Hingst i hage vid vägen

Forest Autumn

Trådstartare
Jag vet inte om tråden ligger rätt. I närheten av där jag bor är det någon som har en ponnyhingst som går i en liten hage intill landsvägen. Det är trästängsel med eltråd runt hagen. Jag går förbi detta ett par, tre gånger i veckan. Detta måste jag göra om jag vill rida i lite bättre terräng eller på en ridbana som jag lånar lite längre bort. Det brukar alltid gå bra utom när min häst är brunstig. Då blir han naturligtvis galen i sin hage. Jag har inte så stor erfarenhet av hingstar. Detta är inte en unghingst utan vad jag förstår en hingst som används vid betäckning om det nu spelar ngn roll. Jag är naturligtvis orolig för vad som händer om han kommer ut. Vad kan hända då? Det är klart att jag inser det men jag menar vad ska jag göra? Jag tycker inte att stängslet är så pass betryggande. Idag försökte han gå rakt igenom men fick en smäll av elstängslet. Hästägaren är ganska ofta ej hemma. Det måste väl vara hingstägaren som bär ansvaret? Är det verkligen lämpligt att ha en hingst utmed vägen? Det passerar ganska ofta hästar förbi denna hage. Eller är det jag som inte bör gå förbi där med mitt sto?
Jag brukar inte oroa mig för ngt när jag är ute med henne men detta känns inte kul. Hur hade ni andra gjort?

Sv: Hingst i hage vid vägen

Du ska kunna gå förbi med ditt sto om du har koll på din häst. Att hingsten springer runt i hagen är ju inte ditt problem. Men tycker du att det är obehagligt så låt bli.
Att han inte kom igenom stängslet när han försökte visar väl att det funkar..? Trä + el är väl det bästa stängsel man kan ha egentligen.

Jag tycker nog att jag har koll på henne även om jag får "dra" henne med mig förbi honom. Det oroar mig inte alls.
Jag håller med dig om trästaket och el men det är skillnad på trästaket och trästaket om du förstår vad jag menar. Och på en spänd eltråd som blir kvar på plats om hästen nuddar den och på en som lossnar lite när han går på den. Tråden hängde utmed staketet efteråt. Jag tycker naturligtvis att jag ska kunna gå där. Ägaren skulle mkt väl kunna ha hingsten på baksidan i stället för precis utmed vägen.
Jag är medveten om att jag bör prata med henne men jag vill först veta lite vad som gäller.

Jag har stor erfarenhet av hingstar och de hingstar som blivit äldre och eftersom dom inte är kastrerade så är dom ju oftast vettiga...Men av egna erfarenheter så är det nästan alltid stona som spökar sig...stannar och orkar inte gå förbi, spränger hagar för att komma in till hingstn osv osv...att hingsten reagerar är naturligt...men han har ju knappast tagit sig ur hagen eller?
Det är ju i såfall du som har problemen i om att du får dra förbi ditt sto

Det håller jag inte med dig om. Det är klart att hon stannar till ett par gånger. Hon har ju aldrig träffat en hingst förut. Det beror naturligtvis på hur man tolkar beskrivningen av att dra. Du har uppenbarligen tolkat den fel. Hon kan ju inte hjälpa att hon är brunstig. Det är för mig lika naturligt som att han reagerar.Jag antar att han märker det på en gång. Att hon skulle hålla på och toka sig på ngt sätt är kanske troligt men det har hon inte gjort. Däremot så har han sprungit som en dåre, rest sig och gått mot staketet. Han blev kvar denna gången men inte på ett för mig helt övertygande sätt. Att du genast går i försvarsställning är jag inte intresserad av. Jag har inte haft några åsikter om din hingsthållning inte vad jag vet i alla fall.
jag är mest ute efter hur långt hingstägarens ansvar sträcker sig. jag kan tänka mig att han kommer ut och att det tex händer en bilolycka på vägen som i och för sig inte är mkt trafikerad men ändå.

Senast ändrad:

Det bör väl vara hästägarens ansvar att staketet håller. (Oavsett om det är hingst, sto eller valack i hagen) Men skulle ditt sto få för sig att slita sig och hoppa in till hingsten så är det ju ditt ansvar...

Det bör väl vara hästägarens ansvar att staketet håller. (Oavsett om det är hingst, sto eller valack i hagen) Men skulle ditt sto få för sig att slita sig och hoppa in till hingsten så är det ju ditt ansvar...

Tack för ditt svar. Tur att ngn mer vågar svara.
Jag kan också tycka det. Jag kan också tycka att jag verkligen har rätt att gå på vägen i lugn och ro utan att behöva vara rädd för att en hingst kommer lös. Jag är helt med på att jag ansvarar för min egen häst. Att hon stannar och tittar undrande på honom när han sprallar runt tycker jag kanske inte är mitt problem. Jag menar att jag knappast kan tycka att det är som hon sätter igång honomm extra mkt. I alla fall inte så länge hon bara står still några sekunder.

Självklart har du rätt att gå på vägen!! Att din häst stannar till och tittar när hingsten far runt i hagen är väl inget? Det gör min valack också om det springer runt hästar i en hage i närheten... :)

Tycker dock att du borde prata med hingstägaren. Jag hade velat veta om min häst hade brusat upp och nästan sprängt staketet. Han kan ju skada sig rejält... Har hon lite vett så fixar hon staketet eller flyttar hingsten till en annan, lugnare hage.

Dessutom är det ju inte så kul för hingsten att bli "kåt och galen" och inte få betäcka... :angel:

Var glad att du inte rider igenom gården där våra hingstar står:) För att komma till ridhuset så passerar man gårdens 2 hingstar, en på varsin sida av vägen, mittemot varandra.

Så länge staketet håller så får man ha sina hingstar vart man vill. Det kanske är så att hingsten mår bäst av att få vara vid vägen där han ser, på baksidan så kanske han stressar runt.

Kan hålla med Martha att det oftast är stona som är jobbiga. halvblodstona i vårt stall blir fnoskiga när de ska förbi hingstarna, stallägarens eget sto racar, bockar och har sig när hon passerar pojkarna. När hon brusntar däremot så försöker hon bryta sig in till dem:cool:

Är du orolig så prata med hingstägaren, berätta att han går på tråden när du rider förbi, kanske du ska undvika att rida där när ditt sto brunstar?

delvis knapplån

Det är nog bara att konstatera att det finns två läger här. Hingstägarna som tycker att det är brunstiga ston som är besvärliga och stoägare som tycker att det är hingstarna som ställer till det.

Det var kanske inte den diskussionen jag var ute efter. Jag är mest intresserad av hur man ska ställa sig till just den situationen som jag beskriver. Hingstägaren är fullt medveten om situationen och borde inte behöva uppmärksammas på detta. Hon har varit ute när jag gått förbi.

Än en gång så bekommer det inte mig att gå förbi en hingst med mitt sto när hon är brunstig så länge jag kan lita på att den blir kvar i hagen. Men det är ju just denna hingsthållares ngt tveksamma dels val av plats att ha denna lilla inhängnad och sedan själva stängslet som jag ifrågasätter.

Det är klart att jag kan låta bli att gå förb men då är jag också avstängd från en ganska stor del av de ridmöjligheter som jag har.

Kan du inte bara prata med hingstägaren och berätta att du är orolig? Får ni en kommunikation om detta så kanske du kan släppa din oro eller så fixar hingstägaren bättre staket....

Rent juridiskt så är det så att hingstägarna har strikt ansvar för betäckningsskador, detta innebär att hingstägarna har ansvaret oavsett hur betäckningen uppstod.
Visserligen kan man alltid diskutera ett eventuellt medvållande från stoägarens sida som visserligen inte påverkar ansvaret för hingstägaren men kan påverka skyldigheten till ersättning, men det ska oftast till en hel del till för att det ska vara aktuellt.
I ditt enskilda fall om du dessutom har gjort hingstägaren uppmärksam på problemet torde du inte vara medvållande till eventuella skador på ditt sto.

Hästägare har också enligt lag om ägofred 47§ strikt ansvar för de skador sina hästar orsakar på annans mark.

Utöver detta torde hingstägarna ha samma ansvar som övriga hästägare, dvs för skador orsakade av vårdslöshet.
Att inte ha säkra staket är vårdslöst och kan medföra ersättningsskyldighet för de skador lösa hästar orsakar. Vad om anses vara ett säkert staket får avgöras från fall till fall högre krav ställs självklart på ett staket som ska hålla inne hingstar.

Ansvaret gäller även för den som har hästarna i sin vård.

Är det lämpligt att gå förbi en hingst med ett brunstigt sto??

Jag tror det är hingstägarens ansvar om hingsten kommer lös. Men man behöver ju inte provosera hingsten att rymma.

Ett välskött elstängsel är bland det bästa man kan ha. Minskar skador OM hästen går igenom bl.a.

knapplån

Tack för svaren.

En liten uppdatering:
Jag har gått förbi där ett antal gånger men denna hage är ny.
Det är bara trästaket (ganska klent) på den sida som är längs med vägen. De andra tre sidorna är det bara eltråd. Det innebär att den sida som är mot gårdsinfarten ca 10 m från vägen är bara stängslad med tre elrep. Jag hann inte uppfatta det igår. Denna hage ser alltså inte ut som alla andra hingsthagar jag har sett med kraftigt trästängsel och oftast även el. Jag anser inte att det är tillräckligt.

Hästägaren måste definitivt vara medveten om detta. Hon har sett mig gå förbi. Men jag förstår att jag måste prata med henne för att tydliggöra min oro. Det finns en anledning till att jag först ville testa vad andra tycker.

jag tycker att jag har förklarat varför jag tycker det. Man kan också vända på det: Är det lämpligt att ha en hingst vid en väg där folk rider förbi om man lika gärna kan ha den på baksidan av gården? Den lilla hage som denna går i kan inte vara mer än max 50 kvadratmeter. Den måste hon kunna ha på baksidan.

Jag har ingen egen hingst men har förut haft hingstar inhyrda. Och min åsikt är att hingstägaren borde ju veta bäst vad som krävs för att hålla hennes hingst instängd, är ju så olika beroende på individ. Våra hingstar har alltid gått i hage gjord av telefonstolp och tre eltrådar vilket har räckt alldelles utmärkt både till äldre betäckande hingstar samt yngre.

Sen är jag allergisk mot folk som har åsikter om vad andra ska göra med sin mark och där ingår såna uttalanden som det om att hon kan ha hingsten på baksidan!

Tänk om hon ville gå förbi er gård med sin hingst och tyckte era ston verkade besvärliga och "såg ut" som att de skulle rymma inte skulle väl ni flytta stona bara för det? Tycker ofta det blir lite hetsjakt på de stackars hingstarna som oftast är bättre uppfostrade än märrarna men oftast får skulden.

Tycker du det är obehagligt att rida förbi får du helt enkelt ta en annan väg.

Sen är jag allergisk mot folk som har åsikter om vad andra ska göra med sin mark och där ingår såna uttalanden som det om att hon kan ha hingsten på baksidan!

Jag kan hålla med dig om att det är klart att jag inte ska lägga mig i hur hon använder sin mark. Men jag anser fortfarande att om man väljer att ha hingsten i en hage med det stängslet så bör man inte ha den vid vägen. Om hon skulle gå förbi hemma hos oss vilket är mkt möjligt att hon gör så är våra hästar instängslade så det bekymrar inte mig.

Än en gång så har jag förklarat varför jag anser att jag ska kunna gå där.

om du låter ditt sto stanna några sek så uppmuntrar du ju hingsten, se till att gå förbi utan stopp så reagerar han kanske mkt mindre?

sen tycker jag inte att staketet spelar så stor roll, vill han ta sig ut så kommer han ut, oavsett staket! och så är det faktiskt! det enda staket jag har sett var av stora stockar som en häst inte skulle kunna ta sig ut.

så jag skulle försöka få bättre pli på min märr och se om det hjälper (troligtvis så gör det ju det) blir hingsten värre så skulle jag bli orolig, men springa fram och tillbaks är väl helt naturligt eftersom jag antar att han går ensam...

men du kan ju prata med hingstägaren, men jag tror inte att nåt händer av det...

en annan sak, du tar hänsyn till ditt stos drifter när hon stannar och säger att det är inte hennes fel osv... men hingsten då? nä se till att stoet inte stannar så har du ryggen fri iaf!

Jag förstår vad du menar. Idag gick hon förbi. Som jag skrev innan ,han får springa och fara runt så mkt han vill bara han blir i hagen. Om man inte kan garantera det ska man inte hingsten där. Så ser jag på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV