Jag känner väl lite som
@Tonto och
@Red_Chili
Det känns som att det kommer med en del disclaimers, det kan funka OM en hel drös med saker har setts över...
(pension, lön, oberoende, faktiskt ha tänkt på vad det gör med ens jobbmöjligheter etc..etc.)
Alltså inte att hela trenden kan funka, men att upplägget "hemmapartner", kan fungera för vissa enskilda individer.
Men det är nog väldigt få?
Jag och min partner har ungefär liknande idé som
@Tonto , att om en är hemma mer så ska den personen fortfarande kunna spara och få in lika mycket till pension som om båda jobbade.
Redan nu är det lite åt det hållet, då lönespannet och "framtidutsikter" är så vitt skilda åt. Dvs vi ser till att den som tjänar mindre också kan spara minst lika mycket som den som tjänar mest, ofta lite mer eftersom pensionen skiljer sig.
Sedan är väl en tanke, om det räknas som att "bli hemmapartner" om en slutar arbeta vid 40-50, för att man vet att det går ihop ekonomiskt även om man skiljs åt, eller om det snarare räknas som att gå i pension tidigt
Väldigt flummigt detta inlägg.
Men jag ser stora problem med att det är en trend, som blir eftersträvad utan att man egentligen vet vad det innebär.
Medan jag ser mindre problem på individnivå. Nåja.
Detta är dessutom skrivet utan barn i bilden, varken nu eller sedan, så jag saknar definitivt en stor del av bilden som ofta förutsätts gälla för hemmafruar.