Men du har ju ett jobb så du har en inkomst är du hemma fru har du ingen inkomst alls, du har heller ingen arbetserfarenhet på x antal år så det blir svårt med jobb och du har ingen sgi. Möjligen kan du efter att ha sålt av allt du äger som har någon form av värde få en inkomst via soc. Att skiljas eller förlora sin partner när den dör plötsligt är svårt nog utan att inte ha någon som helst inkomst att falla tillbaka på. Har du inget jobb och ingen inkomst kan du heller inte få ett lån eller hyra en bostad + att bostadsrättsföreningar inte vill ha dig som delägare. Så även om ni har en gemensam villa som säljs så kommer du inte kunna köpa en lägenhet om du inte har ett jobb (och en inkomst på över 15000 kr efter skatt).
Om partnern dör antar jag att det finns livförsäkring, samt att arvet inte tar slut efter en månad. Sedan är ju jag av tron att jobb går att skaffa, även för en hemmafru. Jag säger inte att det är en okomplicerad situation och själv hade jag velat ha mer trygghet än så. Jag bara menar att scenarier inte är hopplösa. @turbofling bor mig veterligen väl inte i Sverige heller, så då kan ju förutsättningar se annorlunda ut också.