Het unghäst...

bettysmatte

Trådstartare
Har en busig 3-åring (se min avatar:D !) som formligen ÄLSKAR att dra vagn. Hon sprudlar av energi och vill bara framåt, och det är ju väldigt positivt. Skrittar väldigt energiskt och travar mycket gärna om hon får. Stå still är INTE kul, men det måste hon ju lära sig. Hon ligger på som attan från och till, och jag vill absolut inte vara hård i handen och få en häst som är hård i munnen. Vad göra:confused: ?? Jag kan ju inte låta henne springa så mycket hon vill, men vill inte heller sitta och hålla emot hela tiden för kung och fosterland...

Vill också passa på att fråga vad bukefolket anser lämpligt vad gäller en 3-årig haflinger. Hur ofta, och hur länge i taget, bör jag köra henne? Hon verkar ju outtröttlig i kroppen just nu, men jag vill inte trötta ut henne i huvudet utan behålla en positiv arbetsvillig häst. Hon är också inriden lite smått (skrittas och travas), men jag ligger väldigt lågt med ridningen för tillfället pga hennes ålder och ras, och tänker satsa mer på körning i höst.

Tips mottages tacksamt!!
 
Sv: Het unghäst...

Äsch, treåringar är som att ha småbarn, ibland får man tjata ihjäl sig.
Gör halter, många, när hon går iväg så gör du bara halt igen, och igen och igen. Beröm varje gång hon stannar.
Sätt igång i trav, sakta av, fram i trav, sakta av osv.

Jag tycker att treåringar kan jobbas tre-fyra dagar i veckan, korta pass. Fram till första vintervilan i dec - januari nån gång.
 
Sv: Het unghäst...

Tack för svaret! Det som också lite jobbigt med henne är att så fort man gjort halt och man säger "duuuktig" börjar hon gå igen. Antar att hon vants vid att man får fortsätta framåt så fort beröm utdelats. Hur blir man bäst av med den ovanan, utan att behöva "slåss" med hästen? Hon tycker ju, självklart, att det är väldigt frustrerande att nya matte inte talar samma språk som gamla matte...:D
 
Sv: Het unghäst...

Börja vid hand, med att berömma likadant som när du kör, låt då inte hästen börja gå förrän en kort stund efter. Gör sedan olika långa halter så att hästen inte alltid vet hur länge man "brukar" stå still. Beröm, vänta, smacka sedan igång igen. Låt aldrig hästen börja gå utan att du gett ett röstkommando, börjar hästen bara gå iväg själv får du göra halt igen.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 631
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 979
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp