullblod brukar ju vara riktigt så ruttna i fötterna.
Min har tvärtom bra hovar, då är de dessutom ljusa. Hon reds barfota till hon var 4,5 då vi var tvungna att ha broddar.

Jag känner ju många som har Warsteineravkommor och som sagt - vi är mkt nöjda.

Många pratar om temperamentet här.
Ska jag dra en återupprepning så är verkar Warsteiner generellt lämna KÄNSLIGA (utpräglade tävlingsindivider) hästar. Dvs kommer de hos en människa som inte är mjuk och lyhörd för sin häst samt dålig på hästhantering så är jag inte ett dugg förvånad om de lyckas plocka fram ett monster ur hästen.

Min skulle definitivt kunna bli en riktig otäcking om hon hamnade hos ngn som inte är lyhörd för hästens signaler.
Hur som haver, min pålla är den absolut mest talangfulla, trevliga och mest kompletta häst jag någonsin fått äran att umgås med och måste jag göra mig av med henne så lägger jag ned hästeriet för gott - jag kommer nämligen aldrig hitta en så bra häst igen.

Senast ändrad av en moderator:

De har många Warsteinavkommor på Strömsholm.
En av anledningarna kan vara att tränarna/lärarinnorna Ingrid J & Eva-Karin O (båda rider svår d) är mkt positiva till Warsteineravkommor - & att de båda köpt varsin påläggskalv som de menar har kapacitet att matchas för SD.

Därutöver finns de fler som delar deras åsikter och det är Susanne G (flyinge och utbildare av Warsteiner), Inga-May B, Kerstin Bindekrans - gångartsdomare, Wiveca Schenholm-gångartsdomare (som dock reserverar sig för galoppen på avkommorna som hon tycker sig kunna se att de har svårare för, den brukar vara stor. Därutöver tycker hon de brukar de ha bra rörlig skritt och suverän trav med elasticitet, luft och brett register).

När jag hör att människor träffat Warsteineravkommor som är svåra i huvudet så förstår jag det, känsliga hästar kan inte sättas i händerna på vem som helst.
Därutöver blev jag faktiskt lite förvånad när jag hörde att Strömsholmsridskola köpt in ett par. Warsteineravkommor är inget jag generellt skulle se som ridskolehästar men då finns det ju såklart avkommor som inte är så känsliga samt att jag inbillar mig att Strömsholms elever håller lite högre klass än den generella ridskolan.

Fast jag är inte så förvånad som du över att en ridskola köper warsteiner avkommer för det jag har sett av dom har varit att dom verkar otroligt lätthanterliga har en bra typ(vilket ju ofta innebär en bättre hållbarhet) och bra gångarter utan att vara extrema och en helt okej hoppteknik.

Alltså väldigt trevliga allaroundhästar, även om många av dom nog kan komma långt i dressyren framförallt.

Tror det enda negativa som jag direkt kommer på är att jag tyckt dom i allmänhet har varit lite tunga och grova, men efter vad resten här skriver verkar det som det bara är tillfällighet att dom hästar jag sett varit det.

Mvh
Camilla

ecssory skrev:
När jag hör att människor träffat Warsteineravkommor som är svåra i huvudet så förstår jag det, känsliga hästar kan inte sättas i händerna på vem som helst.

Fast den Warsteiner-häst jag har sett är rejält hård i psyket, och det är det som gör henne svår. Om hon har bestämt sig för att inte göra något (exempelvis hoppa över ett litet kryss på 40 cm, som hon veckan innan och en halvtimme senare hoppar helt utan problem), så gör hon det inte. Punkt. Hon dör hellre än hoppar. Om man går på henne reser hon sig, alternativt vänder kvickt som attan på bakbenen och springer åt andra hållet. Nya karaktärshinder tar ungefär ett halvår att öva in, innan hästen kan tänka sig att hoppa dem.

Och då är ägaren en van hästmänniska, och det blir inte bättre när tränaren, hippolog och van hästmänniska, sitter upp. En mycket svår häst, helt enkelt. Den behöver en ryttare som är både våghalsig och rejält envis.

*knapplån*

Äntligen en fråga som jag kan svara på.:)

Jag tycker att Warsteiner ger den nya typen av sporthäst.
MYCKET känslig både för kommunikation och ridning. Han passar inte den typen av hästägare som inte är själva är mjuka.

Det MABUSE beskriver ovan är ett beteende som jag sett många gånger hos hästar som har ngn skada, som de har onta av, och det oavsett vem de är efter....

Men som sagt de är känsliga, de kan inte hanteras med våld, utan med känslighet. Jag upplevde alls inte min som svår. Inte andra heller, de kallade honom hunden.:D

Men han tyckte inte om om man blev arg på honom och höjde rösten.
Däremot om man talade i vanlig samtalston så hade han inget problem att bli tillrättavisad och han köpte det utan problem

Jag skirver i dåtid, då jag var tvungen att ta bort honom pga av olycka. Därför "tar jag också lite plats"

Pingosh.jpg

pingokopia.jpg

KopiaavPingosh.jpg

Vad han ger i fråga om olika egenskaper står ju på ASVH's hemsida

Han ligger ju högt i Blupen

Särskilt på Exteriör och galopp - Min fick 9 på exteriör som 2 åring.
Och den galoppen.......

Warsteiner själv har ju en spänande stam också - han verkar vara släkt med alla.

Susan skrev:
*knapplån*

Äntligen en fråga som jag kan svara på.:)

Jag tycker att Warsteiner ger den nya typen av sporthäst.
MYCKET känslig både för kommunikation och ridning. Han passar inte den typen av hästägare som inte är själva är mjuka.

Det MABUSE beskriver ovan är ett beteende som jag sett många gånger hos hästar som har ngn skada, som de har onta av, och det oavsett vem de är efter....

Hästen ifråga har knappast ont - hon vägrade, synbarligen på grund av att det i andra änden av ridhuset låg en "vattenmatta" under ett hinder. När vattenmattan var borta vägrade den en stund till, eftersom det hade legat en vattenmatta där förut. Är man mjuk med den vägrar den och gör som den själv vill. Är man hård med den blir de förbannad och reser sig el dyl. Den här hästen köper absolut inte att bli tillrättavisad. Det som funkar tycks vara att vara väldigt envis, låta henne göra ngt annat en stund så att hon lugnar sig, och sen försöka igen och igen på ett annat hinder tills hon går med på att hoppa igen. Visst, det är en rasande snygg häst, som både hoppar och rör sig bra, men SÅ fantastisk verkar den inte att det uppväger allt besvär man har med att få den att göra det den ska. Som sagt, varken tränare eller ägare är några brutala blåbär - en mer oerfaren ryttare hade nog inte kommit så långt som de har kommit en gång.

Han var fin din häst, synd att du måste ta bort den.
Här är min nu tvååriga skönhet i mammas termotäcke strl 155...
loppfeb1.jpg

Jag är fortfarande nöjd.

Om hästen har ont eller inte är ju lite svårt att veta då de inte kan prata - annat än att bete sig.

Min erfarenhet som hovis är att de hästar som inte är fräscha i kroppen avspeglar det i ridningen.

Det ar inte meningen att du skulle tolka det som om jag tyckte att dina bekanta var okänsliga. Inte alls.

Jag tror snarare att det ligger ngt annat bakom, men det är så olika vad man har för inställning till hästarnas olydnader, och hur man attrubuerra sånt.

Själv är jag av den inställningen att hästen inte protesterar utan orsak ( om vi bortser från 2 åringens testande)
Det gäller bara att finna ut orsaken. Men som sagt det är som jag ser det.

och jag är väl mer inne på Doktor Phil
än doktor Mabuse...

(ursäkta skämtet - kunde inte låta bli, menar inget illa)

Senast ändrad:

Min är mycket vänlig och intresserad, lättlärd. Mamman är e.Indus-Urbino och ett riktigt hysteriskt rivjärn. Utmärkande för min unge är att hon i krisartade situationer står helt still. Tex häromdagen när vi hamnade på ett parti blank-is. Vilken tvååring lyssnar då på matte till 100% och backar med myrsteg tio meter på kommando för att inte fläka sig?
Synd bara att hon blir så stor (170+), annars är hon perfekt. Blir i alla fall svart (trodde brun ett tag), flott och har utstrålning, elastisk och taktmässig... Kan fortsätta hur länge som helst:love:
Jag får väll hasa runt på min goa jättehäst som är lång som ett ösregn för att jag är för liten för att orka hålla i hop den... :angel:
Nä, hon är ju lätt i typen (det är mest ben på höjden) och feminin så hon kan nog bli en damhäst. Dessutom har jag rätt långa ben, så det finns nog hopp om det.

;) Hej!

Har också en Warsteiner-avkomma och känner igen honom precis i beskrivningen ovan. :D

Ena stunden kan han blåvägra att hoppa 40cm, för att direkt efteråt hoppa 120cm utan bekymmer... :rofl: Han är mycket kapabel i både dressyr och hoppning, bara han vill. Men tyvärr vill han inte varje dag. Han har inte ont, det gäller bara att hela tiden hitta balansen mellan att medla med honom och att vara MYCKET bestämd mot honom i ridningen. Mod och tålamod, som nån skrev tidigare i tråden. Men han blir klart bättre och mognare för varje år och 2006 tror jag definitivt att det kommer att bli en bra tävlingssäsong. :d

Däremot är han världens snällaste i stallet och vem som helst kan hantera honom. Han har också bra hovar, trots att två är vita.

Min erfarenhet av hästar som har ont är att de beter sig mycket mer konsekvent, att de protesterar tydligt VARJE gång man ber om något som gör ont. Inte ibland, när de känner för det.

Jag tror dessutom att hästar kan protestera utan att vara skadade eller ha ont. Titta i vilken hage som helst. Det är en evig kamp om vem som ska bestämma. Det är väl inte särskilt konstigt att de försöker diskutera med oss ryttare också? ;)

Mvh,

/Ina

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 450
Senast: Nikan
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka