Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Men du har ju ett jobb så du har en inkomst är du hemma fru har du ingen inkomst alls, du har heller ingen arbetserfarenhet på x antal år så det blir svårt med jobb och du har ingen sgi. Möjligen kan du efter att ha sålt av allt du äger som har någon form av värde få en inkomst via soc. Att skiljas eller förlora sin partner när den dör plötsligt är svårt nog utan att inte ha någon som helst inkomst att falla tillbaka på. Har du inget jobb och ingen inkomst kan du heller inte få ett lån eller hyra en bostad + att bostadsrättsföreningar inte vill ha dig som delägare. Så även om ni har en gemensam villa som säljs så kommer du inte kunna köpa en lägenhet om du inte har ett jobb (och en inkomst på över 15000 kr efter skatt).

Om partnern dör antar jag att det finns livförsäkring, samt att arvet inte tar slut efter en månad. Sedan är ju jag av tron att jobb går att skaffa, även för en hemmafru. Jag säger inte att det är en okomplicerad situation och själv hade jag velat ha mer trygghet än så. Jag bara menar att scenarier inte är hopplösa. @turbofling bor mig veterligen väl inte i Sverige heller, så då kan ju förutsättningar se annorlunda ut också.
 
Sen har vi ju yngre kvinnor som slåss om att få vara med äldre rika män och leva lyxliv. Så får dom åka omkring i en egen Ferrari, gå på restaurang i Monaco, ta yachten till nån Söderhavsö, gå på alla galor å sola sig i glansen. Å så får dom kläder o smycken för miljoner, fnittrar lite och så får dom ännu mer
Så lyckliga dom är. var väl ett program på tv om det, när vet jag inte.
På tal om osynliggjort kvinnligt arbete... Du har verkligen köpt den där reklamen rakt av, tur att du inte är en ung kvinna. För då hade du nog sent omsider insett att du behövde göra mycket mer än fnittra lite för att hålla den där gubben nöjd. Ingenting är gratis.

Att förklara detta känns lite som att berätta för någon att tomten är en vuxen anhörig med lösskägg. Tänker ofta att naiva män som du inte hade klarat av att leva ens en dag som kvinna, realiteten hade slagit er så hårt att ni fått en infarkt.
 
På tal om osynliggjort kvinnligt arbete... Du har verkligen köpt den där reklamen rakt av, tur att du inte är en ung kvinna. För då hade du nog sent omsider insett att du behövde göra mycket mer än fnittra lite för att hålla den där gubben nöjd. Ingenting är gratis.

Att förklara detta känns lite som att berätta för någon att tomten är en vuxen anhörig med lösskägg. Tänker ofta att naiva män som du inte hade klarat av att leva ens en dag som kvinna, realiteten hade slagit er så hårt att ni fått en infarkt.

Tex så har vi ju svenskan som blev prinsessa i Malaysia. Hon födde ju barn för inte så länge sedan och hon är superlycklig 😀

Du kan ju lära dig lite om detta

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-anna-sa-har-far-du-en-rik-man/
 
Många kollektivavtal har som krav att man får arbeta deltid fram till 12 års ålder på yngsta barnet och man har även rätt att ta ut föräldrapenning i deltid upp till 8 års ålder.

Jag vet. Men det är framförallt i statliga och kommunala yrken. Många privata yrken, och framförallt mer högbetalda statusyrken, har en annan verklighet. Och precis som @Midsommarblomster skrev så innebär en deltid väldigt ofta att man ändå behöver hantera samma arbetsuppgifter eller "stå till svars" för att dessa inte blir gjorda längre.

Det blir mest att komplicera det hela, men jag tror inte det är så lätt som många tror att bara gå ner i arbetstid både för mannen och kvinnan i ett förhållande. Kvinnor arbetar fortfarande i yrken som till högre utsträckning accepterar deltid än män gör. Och här vore det bättre att jobba för en ny arbetstidslagstiftning. Vi producerar redan mer än vi behöver.
 
Tex så har vi ju svenskan som blev prinsessa i Malaysia. Hon födde ju barn för inte så länge sedan och hon är superlycklig 😀

Du kan ju lära dig lite om detta

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-anna-sa-har-far-du-en-rik-man/

Dude, har du provat?

Alltså, har du provat lägga tiden det tar på att nå den där nivån av utseendetrimning? Har du provat lyssna på en rik gubbes tråkiga utlägg och hålla masken? Har du provat s*ga k*k för pengar?

Majoriteten av kvinnor är inte ett dugg intresserade av att vara rika gubbars konkubiner. Några få är det, men det får stå för dom. Jag själv skulle dö av uttråkning, bryr mig verkligen inte tillräckligt om pengar för att skiten ska vara värd det.

Det du länkade till är ingen skillnad mot att vara eskort. Det vill säga långtids-prostitution.
 
Dude, har du provat?

Alltså, har du provat lägga tiden det tar på att nå den där nivån av utseendetrimning? Har du provat lyssna på en rik gubbes tråkiga utlägg och hålla masken? Har du provat s*ga k*k för pengar?

Majoriteten av kvinnor är inte ett dugg intresserade av att vara rika gubbars konkubiner. Några få är det, men det får stå för dom. Jag själv skulle dö av uttråkning, bryr mig verkligen inte tillräckligt om pengar för att skiten ska vara värd det.

Det du länkade till är ingen skillnad mot att vara eskort. Det vill säga långtids-prostitution.
Det får du tycka. Men det är ju det som gör vissa avundsjuka för att dom lever ett lyxliv och badar i pengar gör bara roliga saker och träffar intressanta människor
 
Det får du tycka. Men det är ju det som gör vissa avundsjuka för att dom lever ett lyxliv och badar i pengar gör bara roliga saker och träffar intressanta människor
Hm 🤔 jag har både jobbat i den delen av hästbranchen där det finns pengar och pluggat med rika människor på en högstatusutbildning. Pengar gör inte folk spännande, de mest intressanta människorna jag har träffat har ju snarare varit när jag pluggade filosofi och backpackade.
 
Mina föräldrar gjorde valet att mamma skulle vara hemma med mig och senare min syster.
Det blev tuffare ekonomiskt och självklart kunde det ha varit en stor risk för mamma.
När jag var 8 blev hon kommunal dagmamma.
En otroligt omtyckt dagmamma som fick mycket beröm. Men samtidigt som hon fick beröm för att hon var så fantastiskt bra för och med barnen kunde hon bli ifrågasatt för att jag och min syster inte fick gå på dagis och utvecklas. Jag kunde läsa när jag började lekis, vi hade en hel gata med grannungar, jag gick på Mulle och kyrkansbarntimmar men det var inte nog.

Jag tackar fortfarande mina föräldrar för valen de gjorde och mammas totala närvaro när vi var små har präglat mig mycket.
Och jag kan se vad det gör med barn och unga när de har föräldrar som av någon anledning inte är aktivt närvarande.

Lite OT men det enda jag motsätter mig är att kvinnan är illa ute om förhållandet tar slut.
Men i övrigt är det väl fantastiskt om folk i vårat land får bestämma själva hur de vill leva sina liv.
 
Mina föräldrar gjorde valet att mamma skulle vara hemma med mig och senare min syster.
Det blev tuffare ekonomiskt och självklart kunde det ha varit en stor risk för mamma.
När jag var 8 blev hon kommunal dagmamma.
En otroligt omtyckt dagmamma som fick mycket beröm. Men samtidigt som hon fick beröm för att hon var så fantastiskt bra för och med barnen kunde hon bli ifrågasatt för att jag och min syster inte fick gå på dagis och utvecklas. Jag kunde läsa när jag började lekis, vi hade en hel gata med grannungar, jag gick på Mulle och kyrkansbarntimmar men det var inte nog.

Jag tackar fortfarande mina föräldrar för valen de gjorde och mammas totala närvaro när vi var små har präglat mig mycket.
Och jag kan se vad det gör med barn och unga när de har föräldrar som av någon anledning inte är aktivt närvarande.

Lite OT men det enda jag motsätter mig är att kvinnan är illa ute om förhållandet tar slut.
Men i övrigt är det väl fantastiskt om folk i vårat land får bestämma själva hur de vill leva sina liv.

Det är ingen som hindrar folk från att leva sitt liv som de vill. Men vill folk ha delar av sitt liv finansierat med skattemedel (tex föräldraledighet) får de också finna sig i att samhället sätter villkor (i det fallet delad föräldraledighet för att få ut maximalt av föräldraförsäkringen).
 
Tex så har vi ju svenskan som blev prinsessa i Malaysia. Hon födde ju barn för inte så länge sedan och hon är superlycklig 😀

Du kan ju lära dig lite om detta

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-anna-sa-har-far-du-en-rik-man/

Det får du tycka. Men det är ju det som gör vissa avundsjuka för att dom lever ett lyxliv och badar i pengar gör bara roliga saker och träffar intressanta människor
Du verkar helt ignorera innehållet i det du svarar på, läser du överhuvudtaget inläggen som du citerar?

Om det är med denna förmåga att föra samtal som du planerar att charmera den äldre rike mannen kan du förvänta dig att bli avkastad från lyxyachten vid närmsta grund.
 
Det är ingen som hindrar folk från att leva sitt liv som de vill. Men vill folk ha delar av sitt liv finansierat med skattemedel (tex föräldraledighet) får de också finna sig i att samhället sätter villkor (i det fallet delad föräldraledighet för att få ut maximalt av föräldraförsäkringen).
Fast det skrev jag inget om.
 
Att va en ”trad wife” är ju dock att bli försörjd av sin make och inte av soc. Det är väl där skillnaden ligger och gör att det ena är okej och andra inte. Stanna gärna hemma men betala för det själv typ.

Tradwives, i Sverige som inte går på soc, är även de försörjda av samhället inte bara sina män. Skola, vård, omsorg, föräldrapenning, gemensam infrastruktur, Garantipension/äldreförsörjningsstöd vid pension. osv, osv. Som de alltså inte bidrar till alls. Så visst går de också på soc.
 
Du verkar helt ignorera innehållet i det du svarar på, läser du överhuvudtaget inläggen som du citerar?

Om det är med denna förmåga att föra samtal som du planerar att charmera den äldre rike mannen kan du förvänta dig att bli avkastad från lyxyachten vid närmsta grund.

Tja, det finns ju alltid cougars som vill ha unga, vältränade ,fogliga män. Kanske att bli en sådan är vad @Smoothi ska sträva efter att bli :angel:
 
Men hur menar du då när du antyder att folk inte får leva sitt liv som de vill?
Som jag skrev. Att många har åsikter om att det är dåligt för barn att vara hemma och att det är en kvinnofälla.
Jag nekar inte till att det kan vara en risk för kvinnan på sikt men mamma valde helt själv och fick leva det liv med oss som hon (och pappa) önskade.
De valde att leva snålt och mamma var medveten om att det kunde få konsekvenser om
de skulle ha gått isär.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 451
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp